جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
 اسرائیل مساجد را به میکده و کنیسه تبدیل می‌کند

حوزه/ یک مطالعه نشان داد که ۴۰ مسجد در سرزمین‌های اشغالی فلسطین یا تخریب شده، بسته شده یا متروکه شده است، در حالی که ۱۷ مورد دیگر به انبار، کافه، رستوران یا موزه تبدیل شده اند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» به نقل از آناتولی، درحالی که بانیان مسجدی در سرزمین‌های اشغالی از اسرائیل اجازه بازسازی یک مسجد باستانی را می‌دهند اما مقامات صهیونیست مانع از این کار می‌شوند.

در سال ۱۷۴۳ ، حاکم دوران عثمانی فلسطین ، ظهیر العمر الزیدانی ، مسجدی را به نام خود در شهر شمالی طبریا بنا کرد. مسجد عمری پس از واقعه نکبت در سال ۱۹۴۸ به حال خود رها شد با این وجود هنوز نیز مورد توجه زیاد نمازگزاران بود. این مسجد یکی از جاذبه‌های دیدنی طبریا نیز محسوب می‌شود و یک مناره و گنبد بزرگ دارد.

کمال خطیب از کمیته عالی پیگیری امور شهروندان عرب در سرزمین‌های اشغالی می‌گوید که اسرائیل مساجد فلسطینی‌ها را در فلسطین به بار یا کنیسه تبدیل می‌کند.

خطیب می‌گوید: مانند اکثر فلسطینی‌ها، ساکنان طبریا به دنبال حمله اسرائیل به سوریه و لبنان گریختند. اما خانواده زیدانی به شهر مجاور نقل مکان کردند.

خطیب می‌گوید: خانواده زیدانی از مقامات اسرائیل اجازه بازسازی مسجد عمری را خواسته اند اما هیچ فایده نداشته است. شهرداری طبریا می‌گوید که بازسازی می‌کنند اما هنوز که اتفاقی نیافتاده است. در مقابل آن‌ها درهای مسجد را به روی نمازگزاران بسته و مانع از حضور بازدیدکنندگان می‌شوند.

مساجد به میکده تبدیل شدند

یک مطالعه تهیه شده توسط خطیب نشان داد که مقامات اسرائیلی ۱۵ مسجد را به کنیسه یهودیان تبدیل کرده اند.

این مطالعه همچنین نشان داد که ۴۰ مسجد یا تخریب شده ، بسته شده یا متروکه شده است ، در حالی که ۱۷ مورد دیگر به انبارها ، کافه ها ، رستوران ها یا موزه ها تبدیل شده اند.

به عنوان مثال مسجد الاحمر در شهر شمالی صفد به یک سالن کنسرت تبدیل شد. در حالی که طبق این بررسی ، مسجد الجدید در شهر سزارین به یک میکده تغییر یافته است.

مسجد عین حود در حیفا و طبقه فوقانی مسجد السیکسیک در جفا دچار سرنوشت مشابهی شدند.

خطیب گفت: پس از نکبت ، حدود ۵۳۹ روستای فلسطین نابود شد. تمام ساختارهای فلسطین ، از جمله مساجد ، به طعمه ای آسان برای مقامات اسرائیلی تبدیل شده اند.

خطیب یادآور شد: مساجد در دوره قبل از نکبت در حال برگزاری مراسم برای نمازگزاران بودند. با این وجود، پس از نکبت ، مساجد به ویژه در روستاها ویران شدند. سایر مساجد نیز به کنیسه ها ، کافه ها ، موزه ها ، کافه ها یا رستوران ها تبدیل شدند.

خطیب با استناد به قبرستان العیااف در جفا ، که در آن مقبره هایی علیرغم اعتراضات ساکنان محلی ویران شد، ابراز تاسف کرد که سیاست اسرائیل «بی اعتنا به احساسات مسلمانان» هستند.

خطیب گفت که مقامات اسرائیلی برای مصادره اموال فلسطینی ها که از خانه های خود فرار کرده اند، قوانینی را تصویب کرده اند.

وی گفت:  کنست (مجلس اسرائیل) قانون غایب را تصویب کرد ، که براساس آن اسرائیل ساختمان ها و املاک شهروندان عرب را (که خانه های خود را به مناطق دیگر ترک کرده اند) مصادره کرد.  همین سیاست توسط اسرائیل برای بسیاری از مساجد و اماکن نماز اعمال شد.

به گفته خطیب فلسطینی‌ها تلاش‌های مکرر برای بازیابی، نوسازی و متوقف کردن حمله به مساجد انجام داده اند.

دروغ گویی صهیونیست‌ها

وی گفت: با این وجود ، تمام این تلاش ها توسط اسرائیل رد شد. این درحالی است که اسرائیل اتهامات استفاده از مساجد برای اهداف دیگر را به غیر از عبادت رد می‌کند و زیر بار نمی‌رود.

 در اکتبر سال ۲۰۱۵ ، وزارت امور خارجه اسرائیل اعلام کرد که در آنجاحدود ۴۰۰ مسجد وجود دارد و تعداد پرستش کنندگان طی ۲۵ سال گذشته ۵ برابر شده است.

این وزارتخانه اعلام کرد که مقامات اسرائیلی میلیون ها قلک را برای ساخت اماکن عبادت برای مسلمانان مقیم آنجا اختصاص می‌دهند. آن‌ها می‌گوید که به بیش از ۱۰۰ مسجد خدمات و به امامان جماعت حقوق می‌دهند.

با این وجود خطیب ادعای اسرائیل را رد می‌کند و می‌گوید: رژیم اسرائیل هرگز در تاریخ این کشور مسجدی بنا نکرده است.

وی گفت:  همه مساجد توسط مردم ما ساخته شده اند ، که کمک‌های مالی را برای ساخت مکان‌های عبادت خود جمع می‌کنند.

خطیب ادامه داد: همه مساجد توسط مقامات مذهبی اسرائیل ثبت نشده اند. امامان این مساجد از کمیته‌های مساجد، که برای پرداخت نیازهای مساجد ، کمک‌های مالی جمع ‌می‌کنند ، مبلغی را دریافت می کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha