چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
تصاویر/ عقد وعهد ازدواج تعدادی از زوج ها با حضور خادمان امام رضا(ع)در اتاق عقد مسجد جمکران

حوزه/ عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی گفت: باید جلوی رسومات غلط گرفته شود که نمی گذارد ازدواج ها شکل و سروسامان بگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و زهرای مرضیه(س) گفت: اشتباهی که گاهی در ذهن ها در مورد همه مسائل است این می باشد که اتفاقی که در صدها سال پیش به وقوع پیوسته، نمی تواند الگوی مناسبی برای این دوره باشد و اساسا قابل الگو برداری نیست و لذا وقتی ما حرف می زنیم می گویند که  حضرت علی(ع) برای  ۱۴ قرن پیش بوده، ربطی به این زمان ندارد.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی افزود: در هر صورت اتفاقاتی که در گذشته افتاده از دو بعُد قابل بررسی است. لایه اول قصه فیزیکی آن زمان است. این هم درست است. ممکن است نتوانیم آن فرش حصیری یا آن ظرف گلی، را برای شروع زندگی جوانان مان یا انتخاب کنیم و این وسائل قدیمی را در اختیار شان قرار دهیم. الان همه چیزتغییر کرده، کمتر کسی است که با الاغ و اسب به جای برود یا به جای فرش و قالی از حصیر برای نشستن استفاده کند.

این کارشناس رادیو معارف عنوان کرد: اما لایه دوم به عنوان اصول ثابت است و هیچ ربطی به زمان هم ندارد. در ازدواج حضرت علی (ع)و حضرت زهرا(س) اصولی قرار داشت که از جمله آن اصل محبت، صداقت، وفا، مهر، اظهار عشق، تقدیر، راز داری، ساده زیستی و ... است. این اصول الان هم است، ولی ممکن است این ساده زیستی شکلش متفاوت باشد. از آن زمان درست است که ۱۴ قرن گذشت، اما آیا باید دروغ گفت، نه.

وی بیان داشت:  ۵۰ اصل از زندگی این دو بزرگوار را استخراج کردم، یکی اصل معنویت است، یعنی شب اول سخن از نماز، سخن از ارتباط با خدا است. پیامبر(ص) سوال می کند چگونه زندگی می کنید، دخالت نمی کند، بلکه مراقبت می کند.  

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی گفت: می خواهم یک جمله به عنوان گله بگوییم، کمتر در تحلیل زندگی حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) از این منظر یعنی بعدُ دوم زندگی شان وارد شدیم و امروز بنیان خانواده در کشور بنیان قوی نیست، آمار طلاق شکل نامناسبی به خودش گرفته، آمار ازدواج کاهش پیدا کرده است.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی افزود: اگر ما زندگی حضرت علی وحضرت زهرا را در محورهای که گفته شده، مورد ارزیابی قرار دهیم، قطعا شاهد آثار خوبی در بحث ازدواج خواهیم بود. به عنوان نمونه، اگر چه عمر زندگی حضرت زهرا(س) کوتاه بوده یا خود پیامبر(ص) نمونه بیاوریم، حضرت خدیجه (س)از دنیا رفته ولی پیامبر مرتب از ایشان تقدیر می کنند، در فقدانش اشک می ریزند اما امروز زن ومرد نمی توانند با هم حرف بزنند. دو کلمه عاشقانه به هم بگویند.

این کارشناس رادیو معارف عنوان کرد: پیامبر(ص) به همسرشان می فرمودند« جونم فدات، هستی ام به پات،  نفسی لنفسک»؛ اینها حرفها وسخنانی است اصلا زن وشوهر بلد نیستند به هم بگویند.

وی بیان داشت: ما آداب عشق ورزی، دوستی، ابراز محبت، ساده زیستی، معنویت و تربیت فرزند، چیزهای نیست که بگویم در زمانی بوده  و با تغییر زمان مال الان نیست و نمی شود از آن الگو گیری کرد. اینها همان شاخصه های زندگی این دو بزرگوار بوده و باید از زندگی آنها الگو گیری و استخراج کرد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی گفت: موانع اقسامی دارد. آب و سراب. اما امروز موانعی که سر راه ازدواج جوانان است بخشی از آن آب نیست، بلکه سراب است  و تا می گویید، ازدواج می گویند، فقر؛ بسیاری از خانواده های ثروتمند فرزندان شان ازدواج نکردند. افراد هستندکه تمکن مالی دارند ولی ۳۰ سالش است ازدواج نکرده است.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی افزود: بسیاری از جوانان است که شاغل اند ولی ازدواج نکردند. پس بحث فقر نیست. البته ممکن است بخشی در این ارتباط باشد ولی همه دلیل فقر و عدم اشتغال نیست. برخی می گویند دولت چرا کاری برای تسهیل ازدواج جوانان نمی کند. این قضیه در ارتباط با خانواده ها است. نباید دست روی دست گذاشت و رسالتی که روی دوش خانواده و والدین است به کسی دیگر واگذار کرد. این جزء رسالت های والدین است.

این کارشناس رادیو معارف عنوان کرد: بعضی از موانع، آب است. مانند فقر، بیکاری، روابط آسان است. وقتی روابط آسان شد دیگر جوان رغبت به ازدواج پیدا نمی کند. اینها موانع واقعی ازدواج است و باید تلاش کرد رفع کرد.

وی بیان داشت: اما بخشی از موانع همان سراب یا تخیل است که خودمان درست کردیم. جهیزیه سنگین؛ چه ضرورتی دارد. با وسایل، ظروف و یخچال ساده و.... ایرانی نمی توان زندگی کرد. چرا نمی شود. چرا باید دنبال انتخاب جهیزیه ای مانند یخچال و ظروف آنچنانی باشیم که هیچ کاربردی در زندگی ندارد و یا کاربرد کمتری دارد و تنها هزینه روی دست انسان می گذارد. همین باعث شده دختر چند سال نتواند ازدواج کند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی گفت: بخشی از موانع را با سختگیری های خودمان، با مراسم دست و پاگیر  و با رسومات غلط ایجاد کردیم. نمونه ای را بگوییم کسی بود که ۵ میلیون تومان را صرفا هزینه تزیین یخچال، کمد و دستشویی و... کرده بود.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی افزود: این نشان می دهد که گرفتار رسومات غلط و خرج و هزینه های اضافی در زندگی شده ایم. مثلا فلان ماشین را باید کرایه کنیم. آیا نمی شود با ماشین معمولی که مدل بالا هم نباشد، زندگی کرد. اینها رسومات غلطی است که بلای جان ازدواج شده و نمی گذارد ازدواج ها شکل و سروسامان بگیرد. باید جلوی رسومات غلط گرفته شود.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha