شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
سردار سلیمانی

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

خانه ملت از رهبر انقلاب قدردانی کرد

نمایندگی مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای از بیانات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی و حسن نظر معظم له به مجلس یازدهم سپاسگزاری کردند. در این بیانیه که در مجلس قرائت شد، خطاب به رهبر انقلاب اسلامی آمده است: بیانات حضرت عالی در دیدار تصویری با نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای فرزندان‌تان بسیار دلنشین خوشحال کننده و البته تعهدآور بود. افتخار و عزت نمایندگی ملت سرافراز ایران که گوهری ارزشمند و بی‌بدیل نزد نمایندگان علت است، به خودی خود مسئولیت بزرگ و خطیری است ولی توصیفات حضرتعالی از مجلس یازدهم به عنوان مجلس امید و انتظار مردم و یکی از قویترین و انقلابی‌ترین مجالس بعد از انقلاب، مسئولیت مضاعفی را بر دوش نمایندگان مردم گذاشت. در بخش دیگری از این بیانیه‌آمده است: از حسن توجه و لطف و محبت پدرانه حضرتعالی در حق مجلس یازدهم و نمایندگان مردم شریف عزیز و سربلند ایران در این مجلس صمیمانه سپاسگزاریم و امیدواریم در ادامه این مسیر با تاسی به توصیه‌های حضرت عالی بتوانیم با استفاده از ظرفیت‌های مغفول مانده عظیمی که در کشور وجود دارد در جهت بهبود زندگی مردم به ویژه محرومان و مستضعفان عمل نماییم. نمایندگان خاطرنشان کردند: رهبر عزیز ما نمایندگان مردم در مجلس یازدهم برای انجام این مسئولیت خطیر عزم خود را جزم کرده‌ایم و یک‌صدا همدل در پی آن هستیم که در وضعیت اقتصادی کشور تحول اساسی و ملموس ایجاد کنیم در همین راستا با تمام توان خود و با استفاده از تمامی ظرفیت‌های قانونگذاری و نظارتی مجلس، تصویب و پیگیری بسته اقتصاد مردمی را که حضرتعالی نیز بر اجرایی شدن آن تاکید فرمودید، محور برنامه‌های مجلس یازدهم قرار دهیم. در ادامه نمایندگان یادآور شدند: ما نمایندگان ملت بزرگ ایران اسلامی متعهد می‌شویم ضمن پایبندی به سوگند شرعی نمایندگی در پاسداری از اسلام و نگهبانی از دستاوردهای انقلاب با در نظر داشتن اولویت‌ها و مسائل اصلی به بهترین شکل امید و انتظار مردم و حضرتعالی به این مجلس را به نتیجه مطلوب برسانیم و با در نظر داشتن اصول و ارزش‌های انقلاب اسلامی و پرهیز از همه آفتها و موانعی که میتواند خلوص، صدق نیت، توانایی و کارآیی نمایندگان و مجموعه مجلس شورای اسلامی را تضعیف کنند در راستای ایفای وظایف قانونی خود به بهترین نحو به مردم عزیز ایران خدمت کنیم و با تقویت بیش از پیش مرکز نظارت و رفتار نمایندگان، گامی بلند در راستای صیانت از مقام والای نمایندگی ملت سرافراز ایران اسلامی برداریم. در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: حضرت آقا؛ توصیه‌ها و تذکرات حضرتعالی در ابتدای فعالیت این مجلس نعمت بزرگی است که در مسیر راه مخاطرات را برای ما روشن کرد و بی‌شک این نکات چراغ راه تمام نمایندگان مردم خواهد بود تا با نیت خدمت به مردم و به دور از برخورد احساسی و غیرمنطقی در مسیر پیگیری مسائل اصلی کشور در مدار متانت و خردمندی با قدرت و قوت استوار باقی بمانیم؛ رعایت بی‌کم و کاست این تذکرات مجلس شورای اسلامی را در ریل اصلی عمل به وظایف قانونی خود نگاه خواهد داشت و ما خود را به تحقق و رعایت عملی آن‌ها ملزم و متعهد می دانیم. در بخش پایانی این بیانیه نمایندگان یادآور شدند: در این مسیر پر فراز و نشیب صمیمانه تقاضامند دعای خیرتان هستیم و از درگاه ایزد منان سلامتی و عزت روزافزون حضرتعالی و با ملت شریف ایران را تحت عنایات خاصه حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا فدا مسالت می‌نماییم.

نامه آیت‌الله علوی گرگانی ناله‌های قشر مستضعف را فریاد زد

آیت‌الله العظمی علوی گرگانی از مراجع عظام تقلید در قم، نامه ای به رئیس جمهور در مورد گرانی های اخیر و بی ثباتی قیمت ها نوشتند. در بخشی از این نامه آمده است: ناله های قشر مستضعف و متوسط جامعه از فشار گرانی و بی ثباتی قیمت ها قلب هر انسان دلسوز نسبت به مملکت را می آزارد. متن کامل نامه آیت‌الله العظمی علوی گرگانی به شرح ذیل است:

بسمه تعالی

ریاست محترم جمهور جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای روحانی زید عزه سلام علیکم شرایط فعلی جامعه و ناله های قشر مستضعف و متوسط جامعه از فشار گرانی و بی ثباتی قیمتها قلب هر انسان دلسوز نسبت به مملکت را می آزارد. افزایش بی حساب و کتاب قیمت ارز و سکه و افزایش اجاره بها در کنار کوتاهی برخی مدیران در سالهای گذشته برای حل مشکلات مردم و دلبستگی بیش از حد به خارج از کشور، مردم را دلسرد کرده است. گر چه مدیران دولتی و مسئولین امر با توجه به فشارهای تحریم تلاشهایی را مبذول داشته اند، لکن این تلاشها برای مردم ملموس نبوده و مردم از ضعف نظارت و افزایش بی رویه قیمت دلار و کاهش ارزش پول ملی سخت آزده خاطر گشته اند که باید هر چه سریعتر فکر عاجلی برای آن بشود. تلاش برای افتتاح طرحهای نیمه تمام و تأمین کالاهای اساسی گر چه لازم و ضروری است اما بسنده کردن به این مسائل و آمارهای مدیران و بی توجهی به کف بازار و خواسته های به حق مردم موجب پشیمانی خواهد بود، لذا لازم است هر چه سریعتر فکری کرده و با تقویت نظارت بر بازار و کاهش قیمت دلار به قیمتهای سابق و ثبات بخشی به اقتصاد کشور جبران کاستی ها شود .

بولتون برگ دیگری از ترور سردار دل ها را فاش کرد

«جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در مصاحبه‌ای تصریح کرد دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا از مدت‌ها قبل از زمان اصلی ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای انجام این عملیات برنامه‌ریزی کرده بود. بولتون که با «فرانس‌۲۴» مصاحبه می‌کرد، گفت: «من وارد جزئیات مربوط به [ترور سردار] سلیمانی نمی‌شوم اما وقتی شاهد عملیاتی هستید که نتایجی به همراه دارد اینکه فکر کنید دستور این عملیات از چند روز قبل صادر شده، اشتباه است. برخی اوقات، برای انجام کارها از مدت‌های طولانی قبل مقدمه‌چینی می‌شود و زمان دقیق اجرا به شرایطی بستگی دارد که مربوط به حوادث چند روز قبل‌تر نیستند.» ارتش آمریکا بامداد ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸ طی یک عملیات تروریستی به دستور «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور این کشور، سردار سلیمانی و شماری از همراهان ایشان از جمله المهندس را لحظاتی بعد از ترک فرودگاه بغداد به شهادت رساند. جان بولتون در بخش دیگری از این مصاحبه به سؤال مجری مبنی بر اینکه آیا ترامپ هنگام تصمیم‌گیری در خصوص ایران بر اساس منافع شخصی و نه منافع ملی عمل می‌کرده یا خیر اینطور پاسخ داد: «فکر می‌کنم او در طول تبلیغات انتخاباتی‌اش خیلی با توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ مخالف بود. من هم با آن توافق مخالف بودم و او با گذشت تقریباً ۱۵ ماه از ریاست‌جمهوری‌اش نتوانسته بود از آن توافق خارج شود.» بولتون اضافه کرد: «فکر می‌کنم او می‌دید که این توافق در داخل ایالات متحده بسیار نامحبوب است، بنابراین، من خوشحال بودم که از این توافق خارج شدیم. همزمان تحریم‌های سنگینی را علیه ایران اعمال کردیم که اثر ویران‌کننده‌ای روی اقتصادشان داشته. همین هفته پول ایران به پایین‌ترین ارزش خود در برابر دلار رسیده؛ اما همزمان ترامپ هنوز هم بر اساس این تصور که می‌تواند به توافق بهتری دست پیدا کند مشتاق به مذاکره با ایران است. به نظر من این با حقیقت فاصله دارد.» مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در ادامه نتیجه‌گیری کرد که سیاست ترامپ در قبال ایران مبتنی بر راهبرد نبوده است. دونالد ترامپ ۸ می ۲۰۱۸ (۱۸ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷) به طور یک‌جانبه آمریکا را از برجام خارج و دستور احیای تحریم‌های متوقف‌شده علیه ایران را صادر کرد. ترامپ وعده داده بود با خروج از برجام و پیگیری سیاست موسوم به «کارزار فشار حداکثری» ایران را به حضور پای میز مذاکره برای رسیدن به «توافقی بهتر» -به زعم او- مجاب خواهد کرد. در حالی که بیش از ۲ سال از این وعده می‌گذرد او در تحقق این هدف ناکام مانده و به همین دلیل به خصوص در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر از سوی گروه‌های مختلف در آمریکا آماج انتقادات قرار گرفته است. منتقدان ترامپ او را به نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش متهم کرده‌اند. جان بولتون در مصاحبه با فرانس‌۲۴ درباره انتخابات آتی ریاست‌جمهوری آمریکا هم اظهارنظر کرده و گفته که نه به ترامپ و نه به «جو بایدن»، نامزد حزب دموکرات رأی نخواهد داد. او گفت: «برای اولین بار در عمرم به نامزد حزب جمهوری‌خواه رأی نخواهم داد. به جو بایدن هم رأی نخواهم داد. اسم فرد دیگری را خواهم نوشت.»

کرونا فتوای مفتیان سعودی را ۱۸۰ درجه تغییر داد

امسال با شیوع کرونا، حج تمتع فقط برای ساکنان عربستان برگزار می‌شود و سعودی‌ها از ۱۰ هزار سهمیه پیش‌بینی شده برای حج سال جاری، ۷۰ درصد را به خارجی‌های ساکن عربستان اختصاص داده‌اند. علاوه بر این، هر ساله در ایام حج تمتع زائران برای منا و رمی جمرات در چادرهایی اسکان داده می‌شوند که امسال با تصمیم سعودی‌ها زائران به جای اسکان در چادرها، در ساختمان‌هایی در دامنه جمرات اقامت می‌کنند. این ساختمان‌ها اوایل دهه ۸۰ احداث شدند و قرار بود تعدادی از زائران بیت‌الله الحرام همزمان با ایام حج در این ساختمان‌ها سکونت یابند، تا جایی که در سال‌های ۹۳ و ۹۴ چراغ‌های این ساختمان‌ها روشن شد و به نظر می‌رسید که تعدادی زائر در آنجا حضور دارند. البته پس از ساخته شدن ساختمان‌ها در این منطقه، بر اساس فتوای مفتیان سعودی که حق ساخت و ساز در منا وجود ندارد، مقرر شد تا این ساختمان‌ها مورد تخریب قرار گیرد و دولت سعودی نیز برای تخریب این ساختمان‌ها چندین بار اقدام کرد، اما این امر اتفاق نیفتاد. اکنون با شیوع کرونا و نگرانی عربستان برای سلامت زائران و حج گزاران، قرار است این ساختمان‌ها پس از حدود ۱۷ سال احیا شده و زائران حج امسال در این ساختمان‌ها اسکان یابند و به نوعی فتوای مفتیان سعودی با شیوع کرونا به نظر می‌رسد تغییر کرده و اسکان زائران در این ساختمان‌ها بلامانع است. البته از نظر شیعه، ساخت و ساز در منا هیچ ایرادی ندارد و زائران هم می‌توانند در این هتل‌ها اسکان داده شوند. بر همین اساس نیز محل اسکان زائران حج امسال متفاوت از سال‌های گذشته پیش‌بینی شده است تا کنترل زائران با سهولت بیشتری صورت گیرد؛ به طوری که ۶ ساختمان دو قلو در ۱۲ طبقه برای اسکان زائران حج امسال مهیا شده است تا تمام زائران در ایام حج در این ساختمان‌ها اقامت کنند. این ساختمان‌ها در دامنه کوه و نزدیک جمرات است و برای تردد زائران به مسجدالحرام نیز وسایل نقلیه خاصی تعبیه می‌شود که البته وسایل نقلیه موظف به تکمیل نیمی از ظرفیت هستند تا از این طریق فاصله زائران حفظ شود. همچنین با توجه به اهمیت رعایت نظم در ایام حج و جلوگیری از کرونا، فقط افراد کمتر از ۵۵ سال با رعایت نکات بهداشتی و نداشتن زمینه بیماری به حج مشرف خواهند شد و عربستان برای حجاج مجوز تردد صادر می‌کند تا سایر افراد امکان ورود به مسجدالحرام و انجام مناسک حج را نداشته باشند. به طوری که برای افراد متخلف ۱۰ هزار ریال سعودی و در صورت تکرار تخلف دوبرابر آن جریمه در نظر گرفته شده است. شیوع کرونا در جهان موجب لغو حج تمتع برای کشورهای اسلامی شد و امسال فقط ساکنان عربستان می‌توانند اعمال حج را بجا آوردند. البته به دلیل تعلل عربستان در اعلام نظر قطعی درباره برپایی یا عدم برپایی حج تمتع امسال، بسیاری از کشورها قبل از اعلام سعودی‌ها از تشرف به حج ۱۴۴۱ انصراف دادند.

اردن انحلال اخوان المسلمین را اعلام کرد

دیوان محاسابات اردن در تصمیمی که آن را قطعی دانست از انحلال اخوان المسلمین خبر داد و اعلام کرد که این گروه شخصیت قانونی و حقوقی خود را از دست داده است. خبرگزاری پترا اردن اعلام کرد که گروه اخوان المسلمین در دادخواستی از دیوان محاسبات خواسته بود که مالکیت اراضی و املاک و مستغلات آنها را که در سال ۲۰۱۵ به تصویب رسید لغو کند که دادگاه این درخواست را رد کرد. دیوان محاسبات اردن دلیل انحلال نهایی اخوان المسلمین در این کشور را عدم اصلاح وضعیت قانونی و حقوقی این گروه بر اساس قوانین کشور اعلام کرد. معاذ الخوالده سخنگوی رسمی اخوان المسلمین در اردن در واکنش به این حکم دیوان محاسابات گفت: این حکم هنوز قطعی نشده است. دیوان محاسبات پرونده را به دادگاه استیناف ارائه داده است تا در این زمینه تصمیم گرفته شود. تیم حقوقی اخوان المسلمین آماده است دفاعیات قانونی خود را در این زمینه ارائه دهد.

شورای اسلامی ویکتوریا به اتهامات کرونایی هشدار داد

شورای اسلامی ویکتوریا در استرالیا نسبت به متهم کردن مسلمانان این کشور در افزایش موارد شیوع کرونا در ملبورن هشدار داد. این هشدار در پی انتشار گزارش‌هایی که برگزاری مراسم عید فطر را عامل شیوع کرونا در ملبورن دانسته‌اند، اعلام شده است. عادل سلمان، معاون شورای اسلامی ویکتوریا در این باره گفت: برخی از گزارش‌های رسانه‌ای به طور ناعادلانه‌ای جامعه مسلمانان را متهم به بی‌مسئولیتی در قبال شیوع ویروس کرونا کرده‌اند. وی افزود: در این گزارش‌ها آمده است که مسلمانان، غیرمسئولانه رفتار می‌کنند و جان همه شهروندان را در معرض خطر قرار می‌دهندسلمان تأکید کرد: مسلمانان هم مانند بسیاری دیگر از شهروندان، قربانی ویروس کرونا شده‌اند؛ آنها مانند دیگر شهروندان اصول بهداشتی و مقررات مربوط به قرنطینه را رعایت می‌کنند و نقشی در افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا ندارند. معاون شورای اسلامی ویکتوریا همچنین گفت: این بیماری همه‌گیر به دین، مذهب، نژاد یا گروه ارتباط ندارد و مسئله‌ای است که همه را به طور یکسان تحت تأثیر قرار می‌دهد. همچنین بکیم حسنی، رئیس امور شریعت شورای هماهنگی اسلامی ویکتوریا هم در این باره گفت که او و دیگر رهبران مسلمان از آغاز شیوع ویروس کرونا تا کنون این پیام را به شهروندان ملبورن داده‌اند که اصول بهداشتی را کاملاً رعایت کرده و با مشاهده کوچک‌ترین علائم مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا آزمایش دهند تا جان بقیه شهروندان را حفظ کرده و به حقوق آنها احترام بگذارند.

مسجد الرشید مورد حمله نژادپرستی قرار گرفت

مسجد الرشید در شمال شهر ادمونتون در کانادا مورد حمله نژادپرستانه قرار گرفته و مهاجمین با اسپری رنگ بر دیوار این مسجد شعارنویسی کرده و نمای بیرونی این مرکز اسلامی را تخریب کردند. سادیک پتان ، امام جماعت مسجد ، روز سه شنبه گفت: آنچه ما متوجه می‌شویم این است که افرادی وجود دارند که واقعاً مایل به ایجاد دشمنی میان هموطنان در شهر ادمونتون هستند. ما به این نتیجه رسیدیم که این مسئله به این راحتی‌ها برطرف نمی‌شود و به نظرم بیشتر و بیشتر با آن روبرو خواهیم بود. پتان گفت: این خرابکاری حدود ساعت ۲:۳۰ صبح شنبه رخ داد و دوربین‌های مداربسته ساختمان تصاویر افراد خرابکار را گرفته‌اند که این فیلم را با پلیس به اشتراک گذاشته‌ایم. پتان در ادامه افزود: من فکر می‌کنم عده ای هستند که دوست دارند مسئله ملی گرایی واقعی را دور بزنند. آن‌ها کسانی که نظرات مخالف شان را دارند قبول نمی‌کنند و من فکر می کنم که مسجد به گونه‌ای به محلی برای اتحاد تبدیل شده است. وی خاطرنشان کرد: بدیهی است در جامعه کسانی وجود دارند که قبلاً با تبعیض و نژادپرستی روبرو شده‌اند، بنابراین اینجا یک مکان امن برای آن‌ها محسوب می‌شود، به ویژه اینکه یک مکان عبادی هم هست. یکی از تصاویر که در نزدیکی درهای ورودی پاشیده شده بود عبارت ۱۱۴ بود ، نمادی که توسط گروههای منفور حامی برتری نژاد سفید مورد استفاده قرار می‌گیرد. واحد جرایم نفرت محور پلیس ادمونتون تحقیقاتی را در رابطه با شعارنویسی‌ها آغاز کرده است. سخنگوی پلیس روز سه شنبه به خبرنگاران گفت: شعارنویسی‌های دیواری در مسجد الرشید روز دوشنبه گزارش شد و واحد جنایات نفرت و افراط گرایی خشونت آمیز در حال تحقیق است.

لبنان درگذشت عالم شیعی را تسلیت گفت

سید «نجیب یوسف خلف الحسنی» از علمای شیعه لبنان در سن ۷۵ سالگی دعوت حق را لبیک گفت. «شیخ عبدالامیر قبلان» رئیس مجلس اعلای شیعیان در لبنان دربیانیه ای درگذشت این عالم شیعه را به مسلمانان به ویژه لبنانی ها تسلیت گفت. قبلان در این بیانیه اعلام کرد: سید نجیب یوسف خلف الحسنی بیشتر عمر خود را برای خدمت به دین و نشر آموزه های اسلامی و تبلیغ احکام آن گذراند. در این بیانیه آمده است: خلف الحسنی نمونه یک عالم فاضل و وارسته بود که در راه خداوند و هدایت مردم فعالیت می کرد. وی را می توان یک عالم عامل به عمل دانست. وی اعلام کرد: پیکر سید نجیب یوسف خلف الحسنی امروز ساعت ۹:۳۰ از مقابل مسجد امام حسن (ع) در الرادوف تشییع شد در شهرک شقراء به خاک سپرده شد. مراسم عزاداری قبل ازخاکسپاری و پس از آن در منزل پدر مرحومش «ابی اسماعیل» در شهرک شقرا برگزار شد. شیخ قبلان از خداوند متعال برای خانواده وی صبر و شکیبایی مسئلت کرد و از خداوند خواست تا روح این عالم بزرگ را قرین رحمت الهی کند.

عروسی و عزا در قم دوباره ممنوع شد

دکتر قدیر رئیس این دانشگاه امروز در گفتگویی اظهارکرد: پیرو مصوبه ستاد کرونا استان به ریاست استاندار محترم از امروز چهارشنبه بیست و پنجم تیرماه، برگزاری تمامی تجمعات از جمله عروسی، عزا، تشیع جنازه و مجالس ختم در سطح استان ممنوع است. وی تاکید کرد: با توجه به شدت گرفتن ویروس کرونا، از همشهریان تقاضا می کنیم ضمن رعایت این مصوبه، در راستای توجه به دستورات بهداشتی و استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی نهایت دقت را داشته باشند. وی گفت: روند ابتلا به ویروس کرونا در حال افزایش است و بیش از ۲۰۰ نفر در بیمارستان های قم بستری هستند که اگر همین روند ادامه یابد قم به منطقه قرمز تبدیل می شود. وی افزود: استفاده از ماسک اجباری است و در مراکزی مثل ادارات، پاساژها، مراکز و... افراد بدون ماسک نباید وارد شوند. دکتر قدیر گفت: استفاده از ماسک باید در زندگی ما نهادینه شود و به یک سبک زندگی تبدیل شود. وی با اشاره به ماسک های خانگی گفت: استفاده از این ماسک ها مورد تایید است و ماسک باید به سبک زندگی مردم اضافه شود، بطوریکه خانم ها با لباسهایشان و آقایان با کت و شلوار می‌توانند ماسک را سِت کنند. رییس دانشگاه علوم پزشکی قم بیان داشت: نیازمند محدودیت هوشمند هستیم و هر شهروند باید به شکل هوشمند و زیرک عمل کرده و در تجمعات و تالارها و مناطق پرخطر حضور پیدا نکند.

شهردار لندن نسبت به موج دوم اسلام‌هراسی هشدار داد

«صادق خان» شهردار لندن با انتشار نامه‌ای سرگشاده در رسانه‌های بریتانیا از خطر قدرت گرفتن نفرت پراکنی‌های گروه‌های راست افراطی و اقدامات تروریستی دیگر گروه‌ها ابراز نگرانی کرد. وی با اشاره به اینکه در چهار ماه گذشته بخش قابل توجهی از تلاش مقامات بر موضوع جلوگیری از شیوع کرونا متمرکز بوده است و یکی از نتایجی که قرنطینه در پی داشته است، کاهش کلی شمار جرایم بوده، هشدار داد که قرنطینه و انزوا در خانه خطر دیگری را به دنبال دارد. صادق خان در این نامه نوشت:‌ از آنجا که تعداد بیشتری از مردم در خانه منزوی بوده و مرتبا در شبکه‌های اجتماعی هستند، نگران این هستم که افراطیون از این دوره برای تبلیغ نظریه‌های نفرت انگیز و توهم توطئه در رسانه‌های اجتماعی استفاده ‌کنند. وی با اشاره به دو حمله تروریستی اخیر در کلانشهر لندن تاکید کرد که تهدید تروریسم همچنان وجود دارد. شهردار لندن با این وجود هشدار داد که پایتخت نشینان نباید تحت تاثیر این حملات به گرایش‌های مهاجرستیز و اسلام‌هراس روی آورند. وی افزود: مطالعات نشان می‌دهد که افراط گرایی یکی از مهمترین خطراتی است که در حال حاضر جامعه بریتانیا را تهدید می‌کند. شهردار لندن با اشاره به نقش ضعیف دولت در مبارزه با افراط گرایی می‌نویسد:‌ ما برای حل این مشکل ملی که یکی از بزرگترین تهدیدات برای کشور است، به پشتیبانی دولت نیاز داریم. شهردار ۵۰ ساله لندن با حمایت از جنبش اخیر «‌جان سیاهان اهمیت دارد»‌ تاکید کرد که گروه‌های راست افراطی همانطور که در زمان رای همه‌پرسی برکسیت نشان دادند، همانقدر می‌توانند با خبرهای جعلی و شایعات این جنبش را نیز سوال ببرند. وی بار دیگر از دولت خواست تا در جبهه مبارزه با راست گرایان افراطی در کنار مردم بایستد. صادق خان در پایان نامه خود با تشکر از ساکنان لندن نوشته است: در این اوقات دشوار و نامشخص بودن فردا، ما به جهانیان نشان داده‌ایم که ارزش‌هایی چون نجابت، تحمل و احترام متقابل مانند گذشته قوی می‌مانند.

امارات از مساجد ۲۰۲۰ رونمایی کرد

پانزده مسجد جدید در امارات در حال ساخت است و در مجموع گنجایش ۶ هزار و سیصد نمازگزار را دارد. ساخت این مساجد ۴۵ میلیون درهم امارات هزینه خواهد داشت و هر یک از آنها شامل نمازخانه بانوان و اقامتگاه مؤذن و امام مسجد است. این مساجد جدید، که اداره شهرسازی و حمل و نقل ابوظبی کار ساخت آنها را برعهده دارد، در ابوظبی و در مساحت هفده هزار و ۴۰۰ مترمربع ساخته می‌شوند و می‌توانند دو هزار و ۹۲۸ نمازگزار را در خود جای دهند. مساجد جدید العین پانزده هزار و ۲۵۰ متر مربع مساحت دارند و می‌توانند دو هزار و ۱۶۲ نمازگزار را در خود جای دهند و مساجد جدید الظفره حدود ۹ هزار و دویست متر مربع مساحت دارند و پذیرای هزار و ۲۴۴ نمازگزار خواهند بود. پیش‌بینی می‌شود ساخت این ۱۵ مسجد قبل از پایان سال ۲۰۲۰ به اتمام برسد.

کمیته "برادری انسانی" اقدام موهن سیاست مدار اتریشی را محکوم کرد

محمد عبدالسلام دبیرکل کمیته عالی برادری انسانی اظهارات توهین آمیز «نوربرت هوفر»، رهبر حزب راستگرا و افراطی «آزادی» اتریش به ساحت قرآن کریم را محکوم کرد. به نوشته کارشناس فرهنگی ایران در مصر، دبیرکل کمیته عالی برادری انسانی افزود: این اهانت به قرآن کریم، تنها توهین به اسلام و مسلمین نیست، بلکه بی احترامی به تمامی کسانی است که به صلح و همزیستی مسالمت آمیز ایمان دارند. عبدالسلام با اشاره به اینکه مرز دقیقی میان آزادی بیان و توهین به اعتقادات وجود دارد که برخی آن را نمی بینند یا آن را نادیده می گیرند، تصریح کرد: باید قوانینی برای جلوگیری از این رفتار ها وضع شود، وگرنه در برابر آشوب قرار می گیریم که از طریق سوء استفاده از سخنان تنفر آمیز و کسب منافع حزبی، صلح جهانی را تهدید می کند. گفتنی است که نوربرت هوفر اتریشی در سخنانی توهین آمیز، قرآن کریم را خطرناکتر از کرونا توصیف کرده بود. شایان ذکر است که کمیته برادری انسانی، کمیته ای است که پس از امضای سند «برادری انسانی» در سال گذشته از سوی احمد طیب و پاپ بندیک تأسیس شده است تا زمینه نزدیکی و همزیستی مسالمت آمیز بین ادیان بخصوص اسلام و مسیحیت را فراهم کند.

جامعه اسلامی ایرلند از پرسنل بیمارستان قدردانی کرد

جامعه اسلامی شهرستان کیلدر در ایرلند با اهدای غذا به پرسنل بیمارستان و کارکنان بخش خدمات اورژانس، از خدمات آن‌ها در شرایط بحران کرونا قدردانی کردند. اعضای جامعه اسلامی در منطقه ناس در شهر کیلدر، با همکاری کارمندان یک رستوران، بسته‌های غذایی را برای کارکنان بیمارستان آماده کردند. جمعی از داوطلبان مسلمان با اسامی محمد جاشیم اودین ، فیروز احمد ، جعفر اودین ، ذاکر حسین ، حسن بویان و زاهد حسین. در این ابتکار عمل حضور داشتند و صدها بسته غذایی را بسته بندی کردند. جاشیم گفت: اگرچه تعداد بستری‌ها و مرگ و میرها در بیمارستان‌ها اخیرا کاهش یافته است اما تهدید ویروس کرونا به قوت خود باقیست. وی افزود: ما برای حدود ۲۰۰ نفر غذا تهیه کردیم، زیرا می‌خواسیتم از تمامی کارکنان بیمارستان که در خط مقدم جنگ با ویروس کرونا تلاش کرده‌اند قدردانی به عمل بیاوریم. آن‌ها از بیماران مبتلا به ویروس کرونا نگهداری کردند و شامل کارمندان بیمارستانی، کارکنان آمبولانس، امدادگران و نگهبانان هستند.

امام جمعه نجف اشرف به هرگونه حکومت غیر اسلامی هشدار داد

حجت الاسلام و المسلمین سید صدر الدین قپانچی  در خطبه مجازی جمعه از سفر قریب الوقوع نخست وزیر عراق به ایران، عربستان و آمریکا استقبال کرد و گفت: هیچ بازگشتی برای داعش به عراق نیست و آن یک تجربه شکست خورده است.حجت الاسلام و المسلمین سید صدر الدین قپانچی امام جمعه نجف اشرف در خطبه نماز جمعه که به صورت مجازی ایراد شد، اقدام مصطفی الکاظمی را در سفر به شهر های عراق را اقدامی درست دانست و خواستار توزیع عادلانه سهم هر استان از نیروی برق شد و از سفر نخست وزیر به عربستان، ایران و آمریکا استقبال کرد. وی تأکید کرد: اقدام مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق در سفر به ایران، عربستان و آمریکا تصمیمی درست است و باید بر توقف دخالت در امور داخلی عراق و خروج نیرو های آمریکایی تأکید شود. امام جمعه نجف اشرف با بیان اینکه عراق با هیچ کس دشمنی ندارد و به دنبال همزیستی با تمامی کشور های همسایه و جهان است، اشاره کرد: سفر نخست وزیر به شهر های کربلا و بصره، اقدامی صحیح بود و باید شهروند آثار این سفرها را لمس کند. حجت الاسلام و المسلمین قپانچی در بخش دیگر خطبه از موفقیت نیرو های امنیتی در نابودی والی داعشی بغداد، تشکر و قدردانی کرد و گفت: داعش دیگر بر نمی گردد و یک تجربه شکست خورده در عراق است که دیگر ممکن نیست که عراق به محل حکومت اموی و تکفیری تبدیل شود. عراق خواستار همزیستی مسالمت آمیز میان تمامی اقشار این کشور است. وی از آماده سازی مرقد شهید محراب برای قرنطینه بیماران تشکر کرد و آن را اقدامی قابل تقدیر دانست و به تأخیر در انجام امور مردم در اداره ها اشاره کرد و خواستار نظارت بر ادارات شد و به فعال سازی دولت الکترونیک دعوت کرد. خطیب جمعه نجف اشرف در بخش دیگر خطبه به کمبود نیروی برق در بصره، کربلا،ناصریه و نجف اشرف اشاره کرد و افزود: انرژی برق به صورت عادلانه توزیع نمی شود و در استان ها ۱۶ ساعت و سایر مناطق ۶ ساعت از برق بهره مند هستند، لذا باید به تمامی استان ها از جمله استان های مرکزی و جنوبی حق آن اعطا شود. حجت الاسلام و المسلمین قپانچی به طرح کنترل گذرگاه های مرزی و جلوگیری از ورود و خروج کالای غیر قانونی اشاره کرد و آن را اقدامی درست دانست که باید به موفقیت انجامد. وی در خطبه دینی به روز دحوالارض که به معنی گسترش زمین و آماده سازی آن برای زندگی انسان است، اشاره نمود و تصریح کرد: روز دحو الارض یکی از روز های تجلی رحمت الهی است.

انجمن علمای یمن فتوای جهاد و مقاومت داد

انجمن علمای یمن در کنفرانس "مسئولیت امت در قبال مقدسات اسلامی" ملت های اسلامی را به عمل به مسئولیت خود در قبال هدف قرار گرفتن مسجد الاقصی و استفاده مذهبی رژیم سعودی از حرمین شریفین دعوت کرد و گفت: رژیم آل سعود هر کسی که با سیاست آن و برنامه های آن که در خدمت رژیم صهیونیستی و آمریکاست، مخالفت کند، از ورودش به حرمین شریفین ممانعت می کند، لذا این مسئولیت همه امت اسلامی است که در برابر این اقدامات ایستادگی کند. انجمن علمای یمن ادامه داد: هرگونه تقریب و نزدیکی یا عادی سازی روابط با دشمن صهیونیستی خیانت بزرگ  و یک ننگ تاریخی به شمار می رود که گناه و خواری آن دامن تمامی منافقینی که برای دوستی با دشمنان امت شتاب می کنند را خواهد گرفت. علمای یمن، علمای امت اسلامی را به عمل به مسئولیت خود در تبلیغ رسالت الهی، اعتلای کلمه الله و آگاهی بخشی جهادی علیه کفار و مستکبران به ویژه مفسدان یهودی، آمریکایی، سعودی و اماراتی دعوت کردند و بر اهمیت و تأثیر نفوذ کلمه حق در برابر حملاتی که علیه امت و مقدسات آن از سوی یهود و دوستان آن از جمله پادشاهان رژیم آل سعود و شیوخ آل زاید  تأکید نمودند. انجمن علمای یمن یاری مسئله فلسطین و ملت فلسطین  و حمایت از جنبش های جهاد و مقاومت را واجب شرعی و مسئولیت دینی تمامی مسلمانان، دولت ها و سازمان ها دانست. این انجمن علمایی انتشار مقالات مشکوک از سوی نویسندگان سعودی و کشور های حاشیه خلیج فارس در روزنامه های رژیم اسرائیل را محکوم کرد. علمای یمن کشتار وحشیانه مردم یمن از سوی ائتلاف متجاوز سعودی در استان حجه و الجوف که منجر به شهادت ده ها کودک  و زنان شده را محکوم کردند و از ملت یمن و قبیله های آن خواستند برای ادب کردن متجاوزان و بیرون راندن ستیزه جویان جنایتکار از کشورخود از جبهه ها حمایت کنند. انجمن علمای یمن واکنش و اقدام بازدارنده ارتش یمن و کمیته های مردمی و در رأس آن نیروی موشکی را یک واجب شرعی و دینی برای توقف تجاوز ائتلاف سعودی و برداشته شدن محاصره و پایان ظلم علیه ملت یمن دانست. در پایان این کنفرانس، انجمن علمای یمن اشاره کرد:  تجاوز علیه یمن، عراق، سوریه و توطئه علیه لبنان، ایران و تمامی کشور های اسلامی در چارچوب طرح و توطئه آمریکایی انگلیسی است که با اموال کشور های حاشیه خلیج فارس و تبلیغ علمای سوء انجام می گیرد.

ثبت نام مسابقه بزرگ و سراسری تفسیر قرآن کریم ویژه طلاب آغاز شد

مدیر اداره قرآن و حدیث معاونت تهذیب و تربیت حوزه های علمیه از آغاز ثبت نام مسابقه بزرگ و سراسری تفسیر قرآن کریم خبر داد. حجت الاسلام سیدحسن حسینی در گفت وگو با خبرنگاران با اعلام این خبر اظهارکرد: مدیریت قرآن و حدیث معاونت تهذیب حوزه های علمیه برادران با مشارکت مرکز خدمات حوزه، جامعه المصطفی العالمیه، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان، مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان و جامعه الزهرا(س) اقدام به برگزاری مسابقه بزرگ و سراسری تفسیر قرآن کریم خواهد کرد. دبیر برگزاری مسابقه با بیان اینکه «مسابقه بزرگ و سراسری تفسیر قرآن کریم ویژه طلاب  و خانواده‌ آنان با محوریت تفسیر «نور و نمونه» انجام خواهد گرفت، افزود: این مسابقه با پیشنهاد و اشراف مفسّر و پژوهشگر ارجمند حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی اجرا خواهد شد. حجت الاسلام و المسلمین حسینی ادامه داد: مسابقه به تفکیک در سه سطح طلاب، خانواده و فرزندان در سه بخش؛ «تفسیر جزء ۲۹ و ۳۰ ویژه طلاب برادر و خواهر سراسر کشور»، «تفسیر سوره مبارکه نور ویژه‌ی خانواده طلاب» و «تفسیر سوره مبارکه لقمان ویژه فرزندان زیر ۱۵ سال» برگزار می شود. وی تأکید کرد: بازه‌ی زمانی ثبت نام برای متسابقین از ۲۶ تیرماه ۱۳۹۹ تا ۳۰ مرداد ماه ۱۳۹۹ در سایت و کانال رسمی معاونت تهذیب به نشانی www.tahzib-howzeh.ir  و آخرین مطالب در کانال nedaye_tahzib @در بستر ایتا، اعلام کرد. دبیر برگزاری مسابقه یادآور شد: زمان برگزاری آزمون ۳۱ شهریور ماه ۱۳۹۹ و بصورت مجازی است و به نفرات برگزیده جوایز ارزنده جمعا به ارزش ۱۱۴ میلیون تومان و در هر سه گروه ۱۱۴ نفر جمعا به ۳۴۲ نفر اهداء خواهد شد.

آیت الله العظمی مکارم علیه گرانی افسار گسیخته پیام داد

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در واکنش به گرانی های افسارگسیخته در کشور گفتند: مسألۀ مهم، خونسردی مسئولین است! که با وعدۀ حل مشکلات و مسئولیتی که دارند، اکنون حتی اظهار شرمندگی هم نمی کنند!‌متن پیام حضرت آیت الله  مکارم شیرازی درباره گرانی های اخیر به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

در این ایام، بسیاری از مردم نسبت به گرانی روزافزون کالاها که برخی چندین برابر شده است، به شدت اعتراض دارند. دیگر اجاره مسکن، خرید جهیزیه و مایحتاج زندگی جز با وام های سنگین ممکن نیست. از سوی دیگر، برخی بیان می کنند که چرا مراجع تقلید در برابر این وضع سکوت کرده‌اند؟! ما نه تنها سکوت نکرده ایم، بلکه بارها در این باره سخن گفته ایم و باز هم می گوییم. مسألۀ مهم، خونسردی مسئولین است! که با وعدۀ حل مشکلات و مسئولیتی که دارند، اکنون حتی اظهار شرمندگی هم نمی کنند! و غالباً با پرداختن به مسائلی همچون برخی دستاوردها یا افتتاح پروژه ها، کشف داروهای جدید، تأمین آب و برق برای برخی مناطق و ...که در جای خود قابل تقدیر است، عملاً خود را از زیربار مسئولیت سنگین گرانی سرسام آور، کنار می‌کشند. مشکل مهم دیگر این است که این گرانی های لجام گسیخته متوقف نمی شود و همچنان افزایش ها ادامه دارد و مجلسیان محترم نیز جز انتقاد، چندان که لازم است، راهکارهای عملی ارائه نداده، و حتی بعضاً به امور حاشیه ای می پردازند. در این میان، برخی سودجویان نیز از این وضع سوء استفاده کرده و  سیلی به روی هموطنان ضعیف خود می زنند. به یقین، این مشکل تنها با اعتراض و انتقاد حل نمی شود بلکه باید قوای سه گانه عوامل گرانی را پیدا کرده، با توجه به محدودیت های موجود همچون تحریم های ظالمانه، با ارائۀ راهکارهای مناسب، جلوی این وضع نابسامان را بگیرند و تا آنجا که امکان دارد در حل این مسأله اجتماعی که خدای نکرده ممکن است منشأ سوء استفاده دشمنان و ضد انقلاب گردد، بیاندیشند و به جای سخن، بر عمل بیافزایند؛ ان شاء الله

حوزه خیال جاماندگان مجازی را راحت کرد

در حالی آزمون ورودی حوزه های علمیه به دلیل پیشگیری از شیوع کرونا به صورت مجازی برگزار شد که بخش قابل توجهی از داوطلبان نتوانستند وارد سایت آزمون مجازی شوند و بخت خود را برای قبولی در آزمون بیازمایند. به گفته کارشناسان معاونت آموزش حوزه های علمیه این مشکل به جهت بار ترافیک ورود متقاضیان و برخی به جهت اختلالات اینترنتی بوده است. حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد معاون آموزش حوزه های علمیه در گفت‌وگو با رسا به داوطلبانی که موفق به شرکت در آزمون نشدند اطمینان داد: «مشکلی نیست و از راه های مصاحبه و روش های دیگر ارزیابی های لازم صورت خواهد گرفت و متقاضیان در این زمینه می توانند از طریق مدیریت استانی پیگیر باشند.» ورود به حوزه های علمیه از طرق آزمون کتبی، تحقیقات میدانی، طرح میثاق و مصاحبه حضوری انجام می شود. اما امسال با شیوع و گسترش کرونا، شرایط برای مسؤولان هم سخت شده و مرکز مدیریت حوزه های علمیه متوجه شد که راهی طولانی برای مجازی شدن در پیش دارد. به گفته آقای رستم نژاد امسال یازده هزار و پانصد نفر در سامانه آموزش ثبت نام کردند و تعدادی هم از روش های دیگر برای ورود به حوزه های علمیه ثبت نام کرده اند. در آزمون روز گذشته کسانی که بخت یارشان بود و موفق شدند وارد سایت آزمون شوند حدود یک سوم بودند که در سه مقطع تحصیلی سیکل، دیپلم و لیسانس با هم به رقابت پرداختند. سامانه پذیرش حوزه در حالی که دیروز چهارشنبه ۲۵ تیرماه نتوانست حجم انبوه ورود داوطلبان را پوشش دهد اما هم اکنون در دسترس است. حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد در این زمینه اظهار کرد: «سامانه همچنان باز خواهد بود تا شرکت کنندگان بتوانند اطلاعات خود را ویرایش و تکمیل کنند.»

علمای یمن برای دفاع فراخوان دادند

انجمن علمای یمن، طی فراخوانی ملت‌های اسلامی را به اقدام برای دفاع از مسجدالاقصی و حرمین شریفین در برابر تجاوزگری صهیونیست‌ها و رژیم سعودی‌ که اخیراً دست دوستی به اسرائیل دراز کرده و تحرکاتی برای سازش دارد، دعوت کردند. انجمن علمای یمن هرگونه نزدیکی یا عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را خیانتی بزرگ و لکه ننگی تاریخی برای همه منافقینی دانست که برای دوستی با دشمنان امت اسلامی شتاب کرده‌اند. انجمن علمای یمن در نشست صنعاء از امت اسلامی خواست به نقش خود در تبلیغ پیام‌های خدا و حفظ اعتلای کلام حق درباره جهاد علیه کفار و مستکبرین به خوبی عمل کنند. انجمن علمای یمن بر اهمیت و تأثیر نفوذ کلام حق در برابر هجمه‌های نظام‌مند صهیونیست‌ها و دوستان آنها از جمله شاهزادگان آل سعود و شیوخ آل زاید تأکید کرد و گفت دفاع از مسئله فلسطین و یاری ملت فلسطین و حمایت از جنبش‌های جهاد و مقاومت یک تکلیف شرعی و مسئولیت دینی است که بر دوش هر مسلمان، حکومت‌ و نظام‌های حکومتی است. انجمن علمای یمن همچنین انتشار مقالات و یادداشت‌های مشکوک نویسندگان سعودی و برخی دیگر از عرب‌های حوزه خلیج فارس در مطبوعات رژیم صهیونیستی را تقبیح کرد. چراکه محمد ابراهیم الغبان، نویسنده عربستانی، در اقدامی بی‌سابقه مقاله‌ای را به زبان عبری در یک مجله اسرائیلی به چاپ رسانده و هدف خود را از نگارش این مقاله، تصحیح دیدگاه‌های نادرست درباره ریشه‌های اسلام اعلام کرده است. این انجمن ضمن محکوم کردن جنایات وحشیانه ائتلاف سعودی در کشتار غیرنظامیان یمن گفت: تجاوز به یمن، عراق و سوریه و توطئه علیه لبنان و ایران و همه کشورهای اسلامی در چارچوب یک پروژه و نقشه آمریکایی ـ انگلیسی است که از سوی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس تأمین مالی می‌شود.

ریاست جمهور دستور دستورالعملهای سوگواری ماه محرم را صادر کرد

رئیس جمهور از عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور خواست همانطور که پیش از این هم مقرر شده بود هر چه سریع‎تر با همکاری دستگاه‌های ذیربط، دستورالعمل‌های مرتبط با برگزاری ایام سوگواری و عزاداری سالار شهیدان و سرور آزادگان جهان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) و یاران با وفایش در ماه محرم را برای تصویب در ستاد ملی مبارزه با کرونا آماده و ارائه کند. ‎حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی پس از دریافت گزارش وزیر کشور از همکاری کمیته‎های اجتماعی و امنیتی و درمانی در استان‌ها، تاکید کرد که ستادهای استانی کماکان با جدیت و دقت، بر اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی و بویژه فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک به عنوان قطعی ترین راه حل مبارزه با کرونا، نظارت داشته باشند. ‎رئیس جمهور با قدردانی از همراهی مردم در استفاده از ماسک برای قطع زنجیره کرونا در جامعه، اظهار کرد: ضروری است با اطلاع رسانی مداوم از برگزاری اجتماعاتی که می‌تواند به روند شیوع بیماری خطرناک کرونا در جامعه کمک کند، جلوگیری و از مردم خواسته شود از برگزاری دورهمی‌ها و محافل جشن و عزا برای حفظ سلامتی خود و دیگران، بپرهیزند. ‎روحانی همچنین با اشاره به جلسه اخیر خود با استانداران سراسر کشور در خصوص راه‌های پیشبرد برنامه جهش تولید در استان ها، از وزیر کشور خواست روند پیگیری‌های استانداران درباره طرح‌های ملی جهش تولید را دنبال کرده و بویژه از آنان خواسته شود برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام بالای ۸۰ درصد تا پایان سال اقدام کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha