جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام برنجکار

حوزه/ رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه قم گفت: بی شک بهره مندی از اخلاص و روحیه جهادی به فعالیت های فرهنگی برکت و تأثیرگذاری زیادی می بخشد.

حجت الاسلام و المسلمین رضا برنجکار در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به این که فرهنگ نرم افزار یک دستگاه و مجموعه است و بدون توجه به بُعد فرهنگی نمی توان انتظار تأثیرگذاری مطلوب در فعالیت ها و برنامه ها را داشت، ابراز داشت: هر چند برخی مدعی هستند که سیاست و یا اقتصاد از فرهنگ مهم تر است اما باید توجه داشت که فرهنگ از آن ها هم اهمیت بیشتری دارد، چرا که هر دوی این ها به فرهنگ باز می گردد.

اهمیت فرهنگ و تأثیرپذیری اقتصاد و سیاست از آن

وی افزود: اساساً فرهنگ یک ملت است که باعث می شود در عرصه اقتصاد و سیاست موفق باشد یا ناموفق و لذا در هر فعالیت سیاسی و اقتصادی نیز باید بیش از پیش به اهمیت مقولات فرهنگی عنایت داشت.

عضو هیئت علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران همچنین گفت: در واقع فرهنگ اصل و اساس است و این را هم باید توجه داشته باشیم که اقتصاد، سیاست، فرهنگ و مسایل اجتماعی بر روی یکدیگر تأثیر دارند و در حیات بشری نباید صرفاً به یک بُعد توجه داشت و از دیگر ابعاد غافل گردید.

دلیل و ریشه های ناکامی در فعالیت های فرهنگی مشخص شود

وی خاطرنشان کرد: این که چرا با وجود این همه فعالیت فرهنگی، گاهی اوقات تأثیر لازم را نمی بینیم، باید مورد توجه و بررسی دقیق قرار گیرد، چرا که ریشه یابی این مساله کمک می کند به این که ما در مسیر حل مشکلات و معضلات فرهنگی جامعه گام برداریم.

استاد حوزه و دانشگاه همچنین گفت: از سویی باید توجه داشت که ریشه برخی مسایل و ناکامی ها در این زمینه، داخلی است و گاهی هم ریشه های بیرونی دارد که بررسی هر کدام حائز اهمیت است، ضمن آن که لازم است بودجه ها و منابعی که در اختیار نهادها و ارگان های فرهنگی قرار می گیرد، مورد بررسی آسیب شناسانه قرار گیرد که آیا در محل لازم مصرف شده و این که چقدر این هزینه کردها، تأثیر مورد انتظار را داشته و اگر نداشته دلیلش چه بوده و این که در نهایت برای آینده باید چه کار کرد.

انجام کار فرهنگی تمیز و تأثیرگذار؛ مطالبه جدی رهبر معظم انقلاب

وی با بیان این که مطالبه مقام معظم رهبری از ما انجام کار فرهنگی تمیز و تأثیرگذار است، اظهار داشت: ما باید ضمن اشراف نسبت به فعالیت ها و اهداف دشمن در عرصه جنگ نرم فرهنگی، بدانیم که آن ها به هیچ وجه بیکار ننشسته و چندین برابر نیرو و امکانات ما در این زمینه هزینه می کنند، کما این که در حال حاضر نیز مجموعه ای از کشور های استکباری و همچنین دولت های مرتجع منطقه و مخالف نظام جمهوری اسلامی از رسانه ها و فضای فرهنگی در اختیار خود علیه ما به فعالیت می پردازند و قاعده و سنت های جاری در دنیا هم این است که هر چقدر که کار کنی، نتیجه می گیری.

حجت الاسلام و المسلمین برنجکار خاطرنشان کرد: متأسفانه ما در قیاس با آن ها کمتر کار و تلاش فرهنگی می کنیم، ضمن آن که نیازمند آسیب شناسی دقیقی در این باره در خصوص فعالیت های صورت گرفته تاکنون هستیم تا با شناخت بهتری برای آینده برنامه ریزی کنیم.

وی افزود: از سویی بخش قابل توجهی از بودجه فرهنگی ما صرف تشکیلات و ساختارسازی و حقوق نیروها و کارمندان می شود و بخش به مراتب کمتری به شکل عملی، هزینه فعالیت فرهنگی به معنای واقعی کلمه می شود.

ضرورت اخلاص و کار جهادی در فعالیت های فرهنگی

رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: در چنین شرایطی ما باید ضمن توکل بر خدا، روحیه جهادی را در خود تقویت کرده و در سایه اخلاص، زمینه برکت و تأثیرگذاری مطلوب در فعالیت های فرهنگی را فراهم نماییم.

وی افزود: به عبارت دیگر، اخلاص و روحیه جهادی بخش مهمی از کسری ها و کمبودهای ما را جبران می کند، ضمن آن که بر اساس آموزه های دینی، خدای متعال به کار مخلصانه برکت خاصی می دهد که نمونه های آن را در طول چهل و یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به کرات دیده ایم.

وی گفت: نکته حائز اهمیت دیگر این است که با وجود همه سختی ها و مشکلات ما نباید نااُمید شویم و این را هم بدانیم که اگر خدا و دین او را یاری کنیم، نصرت الهی با ماست، کما این که در جنگ بدر، مسلمانان ۳۱۳ نفر بودند و دشمنان آن ها چند برابر بودند اما به یاری خدا مسلمانان پیروز شدند، چرا که روحیه جهادی و نگاه مخلصانه داشتند و بنابر تصریح قرآن، قدرت هر یک نفر از آن ها معادل ده نفر از نیروهای دشمن بود.

موج دوم کرونا و لزوم اصلاح فرهنگی

عضو هیئت علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران همچنین با اشاره به تداوم شرایط کرونایی در کشور بیان داشت: ما به همان میزان که در این شرایط و اوضاع و احوال به فکر تأمین اقلام بهداشتی و ضدعفونی کننده همچون ماسک و غیره هستیم باید بر اصلاح فرهنگ جامعه تأکید کنیم، چرا که اگر فرهنگ ما درست بود و مردم خودشان مسایل بهداشتی را رعایت می کردند، موج دوم کرونا را در کشور شاهد نبودیم که الان متاسفانه مشکل نسبت به قبل تا حدودی حادتر هم شده است.

وی در خاتمه سخنان خود ضمن تقدیر از تلاش ها و مجاهدت کادر درمانی و نیز فعالیت گروه های مردمی و جهادی در امر مقابله با کرونا گفت: آموزه های دینی می گوید نباید جان خود را به خطر بیندازیم چرا که این ویروس، مرض مسری است و اگر ما به خاطر عدم رعایت و ماسک نزدن، دیگران را مبتلا کنیم، شرعاً و اخلاقاً ضمان داریم و این ها نشان می دهد که اگر فرهنگ ما درست بود، خیلی از این مشکلات پدید نمی آمد، بنابر این باید بیش از پیش روی اصلاح فرهنگ عمومی جامعه تمرکز کنیم.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha