جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه فارس

حوزه/ مدیر نمایندگی شورای سیاست گذاری ائمه جمعه فارس از اجرای طرح جوانگرایی ائمه جمعه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، حجت الاسلام حسین ملک مکان، پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه های هفته بزرگداشت نماز جمعه اظهار داشت: پنجم مرداد ماه به عنوان سالروز نخستین اقامه نمازجمعه در کشور است که در سال ۵۸ با فرمان امام راحل و به امامت آیت الله طالقانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی اقامه شد.

وی با تصریح اینکه برنامه های متعددی برای سالروز اقامه نماز جمعه پیش بینی شده است، اضافه کرد: به همین مناسبت که از ۲۸  تیرماه آغاز شده و تا پنجم مرداد ماه ادامه دارد، برنامه های متعددی در کشور برگزار شد و در حال برگزاری است که تشکیل سه ستاد از جمله این برنامه ها بوده است.

مدیر نمایندگی شورای سیاست گذاری ائمه جمعه فارس به اهداف برگزاری هفته بزرگداشت نماز جمعه اشاره و عنوان کرد: هدف از بزرگداشت نماز جمعه جریان سازی پیرامون بازآفرینی هویت نماز جمعه و همچنین ارتقاع ظرفیت ملی نماز جمعه است.

وی با بیان اینکه ایران قوی، همبستگی ملی و مسئولیت اجتماعی شعار هفته اقامه نماز جمعه است، خاطرنشان کرد: همچنین در راستای همین این شعار، فعالیت‌های متعددی در هفته نماز جمعه برنامه ریزی شده است که از جمله آن آذین بندی شهر، دیدار ائمه جمعه با خانواده های شهدا، تجلیل از ائمه جمعه فقید استان، سرکشی از خانواده ها و شهدای مدافع سلامت و تجلیل از خیرین و بانیان مواسات و همدلی است.

حجت الاسلام ملک مکان، سیاست های برگزاری هفته بزرگداشت نماز جمعه را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: یکی از ظرفیت های بسیار مهم نماز جمعه هدایت گری در جامعه بوده که دارای ظرفیت بسیار بزرگی است که باید آن را با همفکری نخبگان و صاحب نظران ارتقاء دهیم.

وی در خصوص شیوع بیماری کرونا و فعالیت های ائمه جمعه در این راستا یادآورشد: در این ایام کمک میلیاردی توسط ائمه جمعه میان نیازمندان انجام شده است که همچنان نیز استمرار دارد.

مدیر نمایندگی شورای سیاست گذاری ائمه جمعه فارس در ادامه سخنان خود همچنین به ساخت مصلا های جدید و نیمه کاره نیز اشاره و بیان کرد: در شهرهایی مکان برای برگزاری نماز جمعه محیا بوده و دارای امکانات است بنایی بر ساخت آن نداریم، اما شهرهایی هم مانند مرودشت، دارب، فیرزآباد، سروستان، خرامه، زاهد شهر و خشت هستند که مراحل پیشرفت در ساخت مصلی بین ۲۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت داشته اند، اما به دلیل نبود اعتبار مانده است، همچنین دو شهر بیضا و اقلید نیز فاقد مصلی هستند، از مسئولان و مجلسیان نیز درخواست داریم تا در این بخش با تمام توان کمک کرده و تلاش های خود را برای ادامه ساخت و فراهم نمودن امکانات انجام دهند.

وی گفت: ۲ برنامه جدی در دستور کار قرار گرفته که یکی از آنان تحول های اساسی در این مجموعه رقم خواهد داد و ان هم جوان گرایی است که ان شاءالله به زودی آغاز خواهد شد.

حجت الاسلام ملک مکان، معرفی کارکردهای نماز جمعه در عصر غیبت را یکی دیگر از سیاست های برگزاری هفته بزرگداشت نماز جمعه برشمرد و گفت: تشریح خدمات و دستاوردهای نهاد نماز جمعه در سطوح ملی و منطقه ای، اصلاح نگرش و تقویت مطالبات حقیقی مردم از نهاد نماز جمعه، قدرشناسی از تلاش های خالصانه ائمه جمعه، کاگزاران و پیشکسوتان این شبکه نورانی، معرفی برنامه ها و اقدامات الگوساز ائمه جمعه، بازشناسی جایگاه نماز جمعه در آیات و روایات، تبیین دیدگاه های امامین انقلاب اسلامی در خصوص نماز جمعه تراز و معرفی و تجیلی از چهره های ماندگار و مفاخر نهاد نماز جمعه از جمله دیگر برنامه هایی است که در این هفته اجرا و برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه در هفته بزرگداشت اقامه نماز جمعه سه ستاد در کشور تشکیل شده است، بیان کرد: یکی از این موارد، ستاد مرکزی خواهد بود که البته از حدود ۱۰ روز گذشته تشکیل شده، همچنین ستاد استانی نیز دومین ستاد تشکیل شده است و سومین ستاد در شهرستان ها خواهد بود که با مشارکت مدیران، بخشداران و ائمه جمعه تشکیل خواهد شد.

مدیر نمایندگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه فارس گفت: از جمله اقداماتی که از سوی ستاد مرکزی در کشور انجام شده تهیه شیوه نامه ها بوده که به ما ابلاغ شده است، همچنین اتخاذ رویکرد و شعار واحد برای بزرگداشت و فعال سازی قراگاه های استانی و شهرستانی و تشکیل ستاد خبری از دیگر اقدامات است.

وی به اقدامات مورد انتظار از ستادهای استانی، شهرستانی و شهری اشاره کرد و بیان داشت: تشکیل جلسات شورای فرهنگ عمومی پیرامون موضوع بزرگداشت سالگرد اقامه نماز جمعه، تشکیل جلسات شورای اداری در موضوع بزرگداشت سالگرد اقامه نماز جمعه، جمع آوری احصا و ارسال آمارها و اطلاعات مورد نیاز کمیته ها و دبیرخانه ملی، آموزش و ارائه نحوه استفاده از سامانه پیشتبان و ثبت گزارش اقدامات و فعالیت های صورت گرفته حول موضوع بزرگداشت سالگرد در سامانه راهبردی فرهنگی نیز از جمله آن انتظارات است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حسن IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    0 0
    سلام باتوجه به شعارتان مبنی بر جوان گرایی ایا برنامه ای برای حابجایی امام جمعه محترم ... دارید ؟ ایشان علاوه برکهولت سن ومریض بودن دیگر برای مردم خسته کننده وتکراری شدن چهل سال امامت جمعه انهم یک جا حداقل جابجاشان کنید ما خسته شدیم