یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
بایبوردی

حوزه / فرماندار آران و بیدگل گفت: پژوهشگران حوزه های علمیه و دانشگاه ها برای حل مشکل آب وارد میدان شوند و به مسئولان اجرایی راهکارهای عملیاتی بدهند.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری حوزه در کاشان اسماعیل بایبوردی  شنبه ۲۸ تیر درنخستین  نشست شورای حفاظت از منابع آب شهرستان های کاشان و آران و بیدگل درسالن اجتماعات امام رضا(ع) فرمانداری ویژه کاشان، به ارزش آب در اسلام اشاره کرد و گفت: برای مصرف بهینه آب نیازمند همکاری پژوهشی اساتید ونخبگان دانشگاه و حوزه های علمیه هستیم.

فرماندار آران و بیدگل با بیان اینکه روحانیون و حوزه های علمیه با فرهنگ سازی، روش درست مصرف آب را به خانواده ها آموزش دهند،  ادامه داد: صرفه جویی به معنای  مصرف نکردن نیست، بلکه حتی با یک لیوان آب هم می توان وضو گرفت

وی  از آمادگی انعقاد تفاهم نامه همکاری فرمانداری آران و بیدگل با حوزه های علمیه در راستای فرهنگ سازی مصرف بهینه آب خبرداد.

بایبوردی بحران آب در منطقه کاشان و آران و بیدگل یک مسئله جدی است. اگر زمین، آب و خاک سه ضلع مثلث توسعه پایدار باشند، نقش آب  یک مسئله اثرگذار و بی‌بدیل برای توسعه پایدار است. توسعه پایدار، فرایندی است برای تامین نیازهای امروز بدون آنکه به منابع آینده خدشه وارد شود.

وی تصریح کرد: سرانه روزانه  مصرف آب در ایران ۲۵۰ لیتر و در منطقه ما  ۲۲۰ لیتر است در حالی که در کشورهای توسعه یافته این رقم به ۱۲۰ تا ۱۵۰ لیتر در شبانه روز می رسد.

بایبوردی  با اشاره به نقش منابع آب در توسعه همه جانبه کشور تاکید کرد: نقش آب به عنوان یک نهاده تولید یک نقش اساسی است، بنابراین توسعه اقتصادی نیز به نوعی وابسته به حفظ  منابع آب است.

وی ادامه داد: شهرستان آران و بیدگل با محدودیت منابع آب روبرو است، بنابراین باید الگوی کشت در بخش کشاورزی تغییر پیدا کند و توسعه کشت گل محمدی و توسعه گلخانه ها بخشی از این روند است.

فرماندار آران و بیدگل افزود: با وجود آنکه ریزش ۳۰ میلی متر باران و ایجاد سیلاب باعث بحران می شود اما مدیریت سیلاب و ذخیره روان آبها می تواند منجر به درآمد شود که در این بخش نیز دانشگاه‌ها باید راهکار بدهند.

جنگ های آینده، جنگ آب است

فرماندار ویژه شهرستان کاشان نیز در این نشست  گفت: مدیران دستگاه های مربوط به حوزه  تولید و مصرف آب باید جلسه و نشست هایی را با پژوهشگران دانشگاه برگزار کنند و ظرفیت‌های قانونی برای مدیریت منابع در سه مقطع زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را به عنوان نقشه راه طراحی کنند.

علی اکبر مرتضایی قهرودی اظهار کرد: کشورهای توسعه یافته به تقسیم‌بندی میزان دسترسی به آب‌های آزاد نیز توجه دارند، بنابراین باید برنامه‌های بلندمدتی را برای مدیریت منابع آب منطقه در آینده طراحی کنیم.

وی افزود: در دوران معاصر مدیرانی در جهان موفق خواهند بود که بتوانند مصرف آب و حفظ منابع آب را بهتر مدیریت کنند. واقعیتی است که جنگ های آینده بر پایه چگونگی سهم آب خواهد بود.

مرتضایی افزود: فرو نشست های زمین در دشت کاشان موضوعی نیست که به سادگی بتوان از کنار آن گذشت و باید برنامه‌ریزی کرد تا وضعیت مناسب امن و ایمن را برای همه شهرندان ساکن در منطقه کاشان را تامین کنیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha