جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
زاکانی

نماینده مردم قم و رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گفت: ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و تقویت جایگاه نهاد کتابخانه ها مورد اهتمام ویژه مجلس شورای اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر علیرضا زاکانی طی سخنانی در دیدار سجاد عمرانی، سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم ، ضمن تقدیر از خدمات و تلاش های علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتاب خوانی اظهار داشت: درصدد هستیم در مرکز پژوهش های مجلس منظومه ای ایجاد کنیم که جایگاه و اهمیت کتابخانه های عمومی و ضرورت کتابخوانی را در کشور تقویت کند.

وی افزود: بر این باور هستم که نهاد کتابخانه ها رسالت و مسئولیت بزرگی را از دو جنبه بر عهده دارد که جنبه نخست ترویج کتابخوانی در کشور و جنبه دیگر جهت دهی افکار عمومی به امر خواندن و شناسایی شیوه ها و سبک های تاثیرگذار است.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: اعتلای کتابخانه ها و گسترش فرهنگ کتاب خوانی یک امر حاکمیتی است و ارتباطی با جریان ها و گروه های مختلف سیاسی و دولت‌ها ندارد و از ظلم ‌های بزرگ در کشور عدم توجه به حوزه فرهنگ به ویژه ترویج مطالعه و شناساندن نقش کتابخانه های عمومی در توسعه زیرساخت هاست.

وی افزود: خواندن به عنوان یک ارزش در جامعه به شمار می رود اما ارزشمندتر از آن سواد خواندن است و این که افراد چه کتابی را و با چه سبک و سیاقی انتخاب کنند و بخوانند تا باعث رشد و تعالی آنها شود.

وی یادآور شد: کتابخانه ها باید در تهیه و معرفی منابع و انتقال مطالب به مخاطب توجه ویژه ای داشته باشند؛ خوشبختانه چارچوب و قاعده ای برای انتقال کتاب به کتابخانه فراهم شده که تا حدودی دغدغه ها و نگرانی ها را رفع کرده است.

زاکانی همچنین تأکید کرد: اگر بخواهیم فرهنگ مطالعه در کشور ارتقاء پیدا کند، معرفی کتاب های خوب به مخاطبان و هدایتگری آنان لازمه کار است و باید افرادی را که در کتابخانه عضو می شوند به اعضای فعال تبدیل کرد. گاهی اوقات تبلیغ کتاب را در کتابخانه انجام می دهیم و گاهی گردش کتاب به منظور رساندن آن به دست افراد با هدف رشد و تعالی جامعه صورت می گیرد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: آن بخشی که در کتابخانه ها مغفول مانده، مشاوره و ارائه اطلاعات درست به مخاطب در حوزه کتاب است و کتابداران باید این توانایی و آگاهی را داشته باشند که چه کتابی وارد مجموعه می شود؛ علاوه بر آن، باید بسترهای مناسبی برای اجرای برنامه های فرهنگی در کتابخانه ها ایجاد شود تا افراد جذب کتاب شوند.

وی اضافه کرد: نقش مدیریتی کتابداران در این حوزه امری بدیهی و مهم است که خوشبختانه طی این سال‌ها، اتفاقات مبارکی رخ داده است. رشد و شکوفایی استعدادها در یک کشور به تعلیم و تربیت بستگی دارد که زیربنای آن مطالعه و خواندن است.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس همچنین گفت: ترویج کتابخوانی در راستای مصلحت و منفعت مردم و انقلاب انجام می شود و بر خود فرض می دانیم که در این حوزه از هیچ کمکی دریغ نکنیم و راه را برای شما متولیان امر کتاب و کتابخانه هموار کنیم.

وی افزود: پرهیز از سیاسی کاری ها و جناح بندی های سیاسی از ویژگی های ممتاز نهاد کتابخانه های عمومی کشور به شمار می رود؛ چرا که نگرش این نهاد فرهنگی حرکت در مسیر انقلاب و شهداست.

زاکانی بیان داشت: حضور در کتابخانه ها و مطالعه، باعث تقویت ابعاد ملی و مذهبی و ایجاد غیرت دینی همراه با رشد دانش و عقلانیت می شود و اگر نیاز به الگوسازی و طراحی و توسعه برنامه های فرهنگی است، با تعامل این موضوع را جدی تر و مستمر تا مرحله عمل در مجلس پیگیری و اجرا می کنیم.

وی در خاتمه با اشاره به این که حضور کتابداران در مدارس و مراکز فرهنگی و امکان مذهبی و ارتباط گیری با مردم نقش بسزایی در ترغیب مردم به سمت کتابخوانی و کتابخانه ها دارد، گفت: باید فرهنگ اهدای کتاب و مدیریت فضای مجازی با محوریت معرفی کتاب های خوب در کشور به شیوه ای مطلوب شکل بگیرد.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha