شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
مصاحبه مهمّی با پیشوای بزرگ شیعیان جهان

حوزه/ مرحوم حضرت آیت الله بروجردی به آرشه تونگ دبیر وقت انجمن مبارزه با مواد مخدر و الکل سازمان ملل، در خصوص علت ممنوعیت الکل به میزان کم که موجب مستی نمی‌شود، جواب دادند.

خبرگزاری حوزه، مرحوم حضرت  آیت الله بروجردی به آرشه تونگ دبیر وقت انجمن مبارزه با مواد مخدر و الکل سازمان ملل، در خصوص علت ممنوعیت الکل به میزان کم که موجب مستی نمی‌شود، جواب دادند که خبرگزاری حوزه مصاحبه  با پیشوای بزرگ شیعیان جهان را بازنشر می دهد:

بسم الله الرحمن الرحیم

اخیراً آقای دکتر چهرازی استاد محترم دانشگاه و دبیر انجمن مبارزه با تریاک و الکل ایران به اتفاق آرشه تونک دبیر کل سازمان بین المللی مبارزه با الکل به حضور مبارک حضرت آیة الله العظمی آقای حاج آقاحسین بروجردی پیشوای بزرگ شیعیان جهان شرفیاب شدند و سؤالاتی از حضرت آیة الله نمودند که متن سؤال ها و جواب‌هائی که حضرت آیة الله داده‌اند در زیر به نظر خوانندگان گرامی می‌رسد. شرح زیر جریان مشروح مصاحبه مزبور می‌باشد که آقای چهرازی آن را مفصلاً به رشته تحریر درآورده‌اند:


مصاحبه مهمّی با پیشوای بزرگ شیعیان جهان

بر حسب تعیین وقت قبلی این جانب به اتفاق آقای آرشه تونگ دبیر کل سازمان بین المللی مبارزه با الکل به محضر حضرت آیت الله العظمی مشرف گردیدیم.
حضرت آیت الله در صدر اطاقی جلوس فرموده و دورادور اطاق مذکور فقها و علما اعلام و آیات الله نقاط مختلفه کشور نشسته بودند. آقای حاج احمد خادمی ورود ما را اعلام نمود. اینجانب و آقای آرشه تونگ چنانچه معمول است کفش ها را در جلوی اتاق در آورده وارد اتاق شدیم و متفقاً برای دست بوسی به حضور ایشان رفتیم. حضرت ایشان نهایت احترام را برای ما قائل شدند و در کنار خود امر به جلوس فرمودند.
وضع ساده و بی ریای محضر ایشان و حضور داشتن آن همه از پیشوایان سالخورده و معمم که در قیافه هریک آثار تحقیق و تفکر آشکار می بود فوق العاده جلب توجه می کرد.
حضرت آیت الله با قیافه جذاب و جبینی باز و نگاه آرام بخش از دیدار ما اظهار خوشوقتی و احوال پرسی فرمودند.
اینجانب پس از ادای احترام و سلام و تعارف با حضار محترم چنین عرضه داشتم: حضرت آیت الله از اینکه موافقت فرمودید آقای آرشه تونگ به اتفاق این جانب شرفیاب شویم سپاسگزارم مشارالیه که عهده دار امور بین المللی مبارزه با الکل می باشد از اهالی کشور سوئیس بوده و بیش از ده سال بوده که به سمت دبیر کل وقت خود را به مبارزه با الکل در دنیا مصروف داشته است.
دو هفته پیش از سوئیس به اندونزی برای شرکت در کنگره مبارزه با الکل رفته و اینک در مراجعت به سوئیس شائق دیدار تهران و پی بردن به اقدامات انجمن مبارزه با تریاک و الکل ایران بوده و چون مهمترین عامل مبارزه با الکل در کشور ما همانند مذهب مقدس اسلام و بزرگترین مرجع عالم اسلامی و تشیع همانا حضرت آیت الله می باشند علی هذا فوق العاده علاقه به شرفیابی و دست بوسی حضرت عالی می داشت.
چنانچه خاطر مبارک مستحضر است در جریان جنگ بین المللی دوم در اثر ازدیاد فقر وفاقه و مصائب و بدبختی های گوناگون تعداد زیادی از هموطنان ما گمراه شده و برای نجات خود از آلام و مصائب روحی به استعمال سم خانمان سوز تریاک و مشروبات زهرآگین الکلی متوسل می شدند.
بدین جهت آمار مصرف تریاک و مواد الکلی به ارقام سرسام آوری رسیده بود.
جمعی از مؤمنین و علاقمندان به بقای ملت ایران گرد هم جمع شده و انجمن مبارزه با تریاک  و الکل را تشکیل دادند نظر به اینکه استعمال تریاک در سرتاسر کشور نزد زن و مرد و بچه و پیر شهر نشین و دهاقین رائج شده بود  بدواً تمام هم خود را به مبارزه با استعمال تریاک مصروف داشتند و چنانچه به عرض مبارک رسید پس از دوازده سال مبارزه متوالی حسب الامر اعلی حضرت همایون شاهنشاهی قوانین پیشنهادی انجمن مورد تصویب مجلسین قرار گرفت و زراعت و تجارت و استعمال مواد افیونی قدغن گردید در این مدت جسته و گریخته اقدامات مؤثر و مفیدی نیز علیه مشروبات الکلی صورت گرفته است ولی هنوز قوانینی که در این مورد به مجلس شورای ملی ارجاع گردیده مورد تصویب قرار نگرفته است تا ریشه این بلیه عظیمی مانند بلای تریاک از بیخ و بن کنده شود.
حضرت آیت الله چنین فرمودند: اقدامات شما و انجمن در مبارزه با تریاک بسیار مؤثر و سودمند بوده ولی شایسته است اقدامات مؤثرتری علیه استعمال مواد خمری صورت گیرد من به رئیس دولت پیغام فرستادم تا در این مورد توجه خاص مبذول دارند.
در این موقع آقای آرشه تنگ پس از اظهار خوشوقتی و تشکر از پذیرفته شدن حضور ایشان خواستار شد تا به سئوالات ایشان پاسخ فرمایند. حضرت آیت الله اظهار خوشوقتی فرمودند.
آرشه تونگ: حضرت آیت الله چرا استعمال الکل و مواد خمری در مذهب اسلام قدغن شده است؟

جواب: انسان به سبب داشتن عقل اشرف مخلوقات شناخته شده و منظور از خلقت وی همانا پیمودن راه تکامل در خداشناسی می باشد ودیعه گران بهای شعور و عقل که خداوند به ما داده برای حفظ آن هم دستوراتی امر فرموده است و در این باب پیغمبر اکرم(ص) استعمال و شرب مواد الکلی را که منجر به مستی و اختلال عقل می گردد حرام فرموده و وجوب این تحریم برای هر عقل سلیم مسلم قطعی می باشد.

سؤال: بلی اگر استعمال مشروبات الکلی به مرحله مستی رسد عقل و شعور را مختل می سازد ولی در مواردی که مقادیر کم استعمال شود که منجر به مستی نگردد در این مورد چه می فرمایند.
جواب: وقتی دانسته شد که فضیلت انسان نسبت به حیوان همانا بواسطه داشتن عقل و شعور است و وقتی مسلم گردید که انسان موظف است در حفظ تکامل این موهبت های آسمانی که عقل و شعور و ادراک بشری می باشد سعی کافی مبذول دارد بنابراین شرب هر آنچه این قوا را سست و کُند کند جایز نخواهد بود و قطع است که شرب مواد خمری به هرمقدار و اندازه ای که باشد مشار را تحت تاثیر قرار می دهد. علاوه بر این موضوع دیگری که درخور اهمیت است آنکه خداوند تبارک و تعالی به خصوصیات طبع بشری وقوف کامل دارد و از طبع زیاده طلبی مخلوق خود واقف است و بدین جهت اگر مقدار کم آن را جائز می شمرد تعیین حدود آن خالی از اشکال نمی گردید و بدین جهت برای اینکه بشر از بلیه مستی که با هستی او منافات دارد نجات یابد شرب جزء و کل آن را قدغن فرموده است چنانچه حضرت رسول صلی الله علیه و آله در قرآن کریم چنین می فرماید:
«یسئلونک عن الخمر و المیسر قل فیهما اثم کبیر و منافع للناس و اثمهما اکبر من نفعهما»، و همچنین درآیه 92 سوره مائده می فرماید: «إِنّمَا الْخَمْرُ وَ الْمَیْسِرُ وَ اْلأَنْصابُ وَ اْلأَزْلامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشّیْطانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلّکُمْ تُفْلِحُونَ.» وهمچنین در آیه 93 سوره مائده فرمودند: «إِنّما یُریدُ الشّیْطانُ أَنْ یُوقِعَ بَیْنَکُمُ الْعَداوَه وَ الْبَغْضاءَ فِی الْخَمْرِ وَ الْمَیْسِرِ وَ یَصُدّکُمْ عَنْ ذِکْرِ اللّهِ وَ عَنِ الصّلاةِ فَهَلْ أَنْتُمْ مُنْتَهُونَ.»

آرشه تونگ: متجاوز از ده سال است که اداره امر مبارزه با الکل در دنیا بعده این جانب می باشد، در این مدت با شخصیت های بزرگ ممالک مختلف اعم از مذهبی سیاسی و اجتماعی مذاکره و مصاحبه های مفصلی داشتم ولی اذغان دارم که تاکنون هیچ کس در دنیا بیانات جامع و مستدلی چنانچه آن حضرت فرمودند اظهار نداشته و فرمایشات شما بزرگترین سند ما برای مبارزه با شرب مواد الکلی در دنیا خواهد بود. فی الحقیقه بزرگترین راه نیل به هدف همانا پیروی از دستورات و فرمایشات آن حضرت می باشد بنام خود و تمام سازمان های بین المللی مبارزه با الکل از حضرت آیت الله و همکاران ارجمند سپاسگزار بوده و امیدوارم به رهبری آن حضرت در این مبارزه مقدس توفیق کامل نصیب گردد.

در پایان مصاحبه مجدداً به دست بوسی حضرت آقا نائل شده و از محضر حضرت آیت الله که سادگی و شکوه واقعی آن آرشه تونگ را سخت تحت تاثیر قرار داده بود کسب اجازه نموده مرخص شدیم.

آقای آرشه تونگ پس از مراجعت به سوئیس کتباً خواستار شده که مراتب احترام و شیفتگی و سپاسگزاری ایشان را مجدداً به عرض حضرت آیت الله برسانم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha