پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق

حوزه/ سید رضا صدر الحسینی گفت: با توجه به روابط گوناگون بین دو کشور، این سفر دو روزه برنامه ریزی شده است و دیدارهایی در بالاترین سطح مقامات ایران انجام خواهد شد که این ملاقات ها نشان از اهمیت روابط با کشور عراق برای مسئولین ارشد جمهوری اسلامی می باشد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، در روزهای اخیر با سفرهای دوسویه مقامات سیاسی ایران و عراق روابط همیشگی این دوکشور در سطح منطقه اهمیت بیشتری پیدا نموده است. علیرغم تلاش های محور آمریکایی و سعودی برای جدایی دو ملت ایران و عراق از طریق رسانه های وابسته در منطقه و در سطح بین الملل این روزها شاهد سفرهای مقامات سیاسی ایران و عراق به کشورهای یکدیگر و دوست هستیم.

سفر وزیر امورخارجه ایران به عراق از یک سو وسفر نخست وزیر عراق  مصطفی الکاظمی از سوی دیگر در حالی انجام می شود  که وی سفر به ریاض خود را به دلیل بیماری ملک سلمان به تعویق انداخت و این اولین سفر خارجی نخست وزیر جدید عراق است که در آن مسائل و موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای روی میز خواهد بود. نزدیکی دو کشور عراق و ایران به یکدیگر بر تقویت گروه های مقاومت در عراق و تسریع خروج نیروهای آمریکایی از عراق تاثیر به سزایی دارد.

سید رضا صدر الحسینی کارشناس غرب آسیا در گفت و گو با خبرنگار بین الملل حوزه با اشاره به روابط نزدیک دو ملت ایران و عراق گفت:  روابط گسترده در حوزه‌های تمدنی و دینی بین دو کشور از سالیان دور وجود داشته است که این مسائل موجب تعمیق روابط میان دو کشور شده است و از این روز هیچ کشور و جریانی نمی‌تواند ارتباط میان ایران و عراق را بر هم بزند.

وی با اشاره به تلاش های آمریکا برای جدایی دو ملت ایران و عراق از یکدیگر گفت: آمریکایی‌ها برای تحت فشار قرار دادن عراق برای قطع یا کاهش سطح همکاری‌های اقتصادی با ایران تلاش هایی انجام دادند، چرا که کشورهای مستقل منطقه و تأثیر گذاری چون ایران و عراق که از قدرت‌های غرب آسیا هستند، هرچقدر به یکدیگر نزدیک شوند، آمریکایی‌ها از این نزدیکی ناراحت می‌شوند و این ناراحتی آنها را نگران می‌کند.

وی با اشاره به مذاکرات عراق با ایالات متحده برای خروج نیروهای آمریکایی از این کشور، به عنوان مصوبه قانونی عراق خاطرنشان کرد: موضوع خروج آمریکایی‌ها از عراق یک مصوبه مجلس است و هر دولتی که بر سر کار بیاید، این موضوع را پیگیری خواهد کرد. در حقیقت دولت قبلی، کنونی و بعدی عراق باید تلاش کنند تا مصوبه پارلمان این کشور را انجام دهند.

کارشناس غرب آسیا گفت: مردم عراق نسبت به موضوع خروج آمریکا از کشورشان موضع روشن خود را اعلام کرده‌اند و جریان‌های سیاسی و مقاومت نیز قاطعانه نظر خود را ابراز داشته‌اند. برخی از مقامات دولت عراق نیز اعلام کرده‌اند که با آمریکایی‌ها در خصوص جدول خروج در حال مذاکره هستند و این چارچوب زمانی در حال تدوین است.

وعده کمک سه ملیارد دلاری عربستان به عراق هرگز محقق نشد

کارشناس غرب آسیا در خصوص رابطه عراق و عربستان سعودی وآمریکا گفت: این نکته حائز اهمیت است که تا عراق کلیه مقدرات خود را در اختیار آمریکا قرار ندهد، واشنگتن به آنها هیچ کمکی نخواهد کرد. این نکته در مورد همپیمانان آمریکا در منطقه نیز صادق است. شما نباید فراموش کنید که عربستان سعودی حدود سه سال پیش در کنفرانس کویت قول داد که حدود سه میلیارد دلار به عراق کمک کند که تا کنون حتی یک دلار نیز از این رقم به عراق کمک نشده است.

اهمیت سفر مصطفی الکاظمی به ایران

وی با اشاره به اهمیت سفر الکاظمی به تهران ادامه داد: با توجه به توافقات سال گذشته که در سفر آقای روحانی به عراق انجام شد، نخست وزیر عراق و وزرای همراه وی، راهکارهای اجرایی شدن این توافقات را با همتای ایرانی خود به بحث و گفتگو خواهند گذاشت تا راه های سریع تر و آسان تری برای عمل به آن توافقات بیابند.

صدر الحسینی خاطر نشان کرد: مطمئن هستیم این سفر به نفع دو ملت ایران ، عراق و منطقه خواهد بود، چرا که دو کشور بزرگ و موثر در منطقه هرچه به هم نزدیک تر و با تفاهم بیشتر به سمت اهداف خویش حرکت کنند، منفعت آن برای دیگر کشورهای منطقه در حوزه های امنیتی، بازرگانی،  راه و راه آهن، تجارت و بانکداری، آموزشی و علمی، فرهنگی و در یک کلمه توسعه پایدار خواهد بود.

وی گفت: با توجه به روابط گوناگون بین دو کشور، این سفر دو روزه برنامه ریزی شده است و دیدارهایی در بالاترین سطح مقامات ایران انجام شد که این ملاقات ها نشان از اهمیت روابط با کشور عراق برای مسئولین ارشد جمهوری اسلامی می باشد. سطح هیئت همراه نخست وزیر عراق، نشان از اهمیت و پیامدهای مورد انتظار دولت عراق است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha