شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام میراحمدرضا حاجتی امام جمعه موقت خوزستان

حوزه/ حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاجتی، با طرح این سؤال که «هدف از ترویج فرهنگ قربانی چیست!؟» گفت: در سبک و فقه زندگی اسلامی، آن خوردنی خوب است که همراه با سیر کردن دیگران باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین میر احمدرضا حاجتی، استاد حوزه علمیه خوزستان، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، با طرح این سؤال که «در فرهنگ اسلامی، هدف از ترویج فرهنگ قربانی کردن و استحباب قربانی کردن چیست!؟» اظهارداشت: در سبک و فقه زندگی اسلامی، آن خوردنی خوب است که همراه با سیر کردن دیگران باشد؛ که در این راستا در روایت آمده که اگر می‌خواهید دعایتان مستجاب شود، پیش از دعا برای خودتان، دیگران را دعا کنید.

وی با بیان اینکه قربانی کردن یکی از شعائر الهی است، گفت: توصیه صریح قرآن است که در راه رضای خدا قربانی کنید؛ چراکه قربانیِ در راه خدا جامعه‌ای را در راه خدا به حرکت در می‌آورد.

این استاد حوزه، با اشاره به حدیثی از امام باقر(ع) مبنی بر «خداوند قربانی کردن را دوست دارد»، اذعان داشت: این روایت در وسائل الشیعه آمده که یکی از صفات مهم اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) که خداوند آن را به‌عنوان مدالی برای آن‌ها در نظر گرفته «وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلی‌ حُبِّهِ مِسْکِیناً وَ یَتِیماً وَ أَسِیراً» است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاجتی، با بیان اینکه سهیم کردن فقرا در نعمت‌های الهی از خصایص مؤمنان است، گفت: بر اساس روایات کافر سخی از مؤمن بخیل به بهشت نزدیک‌تر است؛ کافر اهل سخاوت چه بسا مسلمان و عاقبت‌به‌خیر شده و به بهشت راه پیدا کند، اما مؤمن بخیل در معرض بدعاقبتی است.

این استاد حوزه، با بیان اینکه تقوای مداری هدف خداوند از دستور به قربانی کردن، عنوان داشت: مسلمانان شبه‌قاره هندوستان، عید قربان را روز فداکاری می‌نامند؛ در چنین روزی ابراهیم و اسماعیل(ع) برای رسیدن به رضایت الهی فداکاری کردند.

وی با اشاره به اینکه صابران به پیروزی دست پیدا می‌کنند، گفت: آنانی که اهل جزع و فزع باشند، دستورات الهی را با کوچک‌ترین تهدید، فشار و تحریمی از سوی دشمنان زیرپا می‌گذارند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاجتی در پایان با بیان اینکه سیدالشهدا ذبح واقعی خداوند است، عنوان داشت: اگر امام حسین(ع) آن‌گونه خود را قربانی راه اسلام و اهل‌بیت(ع) نمود، ما نیز امروز باید آبرو، مال و جان خودمان را برای اسلام و انقلاب اسلامی، قربانی کنیم.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha