شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
خروج ناو آمریکایی از خلیج فارس

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

ناو آمریکایی از ایران فاصله گرفت

یک فروند کشتی جنگی آمریکا پس از مدتی استقرار در خلیج فارس، منطقه را ترک کرد و عازم پایگاه خود در ایالات متحده شد.نیروی دریایی آمریکا از خروج یک ناو خود که مدتی در آبهای خلیج فارس مستقر بود، خبر داد. به نوشته «وبگاه نیروی دریایی آمریکا» ناو آبی، خاکی «یو اس اس باتان» پس از مدتی استقرار در خلیج فارس، عازم پایگاه خود در «نورفلوک» در آمریکا شد. بنابر اعلام نیروی دریایی آمریکا، این ناو جنگی در زمان استقرار در خلیج فارس با شرکای منطقه ای ایالات متحده از جمله عربستان و امارات متحده عربی تمرینهای مشترکی انجام داد. بخشی از این تمرینها در دو جزیره عربستانی «کاران» و «کوران» برگزار شد. چندی قبل رسانه ها از حضور کشتی جنگی یو اس اس باتان در منطقه خبر دادند. به گفته مقامات نیروی دریایی آمریکا این ناو در حوزه استحفاظی ناوگان پنجم دریایی آمریکا در منطقه حضور داشت. پیشتر نیز ناو هواپیمابر «هری ترومن» آمریکا از خلیج فارس و دریای مدیترانه خارج شده بود. واشنگتن مدعی است که حضور ناوهای هواپیمابر در منطقه با هدف ایجاد بازدارندگی برابر ایران صورت گرفته اما تهران ضمن رد این ادعا گفت‌وگوی منطقه‌ای برای کاهش تنش وخروج قوای بیگانه از منطقه را پیشنهاد کرده است.

دست قدرت سایبری ایران آمریکا را وحشت زده کرد

«پاول ناکازون»، رئیس واحد فرماندهی امنیت سایبری آمریکا از افزایش توان سایبری دشمنان آمریکا از جمله ایران ابراز نگرانی کرد. ناکازون با نام بردن از روسیه، چین، کره شمالی و ایران گفت: «ما شاهد آن بوده‌ایم که برنامه‌های [سایبری]تمامی این کشورهای دشمن توسعه پیدا کرده است. ضمن اینکه ما شاهد افزایش قابلیت‌های آن‌ها بوده‌ایم.» او در بخش دیگری از سخنانش گفت که نخستین هدف آژانس امنیت ملی آمریکا و واحد فرماندهی سایبری تأمین امنیت انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر ۲۰۲۰ است. ناکازون در این زمینه گفت: «ما همانند سال ۲۰۱۸، اطلاعاتی را درباره دشمنانمان ارائه خواهیم کرد. دشمنانمان را بهتر از آنچه آن‌ها خودشان را می‌شناسند خواهیم شناخت.» این مقام آمریکایی گفت که سازمان تحت امرش با تلاش دشمنان آمریکا برای دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری مقابله خواهد کرد. اظهارات ناکازودن در شرایطمی مطرح شده که یاهونیوز اخیراً گزارش داد «سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا» (سیا) بعد از برخوردار شدن از اختیارات گسترده‌تر برای انجام عملیات‌های سایبری در سال ۲۰۱۸ عملیات‌های مخفیانه‌ای را علیه چند کشور از جمله ایران انجام داده است. «یاهونیوز» گزارش داده این مجوز مخفیانه با رفع برخی محدودیت‌های موجود، به آژانس جاسوسی آمریکا اختیارات بیشتری برای انجام عملیات‌های مخفیانه سایبری هم از لحاظ نوع عملیات‌ها و هم از لحاظ اهداف آن عملیات‌ها اعطا کرده است. با این فرمان، سیا مجاز شده بدون نیاز به دریافت اجازه از کاخ سفید عملیات‌های سایبری مخفیانه انجام دهد. بر خلاف فرمان‌های محرمانه سابق رئیس‌جمهور آمریکا که روی یک هدف خاص در زمینه سیاست خارجی تمرکز دارند (مانند جلوگیری از تبدیل شدن ایران به قدرت هسته‌ای) در فرمان جدید فقط به یک هدف جامع و فراگیر اشاره شده است: انجام اقدامات مخفیانه در عرصه سایبری. یک مقام سابق امریکایی دستور رئیس‌جمهور آمریکا را «بسیار ستیزه جویانه» توصیف کرد و گفت که به سیا اختیار انجام حملات سایبری علیه چند کشور دشمن را داده است. وی گفت در این سند از روسیه، چین، ایران و کره شمالی نام برده شده، اما این سند برای برخی کشورهای دیگر هم قابل اجرا است. یاهونیوز نوشته هدف اعطای اختیارات جدید به سیا هک برای جمع‌آوری اطلاعات نیست، بلکه این فرمان راه را برای انجام حملات سایبری تهاجمی با هدف مختل کردن سامانه‌های مختلف اعم از قطع برق، تخریب عملیات‌های اطلاعاتی و ... باز می‌کند.

جاسوس سیا و موساد اعدام شد

سخنگوی قوه قضاییه روز بیستم خردادماه در بیست و هفتمین نشست خبری خود از صدور حکم اعدام برای جاسوسی خبر داد که با وصل شدن به سرویس جاسوسی موساد و سیا و در قبال اخذ دلارهای آمریکایی، در حوزه‌های مختلف امنیتی و بویژه حوزه نیروهای مسلح از جمله سپاه قدس، اطلاعاتی را جمع آوری و در اختیار سرویس بیگانه قرار داده بود. غلامحسین اسماعیلی نام این فرد را که حکم اعدامش از سوی شعبه ۱۹ دیوان عالی کشور تایید شده بود، محمود موسوی مجد فرزند کاظم اعلام کرد و گفت که یکی از اتهامات این فرد اعلام محل تردد و اسکان سردار شهید سلیمانی و برخی فرماندهان نظامی در ادوار مختلف به سرویس‌های جاسوسی سیا و موساد بوده است.

 

دلار سقوط کرد

تنها یک روز تا اتمام مهلت صادرکنندگان برای بازگشت ارز صادراتی وجود دارد و بانک مرکزی قصد ندارد این مهلت را تمدید کند. در این صورت تقاضا برای خرید ارز کاهش یافته و عرضه ارز در بازار  افزایش یافته است. طبق آخرین اخبار از صرافی ملی ایران دیروز دلار در بازار رسمی ایران به قیمت ۲۳ هزار و ۱۰۰ تومان  و در بازار غیر رسمی و دلالان به ۲۶ هزار تومان رسید.

نوسان عمدی ارزی تکذیب شد

رییس کل بانک مرکزی تأکید کرد: با اقدامات در دست اجرا، به تدریج و در روزهای آینده بازار ارز به آرامش خواهد رسید. «عبدالناصر همتی» در یادداشت اینستاگرامی با بیان اینکه قبلا اعلام کرده بودیم که بازار ارز دچار نوسان شده است، افزود:‌ این تصور که بانک مرکزی و دولت برای کنترل بازار ارز اقدامی نمی کنند، یااینکه تصور میشودبرای تأمین کسری و یادلایل دیگر،نرخ ارز را بالا میبرند، بی اساس و یک برداشت و تصور کاملاً اشتباه است. دستورالعمل جدید در خصوص نحوه برگشت ارز به چرخه اقتصاد و تأمین ارز واردات کشور،چندروزی است عملیاتی شده است. در این دستورالعمل، عملاً زمینه ای برای ایجاد تراکم غیر عادی تقاضا و نیز سوء استفاده از ان باقی نمی ماند. به همین دلیل متاسفانه درمقطع دو هفتهٔ اخیر، درکنار تعلل برخی صادر کنندگان برای عرضه ارزخود،برخی از سودجویان در صدد فروش ارزبه واردکنندگان به نرخهای نامتعارف بوده اند. به واردکنندگان محترم توصیه می کنم که چند روزی را تحمل کرده و از چندروز آینده، بتدریج نیاز خود را از سامانه نیما تأمین نمایند. همتی در این یادداشت تاکید کرد: از صادر کنندگان نیز انتظار می‌رود در فرصت چندروز باقیمانده از فرصت ایفای تعهد ، ارزهای خود را با نرخ های منطقی در بازار عرضه کنندتا خریدار لازم را داشته باشد. وی خاطرنشان کرد: از صادرکنندگانی که تا امروز با برگرداندن ارز درخدمت تولید واشتغال کشور بوده اند، قدردانی می کنم.مردم عزیز مطمئن باشند،بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز و اعاده ثبات، و برگشت به نرخ های تعادلی تمام تلاش خود را بکارخواهد بست.

دستورالعمل‌های بهداشتی محرم و صفر تدوین شد

معاون راهبری و استان‌های سازمان تبلیغات اسلامی گفت: در پی درخواست مدیریت حوزه های علمیه سراسر کشور در خصوص تهیه دستورالعمل‌های بهداشتی برای برپایی مناسب مراسم عزاداری محرم و صفر با رعایت اصول فاصله گذاری اجتماعی، سازمان تبلیغات اسلامی این دستورالعمل‌ها را تدوین کرد. حجت‌الاسلام «روح‌الله حریزاوی» گفت: با درخواست آیت‌الله اعرافی از حجت‌الاسلام محمد قمی، برنامه‌ریزی برای اجرای بی‌نقص دستور العمل های بهداشتی در مراسم عزاداری محرم و صفر توسط معاونت راهبری و استان‌های سازمان تبلیغات اسلامی انجام شد. وی افزود: در همین رابطه  برای تدوین برنامه اجرایی بهداشتی مناسب در مراسم مذهبی سراسر کشور نشست‌ها و مشاوره‌های متعددی با کارشناسان و متخصصان انجام شد که حاصل آن تدوین و آماده سازی دستورالعمل های بهداشتی در ایام محرم و صفر امسال شامل "دستورالعمل کلی"، "سناریوهای احتمالی"، "دستورالعمل تفضیلی ویژه هیئات خانگی و هیئات مذهبی پرجمعیت و شاخص»، «دسته‌های عزاداری"، "تکایا" و "فعالیت هیئات مجازی"، آماده‌ شده است. حریزاوی تصریح کرد: چندی پیش دستورالعمل های یادشده در نشستی با حضور مسئولان هفت نهاد عالی حوزوی در شهر قم به تصویب رسید و مقرر شد تا همه موارد در اولین جلسه ستاد ملی محرم با حضور ۲۳ دستگاه فرهنگی کشور ارائه شده و به تصویب نهایی برسد و پس از آن تحت نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت کشور به ستاد ملی مقابله با کرونا ارسال شود. همچنین دبیر ستاد ملی محرم نیز عصر روز یکشنبه (۲۸ تیرماه) در نشستی با معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن ارائه دستورالعمل های یاد شده جهت دریافت تاییدیه نهایی، از تلاشهای تمامی همکاران این وزارتخانه در بخشهای مختلف قدردانی کرد. به گفته وی نشست ستاد ملی محرم ۱۴۴۲ هجری قمری باهدف "بررسی شرایط و کیفیت برگزاری مراسم تحت پروتکل‌های بهداشتی"، "تمهید اولین جلسه ستاد با حضور مسئولان دستگاه‌ها"، "بررسی پیش‌نویس سیاست‌های کلان تعظیم شعائرمحرم و صفر" و "بررسی راهکارهای تجمیع برنامه‌های در دست اقدام هر دستگاه جهت گزارش به محضر مقام معظم رهبری" نیز امروز دوشنبه ۳۰ تیر ۹۹ در مجموعه فرهنگی هنری شهدای انقلاب اسلامی «سرچشمه» برگزار می‌شود.

عراقچی مقر طالبان در ایران را رد کرد

«سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت و گو با شبکه طلوع نیوز افغانستان درباره حضور طالبان در ایران و داشتن دفتر گفت: طالبان در ایران دفتر ندارند. معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه افزود: این یک واقعیت است که آمریکا که خود را متحد افغانستان حساب می‌کند با طالبان درباره آینده افغانستان مذاکره و معامله کرده است. وی همچنین درباره شورای مشهد نیز گفت: ممکن است طالبان برای خود شورای مشهد درست کرده باشد اما از نظر ما موضوعیت ندارد. معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران در پاسخ خبرنگار این شبکه درباره اینکه تماس‌های ایران با طالبان از چه زمانی برقرار شده؟ گفت: مدتی است که آغاز شده و اگر درباره جزییات آن بخواهم توضیح دهم می‌شود گفت چندسال. همانطور که با همه گروه‌ها تماس داشتیم با آنها (طالبان) هم تماس داشتیم، نظراتشان را شنیدیم و نظرات خودمان را نیز گفتیم. عراقچی همچنین درباره میزان رابطه ایران با طالبان گفت: همه می‌دانند که طالبان را چه کسی ساخته و حمایت کرده و الان هم چه کسی در حال مذاکره و معامله با آنهاست. این یک واقعیت آشکار است که آمریکا که خود را متحد افغانستان می‌داند با طالبان مذاکره کرده، معامله کرده و توافق کرده است. ما با طالبان هیچ رابطه‌ای به این شکل نداریم. وی تاکید کرد: آمریکا در غیاب دولت افغانستان رسما با طالبان مذاکره و معامله کرده و با یکدیگر درباره آینده افغانستان معامله کرده‌اند. معاون سیاسی وزیر امور خارجه افغانستان در پاسخ به ادعایی درباره حضور ملااختر منصور در سال ۲۰۱۶ در ایران نیز گفت: من اطلاعی ندارم. عراقچی همچنین در پاسخ به سوالی در این باره که اتهاماتی مطرح می‌شود که ایران طالبان را تجهیز می‌کند، خطاب به مجری شبکه طلوع نیوز گفت: کسانی سعی می‌کنند ایران را دشمن افغانستان نشان دهند، حداقل شما در این دام نیفتید. سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان که در راس هیاتی بلند پایه با هدف پیگیری توافقات انجام شده در جریان سفر اخیر آقای اتمر به تهران و به ویژه نهایی سازی متن سند جامع همکاری‌های راهبردی دو کشور به افغانستان سفر کرده بود ، شامگاه روز چهارشنبه با آقای حنیف اتمر، سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد. در این ملاقات طرفین مسائل روابط دوجانبه، روند صلح در افغانستان و مسائل و مشکلات منطقه ای و بین المللی، از جمله مشکلات ایجاد شده در اثر بیماری کرونا و همچنین همکاری‌های اقتصادی دو و چند جانبه از جمله همکاری‌ها در مورد چابهار و مسیرهای ترانزیتی آسیای میانه را مورد بررسی قرار دادند. در این دیدار همچنین طرفین در مورد نقشه راه و تعیین جدول زمانی برای نهایی سازی سند جامع همکاریها نیز توافق کردند

ضرب‌الاجل مجلس برای دولت پایان یافت

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی از تعیین فرصت ۱۰ روزه مجلس برای لغو مصوبه ضدجمعیتی "مشروط کردن یارانه موالید جدید" توسط دولت خبر داده بود؛ امروز این فرصت به پایان رسید. خرداد ماه امسال، هیئت دولت مصوبه‌ای را به تصویب رساند که بر اساس آن موالید جدید صرفاً با تأیید وزارت تعاون و در صورت وجود منابع به‌تشخیص سازمان هدفمندی یارانه‌ها، مشمول دریافت یارانه خواهند بود! بر تصمیم ضدجمعیتی دولت، واکنش‌های مختلفی را در پی داشت؛ نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر با اشاره به جمع‌آوری امضای اعتراضی در قالب کمپین "یارانه نوزادان"، از تعیین فرصت 10 روزه مجلس برای لغو این مصوبه غیرکارشناسی توسط دولت خبر داد. سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی در صفحه شخصی خود نوشت: نمونه‌ایی از مطالبه خردگرایانه، جهت دهنده و تاثیردار جوانان انقلابی. ماحصل جمع‌آوری امضای اعتراضی به مصوبه عجیب دولت؛هیئت تطبیق مصوبات دولت در مجلس، این مصوبه را بررسی و در نتیجه خلاف قانون اساسی و مغایر با مصلحت جامعه تشخیص داد. دولت فرصت 10 روزه برای لغو این مصوبه غیرکارشناسی دارد.

سازمان اطلاعات به کتاب پاتک زد

با توجه به چاپ و توزیع کتاب از سوی شبکه‌های زیر زمینی و غیرمجاز و انتقادات ناشران، سازمان اطلاعات استان تهران با کسب دستور مقام قضایی، اقدام به جمع آوری حدود ۱۰ هزار جلد کتاب قاچاق و ممنوعه در تیر ماه امسال کرد. این امر در راستای بازرسی از مراکز چاپ، انبار و فروش کتاب‌ها با حضور کارکنان حراست و نظارت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر تهران اجرایی و عملیاتی شد.

طرح مجلس برای مسکن آماده شد

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس اعلام کرد بر اساس «طرح تولید انبوه مسکن» هر سال یک میلیون واحد مسکونی ساخته می شود.سید البرز حسینی سخنگوی کمیسیون عمران در این باره گفت: این طرح که با همکاری و مشارکت مرکز پژوهش‌های مجلس، وزارت راه و شهرسازی، بخش خصوصی، تولید کنندگان مسکن، بانک مرکزی و دیگر کارشناسان تهیه و تدوین شده است بر تامین زمین ارزان قیمت، تسهیلات ارزان قیمت و مصالح ساختمانی ارزان قیمت برای ساخت خانه تاکید دارد. هدف‌گذاری مجلس ساخت ۶ میلیون واحد مسکونی از سال ۹۹ تا ۱۴۰۵ است که در قالب طرحی ارائه خواهد شد و بر اساس آن وزارت راه و شهرسازی مکلف خواهد شد سالانه ساخت یک میلیون واحد مسکونی را در دستور کار قرار بدهد. «سید البرز حسینی» در تشریح نشست امروز کمیسیون عمران مجلس که با حضور مسوولان وزارت راه برگزار شد، گفت: در این نشست طرح تولید انبوه مسکن مورد جمع بندی قرار گرفت، یکی از موارد بررسی شده بحث ارائه تسهیلات مسکن بود همچنین در این جلسه مقرر شد که صندوق زمین و مسکن تشکیل شود تا اعتبارات اجرای این طرح در آن متمرکز باشد. نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی دیگر از موارد مورد بررسی در نشست امروز بحث تامین مصالح ساختمانی برای اجرا طرح تولید انبوه مسکن بود، گفت: در شرایط کنونی، نمایندگان در رابطه با افزایش چشمگیر قیمت فولاد و سیمان سوال‌هایی از وزرای اقتصاد، صنعت و راه دارند از این رو مقرر شد که روز سه شنبه نشستی با حضور مسئولان مربوطه برای بررسی این موارد برگزار شود تا پس از آن طرح جمع بندی نهایی شده و برای اعلام وصول به صحن علنی ارسال شود. رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای پیش‌تر گفته بود: سالیان سال بحثی بین وزارت راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی در ارتباط با زمین‌های حریم شهرها مطرح بود. اما طبق توافق صورت گرفته در هفته گذشته تمامی زمین‌های حریم شهرها معادل ۲۵۰ هزار هکتار در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است و این اراضی می‌تواند در راستای تولید مسکن قرار گیرد. وی در خصوص تسهیلات بانکی برای تولید مسکن نیز گفته است: از سرجمع کل تسهیلاتی که بانک‌ها پرداخت می‌کردند کمتر از هفت درصد به حوزه مسکن اختصاص پیدا می‌کرد، اما در این طرح حداقل ۲۵ درصد تسهیلاتی که بانک‌ها پرداخت می‌کنند باید در حوزه مسکن باشد.

کشور گرم تر شد

کارشناس سازمان هواشناسی پیش بینی کرد امروز در بیشتر نقاط کشور جوی آرام داشته باشیم به طوری که افزایش دما در بیشتر نقاط کشور رخ می‌دهد.امیر سرکرده گفت: به طور کلی این هفته جوی نسبتا آرام را در غالب نقاط کشور پیش رو داریم و افزایش دما رخ می‌دهد به طوری که برای نواحی جنوب غرب کشور این افزایش دما محسوس است و در استان‌های خوزستان، نواحی جنوبی و قسمت‌های غرب در استان ایلام دما به ۵۰ درجه و حتی بالاتر نیز می‌رسد. وی گفت: در دیگر نقاط کشور نیز ماندگاری هوا را پیش رو داریم. کارشناس هواشناسی افزود: در سواحل دریای خزر ۶ تا ۷ درجه دما افزایش پیدا می‌کند و دمای استان گلستان و شهرهای مختلف آن به بالای ۴۵ درجه نیز خواهد رسید ضمن اینکه پدیده شرجی این شرایط را تشدید نیز می‌کند. آقای سرکرده ادامه داد: برای نواحی شرقی کشور وزش باد و گرد و خاک طی پنج روز آینده پیش بینی شده است و نواحی جنوبی و شرقی استان خراسان جنوبی و نواحی شرقی کرمان نیز این شرایط را پیش رو دارند. وی گفت: باتوجه به پدیده وزش باد در این نواحی کاهش کیفیت هوا را نیز انتظار داریم. کارشناس هواشناسی افزود: در بحث بارش‌ها نیز پیش بینی شده است در ارتفاعات البرز مرکزی و زاگرس مرکزی و جنوبی؛ رگبارهای پراکنده‌ای رخ دهد. آقای سرکرده گفت: به لحاظ دمایی نیز تا سه شنبه همین شرایط را داریم، اما بعد از ۴ تا ۵ روز در سواحل دریای خزر حدود ۹ درجه کاهش دما پیش بینی می‌شود.

سامانه موشکی «هدایت لیزری» رونمایی شد

فرمانده کل سپاه در جریان بازدید از گروه بالگردی فتح هوانیروز سپاه از سامانه موشکی هدایت لیزری رونمایی کرد.سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه صبح امروز (دوشنبه) به همراه جمعی از معاونین ستاد فرماندهی کل سپاه، از گروه بالگردی فتح هوانیروز سپاه بازدید کرد. بنا بر این گزارش، در جریان این بازدید با حضور فرمانده کل سپاه از سامانه موشکی «هدایت لیزری» رونمایی شد. بازدید از نمایشگاه دستاوردهای گروه بالگردی فتح هوانیروز و بالگردهای بازسازی شده توسط متخصصان داخلی از دیگر برنامه‌های فرمانده کل سپاه بود.

رژیم صهیونیستی برای فشار بر ایران دست به دامان آژانس شد

«گابی اشکنازی»، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی از مجارستان به عنوان یکی از اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواسته فشارها علیه ایران را افزایش دهد.روزنامه صهیونیستی جروزالم‌پست با گزارش این خبر نوشت اشکنازی در دیدار با همتای خود از مجارستان از او خواست ایران را بابت «نقض تعهدات هسته‌ای» پاسخگو کند. اشکنازی در بیانیه‌ای بعد از این دیدار گفت: «ما معتقدیم بزرگترین تهدید علیه ثبات و صلح منطقه ایران است. اسرائیل هرگز به ایران اجازه نخواهد داد به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند و ما به ایران اجازه تثبیت حضورش در نزدیکی مرزهایمان را نخواهیم داد.» وی ادامه گفت: «دنیا باید ایران را پاسخگو کند و علیه فعالیت‌های مخرب ایران قاطعانه واکنش نشان دهد.» طبق نوشته «جروزالم‌پست» مجارستان بر تعهد کشورش به دفاع از اسرائیل تأکید کرده و گفته مجارستان حاضر است «بی‌توجه به انواع فشارها» از اسرائیل در مجامع بین‌المللی حمایت کند. این خبر در شرایطی اعلام شده که منابع خبری می‌گویند نشانه‌ها از قصد «رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای افزایش فشارها بر ایران حکایت دارد. او در مصاحبه‌ای که چهارشنبه هفته گذشته منتشر شد خواستار حل و فصل سریع مسئله دسترسی به دوسایت در ایران شد. گروسی در مصاحبه‌ای با روزنامه وال‌استریت‌ژورنال در وین گفت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تأکید برای دسترسی به سایت‌های ایران و دریافت اطلاعات درباره فعالیت‌های هسته‌ای این کشور عقب نخواهد نشست. روزنامه وال‌استریت‌ژورنال نوشته گروسی از زمان تصاحب سمت مدیر کلی آژانس، این نهاد بین‌المللی را به سمت تشدید تنش‌ها با ایران پیش برده است. وال‌استریت‌ژورنال نوشته مقام‌های آمریکایی از مدیر کل آژانس خواسته‌اند درباره مسئله دسترسی به سایت‌ها مقابل ایران سهل‌انگاری نکند. برخی دیپلمات‌ها گفته‌اند فشارهایی روی آژانس اتمی اعمال شده تا پایان ماه جولای گزارش جدیدی در این خصوص منتشر کند. گروسی گفته که ضرب‌الاجلی وجود ندارد اما اگر تا پایان جولای هیچ همکاری از سوی ایران  صورت نگیرد، «بد می‌شود.» گروسی در گزارشی ماه ژانویه ایران را به عدم اعطای دسترسی به دو سایت و عدم توضیح درباره فعالیت‌های هسته‌ای خودش در گذشته متهم کرد. او خواستار توضیح ایران درباره این مسائل شد. دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» اقدامات گروسی در زمینه پرونده هسته‌ای ایران را مورد تمجید قرار داده است. واشنگتن که در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد در سال جاری علی‌رغم کاستن از تعهداتش به اکثر سازمان‌های بین‌المللی بودجه بیشتری را برای کمک به آژانس انرژی اتمی اختصاص داده است. گروسی گفت: «من روی اینکه مطلقاً ضروری است این مسئله را خیلی زود حل کنیم تأکید کردم. این، مسئله کنار گذاشته نمی‌شود.» مدیر کل آژانس اتمی درباره برخی هشدارها مبنی بر اینکه انجام اقدامات شتابزده می‌تواند به نابودی برجام منجر شود گفت: «لازم است از برداشتن گام‌های بی‌پروا و عجولانه خودداری کنیم.» ترامپ ۸ می ۲۰۱۸ (۱۸ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج و دستور احیای تحریم‌های متوقف‌شده علیه ایران را صادر کرد. ترامپ  وعده داده بود با خروج از برجام و پیگیری سیاست موسوم به «کارزار فشار حداکثری» ایران را به حضور پای میز مذاکره برای رسیدن به «توافقی بهتر» -به زعم او- مجاب خواهد کرد. در حالی که بیش از ۲ سال از این وعده می‌گذرد او در تحقق این هدف ناکام مانده و به همین دلیل به خصوص در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر از سوی گروه‌های مختلف در آمریکا آماج انتقادات قرار گرفته است. منتقدان ترامپ او را به نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش متهم کرده‌اند. جمهوری اسلامی ایران اردیبهشت‌ماه سال گذشته در سالگرد خروج آمریکا از برجام اعلام کرد قصد دارد طی گام‌هایی تعهداتش به این توافق را کاهش دهد. اقدام ایران ذیل مفاد مندرج در برجام اعلام شد.

تازه‌ترین آمار کرونا در ایران اعلام شد

دکتر سیما سادات لاری درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از این ویروس گفت: از دیروز تا امروز ۳۰ تیر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۴۱۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که  یک هزار و ۶۴۱ نفر از آنها بستری شدند. وی افزود: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲۷۶ هزار و ۲۰۲ نفر رسید. این مقام وزارت بهداشت اظهار داشت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۱۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۴ هزار و ۴۰۵ نفر رسید. او گفت: خوشبختانه تا کنون ۲۴۰ هزار و ۸۷ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. لاری افزود: ۳۵۸۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. به گفته وی، تا کنون دو میلیون و ۱۷۵ هزار و ۲۱۷ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. سخنگوی وزارت بهداشت در پایان گفت: وضعیت استان‌های قرمز و هشدار در کشور همانند روزهای گذشته است و کماکان مهمترین توصیه ما، استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری و اجرای پروتکل های بهداشتی است.

گرانی نفس‌ مردم را تنگ کرد

در حالی که بحران کرونا وارد ماه ششم می شود و از همان ابتدای دوران بحران نیز قرار بود که نهضت جهادی برای تولید ماسک ارزان برپا شود، اما مشاهدات و شواهد میدانی نشان می دهد که ماسک ها با قیمت ارزان به دست مصرف کننده نمی رسد. این درحالی است که مواد ضد عفونی کننده نیز همین وضعیت را دارد و در این مدت به طور مستمر در حال افزایش قیمت بوده است. مردم می گویند تا قبل از اعلام وزارت بهداشت برای اجباری شدن ماسک، قیمت خرید هر جعبه ۱۰۰ تایی ماسک بین ۶۰ تا ۱۱۰ هزار تومان بود اما با مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر اجباری شدن ماسک، حداقل حدود 50 درصد به قیمت ماسک اضافه شده است. این افزایش اخیر قیمت ماسک در حالی اتفاق افتاده که از زمان شروع بحران کرونا تا امروز نیز به طور مداوم بر قیمت ماسک ها اضافه شده است. به طور مثال، دکتر بهنام عباسیان، نماینده دندانپزشکان در شورای عالی نظام پزشکی کشور در گفتگو با الف یادآور می‌شود: «در گذشته ماسک 50 عددی با قیمت 10 هزار تومان به جامعه پزشکی تحویل داده می شد، اما حالا همان بسته ماسک را باید با قیمتی حدود 250 هزار تومان خریداری کنیم. انتظار می رود که در دوران کرونا، سازوکاری ایجاد شود که ماسک ارزان در اختیار مردم و جامعه پزشکی قرار بگیرد تا هیچ کمبودی در این زمینه مهم نداشته باشیم. تامین این کالای ضروری و توزیع عادلانه و ارزان آن باید در اولویت باشد.» او گلایه می کند: «در طی ماه های گذشته به طور مداوم با افزایش قیمت تجهیزات پزشکی روبرو بوده ایم، طوری که برخی تجهیزات پزشکی مورد نیاز با افزایش پنج برابری قیمت ها مواجه بوده است.» افزایش قیمت ماسک در حالی اتفاق افتاده که ارائه خدمات دولتی به افراد فاقد ماسک در اداره ها نیز ممنوع شده است. اینکه از یک سو ماسک گران شود و از سوی دیگر، ماسک زدن اجباری باشد، تناقض جدی است که ضعف مدیریت در این حوزه را نشان می دهد.

نشنال ریویو از راهبرد جدید ایران پرده برداشت

نشنال ریویو می نویسد: <<توافق بین ایران و چین در حال برنامه ریزی است، یعنی بخشی از چشم انداز استراتژیک 25 ساله بین دو کشور. این شایعات اوایل جولای و زمانی در ایران منتشر شد که این کشور دست خوش انفجارهایی اسرار آمیز بود که برنامه های موشکی و هسته ای آن را متاثر می کرد. رسانه های ایرانی این گونه بیان می کنند که گرایش جدید به شرق، چالشی علیه آمریکا در خاورمیانه است. ایران همچنین این شایعات را رد کرده است که تهران در حال واگذاری چند جزیره و همچنین بخش هایی از اقتصاد خود است تا نظر پکن را جلب کند. گرایش ایران به چین، بخشی از جنبش ساختاری در سراسر خاور میانه است. کشورها و گروه های مرتبط با ایران اکنون تلاش می کنند از نقاط ضعف آمریکا به عنوان فرصتی برای مقابله با تحریم های آمریکا و تقویت پکن بهره برداری کنند. چین تا همین جا هم تلاش کرده است از طریق مشارکت در پروژه های ساختاری نظیر بنادر و آب شیرین کنی، سایر متحدان آمریکا نظیر اسرائیل را تحت تاثیر قرار دهد. پکن همچنین به متحدان اصلی آمریکا نظیر عربستان سعودی، امارات عربی متحده و اردن، پهباد فروخته است. اکنون چین احساس می کند فرصتی دست داده است تا تهران و متحدان ایران در عراق، سوریه و لبنان را در آغوش بکشد. تصمیم تهران برای روی گردانی به سمت چین در شرایط تحریم های بی سابقه و تحت عنوان سیاست فشار حداکثری واشنگتن رخ می دهد. ایران به شدت به متحدان قوی تر نیاز دارد. ایران توانسته است برای پایان دادن به تحریم های تسلیحاتی که به زودی موعد آن فرا می رسد، حمایت روسیه و چین را در شورای امنیت سازمان ملل کسب کند. ایران همچنین توانسته است دست کم 9 نفت کش حامل بنزین به ونزوئلا ارسال کند. اما منافع اقتصادی این موارد، در مقایسه با آن چه که چین می تواند عرضه کند، بسیار ناچیز هستند. موضوع مورد بحث چیست؟ روابط ایران-چین چندین لایه دارد. نخست، افرادی که در رژیم ایران چین را ترجیح می دهند، رئیس جمهور حسن روحانی و ظریف وزیر خارجه اش را متهم می کنند به این که بیش از حد در قبال غرب کرنش می کنند. در عین حال، صداهای ملی گرایانه فرا-راستی نیز وجود دارد، نظیر محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق که معتقد است توافق با چین، منابع ایران را به حراج می گذارد. تمام این تحولات به صورت عجیب در رسانه های ایران منعکس می شود... مثلا خبرگزاری فارس در مقاله ای در 10 جولای تصریح کرد "غربی سازی" سیاست خارجی ایران مانع از حرکت به سمت چین شده است. پس از هفته ها مباحثات داخلی، وزارت خارجه ایران می گوید که این کشور آماده است نقشه راهی را اجرا کند که بیانگر بیش از دو دهه همکاری ایران-چین است. مهم تر این که متحدان ایران در منطقه نیز در حال روی آوردن به چین هستند. پکن از مدت ها قبل طرح کمربندی منطقه ای خود را اعلام کرده است؛ طرحی که چین را از طریق ایران به اروپا متصل می کند. عراق که دولت آن عمدتا در کنترل احزاب سیاسی طرفدار ایران است نیز در سال های متمادی در صدد برآمده است با ایران در زمینه های نفتی و ساختمان سازی، معاملات بزرگ انجام دهد. چین می تواند در بازسازی سوریه نیز نقشی گسترده تر ایفا کند. سوریه، متحد ایران است و دو کشور در 8 جولای، یک پیمان دفاع هوایی امضا کردند. سخنرانی سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان در 7 جولای، نمادی از رویگردانی متحدان ایران به چین است. وی با اشاره به رویکرد دوستانه اخیر پکن در قبال بیروت، گفته بود، "اگر می خواهید تاثیر پیشنهاد چین را ببینید، به پاسخ خشم آلود آمریکا نگاه کنید." نصرالله گفت لبنان باید به سمت شرق روی آورد. وی این سخنان را هم زمان با تهدید سفیر آمریکا در بیروت، و همچنین در آستانه سفر فرمانده "سنت کام" (فرماندهی مرکزی آمریکا)، "کنت مک کنزی" به لبنان بیان کرد. چین تاکنون محتاطانه در خاورمیانه گام برداشته است. مثلا در دسال 2019 با  روسیه و ایران مانور دریایی انجام داد. اما در مجموع، منافع اصلی چین در گرو صبر و تلاش برای حصول معاملات زیرساختی و اقتصادی است. افزایش درگیری ها با آمریکا، احتمالا چین را تشویق می کند با سرعت بیشتری به سمت ایران حرکت کند. کشورهایی مانند سوریه، عراق، لبنان و ایران مشتاق معامله با پکن هستند. در حالی که آمریکا درنظر دارد از سوریه عقب نشینی و نیروهایش را در عراق جابجا کند، فرصت رویگردانی به پکن در حال افزایش است. چین احتمالا ترجیح می دهد با ایران و روسیه همکاری کند، زیرا این وضع می تواند قابلیت هایش را به خوبی با توانایی های آن دو کشور تلفیق کند. روسیه در سازمان ملل به عنوان وزنه ای سنگین ایفای نقش کرده در سوریه نیروهای نظامی را تامین می کند، در حالی که چین فعالیت های زیرساختی انجام می دهد و ایران نیز با گروه های مذهبیِ محلی همکاری می کند تا در عراق، سوریه، یمن و لبنان اِعمال نفوذ کند. واشنگتن برای مقابله با تاثیر مشارکت ایران-چین باید بلافاصله در خلیج فارس و سایر مناطق، متحدانش را تقویت کند. ارتباط بین ایران و چین، هم اکنون هم وجود دارد. اما در حال حاضر شاید ایران تماما ضرر اقتصادی برای چین باشد زیرا کشورهایی مانند ایران و متحدانش در سوریه، عراق و لبنان در آشفتگی اقتصادی هستند. این به معنای آن است که چین بدون عواید چندان، سرمایه گذاری کند. آمریکا تا همین جا هم بعد از سال 2003 در عراق سرمایه گذاری کرده اما به دلیل فعالیت های تروریستی و بعد از آن ظهور داعش، عواید چندانی به دست نیاورده است. لذا چین با احتیاط حرکت خواهد کرد. چین نمی خواهد بخشی از یک مناقشه محلی باشد، بلکه ترجیح می دهد به عنوان یک غول بزرگ و مهربان اقتصادی به نظر بیاید که مایل است با هر کسی همکاری کند. چین و آمریکا احتمالا در ایران یارگیری خواهند کرد تا برای مناقشه گسترده تر پیش رو آماده شوند.>>

واردات بدون انتقال ارز حذف شد

بانک مرکزی به تازگی علاوه بر تدوین دستورالعمل بازگشت ارز حاصل از صادرات غیرنفتی، اصلاحاتی در نحوه تامین واردات و مدیریت منابع حاصل از صادرات انجام داده است. 15 روز پیش در گزارشی دلایل افزایش نرخ ارز در خبرگزاری فارس منتشر شد. حذف برخی کالاهای وارداتی از سامانه نیما و انتقال آن به بازار آزاد، پذیرش انتقال واردات در قبال صادرات (واردات بدون انتقال ارز) محدود کردن فعالیت صرافی‌های غیربانکی در نیما، محدودیت‌های بازار متشکل ارزی برای خرید و فروش ارز، ورود تقاضای برخی صادرکنندگان به بازار برای ایفای تعهدات ارزی در مهلت تعیین شده از جمله دلایل افزایش نرخ ارز در هفته‌های گذشته بود. نتیجه همه آن اتفاقات افزایش نقش بازار غیررسمی بود. سیاست واردات بدون انتقال ارز که از اردیبهشت ماه امسال به صورت رسمی اجرایی شد باعث افزایش تقاضای ارز از بازار غیررسمی و رشد بیش از پیش قیمت‌ها در بازار ارز شد. یکی از نقدهایی که در گزارش قبلی درباره سیاست‌های ارزی بانک مرکزی مورد بررسی قرار گرفت، کاهش کالاهای مشمول دریافت ارز نیمایی بود که طبق اطلاعات به دست آمده بانک مرکزی همه کالاهای مشمول واردات (به غیر از کالاهای مشمول ارز 4200 تومان) را به سامانه نیما منتقل کرده است. با این دو اقدام هم تقاضا از بازار غیررسمی به بازار رسمی منتقل شده و هم نقش بازار غیررسمی در تحولات بازار ارز کمرنگ شده است. از طرف دیگر بانک مرکزی در روزهای اخیر عرضه ارز در سامانه نیما را افزایش داده به‌طوری که در دو روز گذشته 300 میلیون دلار به این بازار تزریق شده است. یکی از مشکلاتی که همچنان در نیما به‌قوت خود باقی‌است اولویت خرید ارز صادرکنندگان از سوی صرافی‌های بانکی‌ست. این اولویت‌بندی در شرایطی اعمال شده است که صرافی‌های غیربانکی دارای حاضر در نیما موظف به فروش ارز برای گروه‌های کالایی تعیین شده از سوی بانک مرکزی هستند. این اولویت‌بندی باعث محدود شدن موجودی صرافی‌های غیربانکی و وابسته‌ شدن کل بازار رسمی به صرافی‌های بانکی شده است. بررسی‌های خبرنگار فارس نشان می‌دهد میزان عرضه ارز در بازار متشکل ارزی نسبت به روزهای قبل بهبود یافته و سطح خرید و فروش ارز در حالت تعادل نسبی قرار دارد. هر چند که گفت‌وگوی خبرنگار با برخی فعالان این بازار حاکی از آن است که آنها همچنان محدودیت‌های ناشی از فروش ارز خریداری شده در بازار متشکل ارزی را یکی از مشکلات فعالیت در این بازار می‌دانند. این محدودیت‌ها شامل عدم امکان فروش مجدد ارز خریداری شده به صرافی دیگر، دامنه محدود نرخ خرید و فروش و سقف خرید پایین ارز توسط صرافان است.

اردوگاه غرب علیه ایران به اختلاف خورد

یک رسانه انگلیسی‌زبان از اختلاف بر سر تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران در آستانه سفر «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا به لندن خبر داده است. پایگاه «نشنال» گزارش داده پامپئو قرار است برای رایزنی درباره تمدید قطعنامه آمریکا برای تمدید این تحریم‌ها در رأس یک هیأت دیپلماتیک وارد لندن شود. او چهارشنبه روانه دانمارک خواهد شد. وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده پامپئو با «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر انگلیس و «دومینیک راب»، وزیر خارجه این کشور برای گفت‌وگو درباره مجموعه‌ای از مسائل دیدار خواهد کرد. نشنال نوشته سفر پامپئو در شرایطی انجام می‌شود که آمریکا با احتمال شکست قطعنامه خود در شورای امنیت برای تمدید این تحریم‌ها روبرو است. چین و روسیه علناً مخالفت خودشان را با تمدید این تحریم‌ها اعلام کرده‌اند. کشورهای اروپایی هم در جلسه شورای امنیت که چندی پیش برگزار شد تلویحاً با تلاش آمریکا در این زمینه مخالفت کردند. با وجود این پامپئو چهارشنبه هفته گذشته مدعی شد کشورهای اروپایی هم از منقضی شدن تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران نگران هستند. او گفت آمریکا فاصله چندانی با ارائه قطعنامه خود در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران ندارد. علی‌رغم اظهارات وزیر خارجه آمریکا، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد پنجشنبه یک هفته قبل‌تر تأکید کرد آمریکا هرگز در تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران موفق نخواهد شد. نبنزیا در یک مصاحبه آنلاین گفت: «این قطعنامه آینده بسیار غم‌انگیزی دارد. منظورم این است که اصلاً آینده‌ای ندارد.» دیپلمات روسیه اضافه کرد مسکو زمانی که آمریکا کار بر روی این قطعنامه را آغاز کرد به این کشور گفت که «هیچ شانسی برای تصویب آن وجود ندارد.» نماینده روسیه در سازمان ملل گفت: «تصویب چنین قطعنامه‌ای برجام را به پایان خواهد رساند. مشخص است که ایران هرگز چنین چیزی را نمی‌پذیرد و حق هم دارد که نپذیرد.» تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران طبق مفاد برجام ۱۸ اکتبر سال جاری میلادی به پایان می‌رسد اما دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» تلاشی را برای جلوگیری از انقضای این تحریم‌ها آغاز کرده است. واشنگتن گفته در صورتی که این تلاش به سرانجام نرسد با توسل به یکی از بندهای توافق هسته‌ای برجام به دنبال بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران خواهد بود. آمریکا از چند هفته قبل پیش‌نویس قطعنامه خود را  میان اعضای شورای امنیت توزیع کرده است. یک قطعنامه برای تصویب در شورای امنیت نیازمند موافقت دست‌کم ۹ عضو، بدون وتو از سوی هر یک از ۵ عضو دائم شورای امنیت (آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و انگلیس) است. قطعنامه پیشنهادی آمریکا خواستار منع فروش، عرضه یا انتقال سلاح یا اقلام مرتبط از سوی ایران است. این قطعنامه همچنین کشورها را از فروش، عرضه، یا انتقال سلاح یا اقلام مرتبط به ایران، مگر در صورت موافقت کمیته‌ای در شورای امنیت منع می‌کند. پیش‌نویس آمریکا علاوه بر این از کشورها می‌خواهد چنانچه دلایل متقنی در دست دارند مبنی بر اینکه محموله‌ای در خاک آنها ممکن است حاوی اقلام ممنوعه از ایران باشد اقدام به بازرسی آن کنند.  این قطعنامه همچنین از کشورها خواسته با توجیه مشابه اقدام به بازرسی کشتی‌ها در آب‌های آزاد کنند. چندی پیش دیپلمات‌های غربی به فارن‌پالیسی گفتند این قطعنامه از شانسی برای تصویب برخوردار نیست. این دیپلمات‌ها گفتند قطعنامه آمریکا ممکن است بدون نیاز به وتوی روسیه یا چین ناکام بماند.

اراک قرمز شد

رئیس علوم پزشکی اراک گفت: بر اساس آخرین آمار وضعیت شهرستانهای استان مرکزی از لحاظ میزان شیوع کرونا در ۳۰ تیرماه ۹۹، وضعیت اراک قرمز شد و شهرستان های آشتیان، تفرش، دلیجان، ساوه، زرندیه، شازند و محلات در وضعیت زرد قرار گرفته اند. به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اراک، دکتر سید محمد جمالیان در این رابطه افزود: شهرستان های خمین، فراهان و کمیجان اکنون در وضعیت نارنجی قرار دارند. این شهرستانها در هفته گذشته نیز در این وضعیت قرار داشته اند و تغییری در وضعیت آنها صورت نگرفته است. وی تصریح کرد: متاسفانه شهر اراک نیز، بر اساس آخرین وضعیت شهرستانهای استان وارد وضعیت قرمز شده است که این شرایط در اثر عدم رعایت موارد بهداشتی و عدم توجه به توصیه های کارشناسان حوزه بهداشت و درمان اتفاق افتاده و اگر این شرایط ادامه دار باشد می تواند وضعیت را بحرانی تر کند. رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود: شهرستان شازند در هفته گذشته در وضعیت سفید قرار داشت که متاسفانه در اثر عدم رعایت پروتکل های بهداشتی این شهرستان در وضعیت زرد قرار گرفته است. وی تاکید کرد: استان مرکزی در روزهای ابتدایی شروع کرونا با شیوع بالایی همراه بود که با درایت و مدیریت صحیحی که در استان انجام شد و با رعایت توصیه های بهداشتی که مردم با فرهنگ استان انجام می‌دادند به خوبی این بحث مدیریت شد و تا مدتها این شرایط مناسب پابرجا بود. جمالیان گفت: متاسفانه در چند روز گذشته بیمارستان امیرالمومنین(ع) اراک شاهد حجم بالای بیماران بستری مبتلا به کرونا بوده است که تقریبا ظرفیت بیمارستان تکمیل شده و اگر این شرایط ادامه پیدا کند می‌بایست تمام بیمارستان های استان را فقط به بستری بیماران کرونایی اختصاص دهیم و این امر ضربه ای سنگین به حوزه سلامت استان وارد می کند. وی در پایان گفت: در حال حاضر تنها راه برون رفت از این بحران، توجه مردم به توصیه های کارشناسان حوزه سلامت است. مردم فقط در موارد اضطراری بیرون بروند، از ماسک استفاده کنند و پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند، تا هرچه سریعتر این ویروس منحوس در استان ما و کشور ما مهار شود. جمالیان همچنین امروز از شناسایی ۱۰۹ مورد مبتلا به کروناویروس در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و گفت: بدین ترتیب تعداد موراد مبتلا به کرونا ویروس از زمان شیوع این ویروس تا کنون به ۵۶۱۶ نفر رسیده است.وی در ادامه گفت: از تعداد ۱۰۹ مورد جدید در استان ۲۷ مورد این بیماران در بیمارستانهای استان بستری شده اند که تحت مراقبت قرار دارند و خدمات تخصصی درمانی را دریافت می کنند. ۸۲ مورد از بیماران جدید که شناسایی شده اند نیز به صورت سرپایی بوده اند که تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه شده اند. دکتر جمالیان در ادامه افزود: متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته یک مورد فوتی ناشی از بیماری کرونا در استان مرکزی گزارش شده است که بر این اساس تعداد فوتی ها در اثر ابتلا به این ویروس۲۴۷ نفر است.

اسرائیل بازهم علیه ایران دست به اتهام زنی کرد

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی با تکرار ادعاهای واهی این رژیم، ایران را «بزرگترین خطر علیه صلح و ثبات منطقه‌ای» خواند. گبی اشکنازی، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی پس از دیدارش با همتای مجارستانی در اظهاراتی مدعی شد: از نظر ما بزرگترین خطر علیه صلح و ثبات منطقه‌ای ایران است. اسرائیل اجازه دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای را نخواهد داد و ما مانع نفوذ ایرانی‌ها به مرزهای خود خواهیم شد. وی در ادامه از جامعه جهانی خواست تا ایران را بابت آنچه «رفتارهای خصمانه جمهوری اسلامی» خوانده شد، مسئول بدانند و علیه آن اقدام کنند. این مقام صهیونیستی در ادامه صحبت‌های خود مدعی شد: من نگرانی خودمان را نسبت به تخطی‌های پیاپی ایران از تعهدات هسته‌ایش به همتای مجارستانیم ابراز کردم. از نظر ما راه‌حل این مسئله کناره‌گیری کامل از توافق هسته‌ای است و مطابق انتظار ما، دولت مجارستان نیز از این سیاست حمایت خواهد کرد.

توزیع بسته معیشتی آغاز شد

رییس بنیاد مستضعفان از آغاز توزیع ۱.۵ میلیون بسته معیشتی ۳۰۰ هزار تومانی به ارزش ۴۵۰ میلیارد تومان خبر داد و گفت: این بسته‌ها در سه مرحله متوالی در سه بازه یک ماهه، میان اقشار ضعیف و کم برخوردار توزیع می‌شود که ارزشی بالغ بر ۴۵۰ میلیارد تومان دارد. روابط عمومی بنیاد مستضعفان، «سید پرویز فتاح» در مراسم آغاز توزیع ۱.۵میلیون بسته معیشتی میان خانواده‌های کم برخوردار و اقشار ضعیف جامعه، اظهار کرد: در اجرای فرامین مقام معظم رهبری و جلسه با نهادهای دیگر مقرر شد بنیاد مستضعفان، ۱.۵ میلیون بسته معیشتی ۳۰۰ هزار تومانی را در ۳ مرحله متوالی در ۳ بازه یک ماهه، میان اقشار ضعیف و کم برخوردار توزیع کند که ارزشی بالغ بر ۴۵۰ میلیارد تومان دارد. رئیس بنیاد مستضعفان با اشاره به بازدید اخیر خود از شهرستان‌های اسلامشهر، ملارد، بهارستان، شهریار، شهرقدس، رباط کریم، پاکدشت، قرچک، ورامین، پیشوا و استان البرز گفت: امروز روند توزیع ۵۰۰ هزار بسته معیشتی آغاز می‌شود که شامل بسته‌های معیشتی و کارت‌های خرید ۳۰۰ هزار تومانی است که در ۱۰ شهرستان جنوب و غرب تهران و استان البرز و ۱۵ منطقه هدف بنیاد مستضعفان، توزیع می شود. وی تاکید کرد: در این مرحله به دنبال جلسات چهار روزه با مسئولان شهرستان‌های جنوب و غرب استان تهران و همچنین استان البرز مقرر شد تا پایان هفته جاری مبلغ ۳۰۰ هزار تومان در اختیار تمام مددجویان کمیته امداد و بهزیستی در این شهرستان‌ها توزیع شود و ۱۵۰ هزار بسته دیگر نیز میان خانواده‌های نیازمندی که تحت پوشش این نهادهای حمایتی نیستند توسط گروه‌های جهادی و مردمی توزیع خواهد شد. فتاح با بیان اینکه سایر بسته‌های معیشتی در نظر گرفته شده در میان محرومان و مستضعفان ۱۵ منطقه هدف بنیاد مستضعفان توزیع می‌شود، گفت: در مرحله قبلی، بنیاد مستضعفان متعهد به توزیع ۵۰۰ هزار بسته معیشتی ۲۰۰ هزار تومانی شده بود که عملا، تعداد بسته‌های توزیعی توسط بنیاد به بیش از ۶۰۰ هزار بسته افزایش یافت. رئیس بنیاد مستضعفان با اشاره به مشکلاتی که تورم و شرایط اقتصادی اخیر برای خانواده‌های نیازمند ایجاد کرده است، گفت: در این مرحله، گرچه ارزش بسته‌های معیشتی بنیاد مستضعفان به میزان ۵۰ درصد افزایش یافته و قیمت هر بسته معیشتی از ۲۰۰ هزار تومان به ۳۰۰ هزار تومان رسید، ولی کفاف این شرایط را نمی‌دهد. وی در پایان با تاکید بر اینکه این کمک‌های بنیاد مستضعفان، قطره‌ای در برابر دریای کمک‌های مردمی است، خاطرنشان کرد: ما این اطمینان را می‌دهیم که بنیاد مستضعفان در این شرایط اقتصادی، با تمام وجود و توان، کنار مردم خواهد ایستاد و هیچ مضایقه‌ای برای کمک به مردم به خصوص محرومان و مستضعفان نخواهد داشت.

کانال مالی بین‌المللی به روی ایران باز شد

رییس جمعیت هلال احمر از گشایش کانال مالی دریافت کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی به ایران خبر داد. «کریم همتی»  در جریان بازدید از سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی و دیدار با «محمدرضا نوروزپور» مدیرعامل ایرنا گفت: از چند ماه گذشته ما ۲ جلسه با هیات حاکمه فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر داشتیم که آخرین باری که این جلسه برگزار شد چند روز پیش به مدت چهار روز کاری بود که ما در هر ۲ جلسه و در دیداری که با سفرای تاثیر گذار اروپایی در تهران داشتیم بر این نکته مهم تاکید کردیم که باید یک کانال مالی مطمئن برای هلال احمر وجود داشته باشد که با توجه به ماهیت کاری بتواند از امکاناتی که دیگران به هلال‌احمر اختصاص می‌دهند و منافع مالی که به هلال احمر داده می شود، استفاده کند.  وی افزود: پس از مکاتبات هلال احمر با رییس فدراسیون بین المللی صلیب سرخ ، ایشان مکاتبه ای با خزانه داری و بخش دیپلماسی آمریکا داشتند و خوشبختانه با پیگیری هایی که از طرف جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت و مساعی که فدراسیون صلیب سرخ به خرج داد، امریکا سرانجام تسلیم شد و  چند روز پیش مکاتبه ای از طرف وزارت امور خزانه داری آمریکا انجام شد که بر اساس آن، گشایشی در بحث نقل و انتقال کمک های بشردوستانه به جمعیت هلال احمر ایران حاصل می شود. وی تصریح کرد: بر اساس این مکاتبات، چنانچه از طرف افراد حقیقی یا حقوقی کمکی به جمعیت هلال احمر ایران بشود، مشروط به اینکه یکی از طرف ها آمریکایی نباشد، وزارت خزانه داری آمریکا مخالفتی با ارسال آن نخواهد داشت. رئیس جمعیت هلال احمر گفت: در چارچوب این تصمیم، ظرف چند روز گذشته بخشی از کمک‌هایی که مختص هلال احمر بود و از چند سال پیش امکان انتقال آن به ایران وجود نداشت، وارد کشور شد. همتی در این زمینه  از تلاش همکارانش در جمعیت هلال احمر ایران و همراهی و همدلی رییس فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر قدردانی کرد. وی افزود: باید سعی کنیم که از این کانال برای بحث های دارویی، غذایی و سایر امکاناتی که هلال‌احمر به آنها نیاز دارد به نحو مطلوبی استفاده کنیم و با رایزنی های که در حال انجام است، بتوانیم بخشی از مشکلات کشور را از این طریق حل کنیم. رییس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران به رقم دقیق کمکهای یادشده که در قالب وجوه ارزی دریافت می شود، اشاره ای نکرد اما کارشناسان پیش بینی می کنند مبالغ قابل توجهی ارز از این طریق در آینده نزدیک وارد کشور شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha