پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
لبنان

حوزه/ اگر چه هنوز دلیل یا دلایل اصلی برای وقوع این حادثه مشخص نشده رسانه های سعودی همچون گذشته با شادمانی بر روی غم و اندوه مردم لبنان موج سواری نموده و با طرح اتهامات بی اساس حزب الله لبنان را عامل این انفجار می دانند.!

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، شب گذشته انفجار مهیبی بندر بیروت را لرزاند. این انفجار مهیب که تا کیلومترها از مرکز انفجار شنیده شد هزاران کشته و  زخمی بر جای گذاشت. روزنامه "الاخبار " نوشت که شدت انفجار مهیبی که شب گذشته در بیروت رخ داد معادل قدرت یک بمب هسته‌ای تاکتیکی بود. «حسان دیاب» نخست وزیر لبنان در سخنان خود پس از این فاجعه گفت که ۲۷۵۰ تن نیترات آمونیوم منفجر شده است. این مواد بیش از ۶ سال است که با بی توجهی و بدون بسته بندی و هیچگونه تضمینی برای محافظت از انفجارها در انبار شماره ۱۲ بندر بیروت نگهداری می‌شد. اتفاقی که دیشب رخ داد شبیه به یک انفجار هسته‌ای کوچک بود.

این روزنامه در بخشی از گزارش خود اظهار می کند" درست است که هیچگونه ماده رادیواکتیوی در این انفجار نبود؛ اما یکی از سرویس‌های امنیتی درباره وجود بشکه‌های زباله سمی از دهه ۹۰ قرن گذشته در نزدیکی این انبار صحبت می‌کند. اتفاقی که افتاد بسیار بزرگتر از حد تصور است. این یک فاجعه تاریخی نه تنها برای لبنان که کل خاورمیانه و جهان از زمان اختراع باروت بود."

روزنامه الاخبار در این گزارش سوال های متعددی را مطرح می کند که کدام مسوول و یا بخش های مربوطه در این انفجار سهم داشته اند چرا که آن را یک نسل کشی علیه مردم لبنان می خواند.

از سوی دیگر اگر چه هنوز دلیل یا دلایل اصلی برای وقوع این حادثه مشخص نشده رسانه های سعودی همچون گذشته با شادمانی بر روی غم و اندوه مردم لبنان موج سواری نموده و با طرح اتهامات بی اساس حزب الله لبنان را عامل این انفجار می دانند!

این حادثه در حالی اتفاق افتاد که لبنان در روزهای گذشته با تحولات سیاسی مختلفی روبرو بوده است. در جریان دیدار لودریان وزیر خوارجه فرانسه  با حسان دیاب نخست ‌وزیر لبنان از برخورد تحقیرآمیز و سخنان مداخله‌جویانه وزیر خارجه فرانسه علیه مقاومت و بی‌احترامی او به جنبش حزب الله که ناصیف حتی نیز در آن دیدار حضور داشته، دیاب عصبانی شده و در پاسخ لودریان گفته است: "ما در لبنان از کسی دستور نمی‌گیریم؛ من سعد الحریری نیستم که هرچه از خارج آمد، انجام دهم".

پس از برخورد قاطع دیاب در مقابل سخنان غیردیپلماتیک و خارج از عرف وزیر خارجه فرانسه علیه مقاومت لبنان، ناصیف  که به داشتن گرایش‌های خارجی بویژه به پاریس مشهور است، از قاطعیت دیاب ناراحت شده و استعفا خود را دیروز اعلام کرد.

توطئه آمریکا علیه لبنان

مقامات آمریکایی‌ به ویژه سفیر واشنگتن در بیروت و مقامات فرانسوی به بهانه فعالیت حزب‌الله در فرآیندهای سیاسی، لبنان را زیر فشارهای اقتصادی قرار داده‌اند و در یک برنامه‌ریزی هدفمند، وزیران هم‌سو با غرب در کابینه حسان دیاب را به سمت استعفا کشانده تا در نهایت جریان مقاومت را مسئول شرایط لبنان معرفی کنند که استعفای ناصیف حتی نیز در همین راستا ارزیابی شده است.

در ماه های اخیر که لبنان همچنان بسیاری از کشورهای غرب آسیا با بحران اقتصادی و تحریم های یک جانبه روبرو است جریان های وابسته به آمریکا و غرب همچون ۱۴ مارس در تلاش گسترده هستند که حزب الله لبنان را مسوول تمامی مشکلات لبنان معرفی کنند.

ادعای صهیونیست ها در عدم دخالت در انفجار بیروت

در حالی هنوز گمانه زنی های بسیاری برای انفجار شب گذشته بیروت در محافل رسانه ای مطرح است که رژیم صهیونیستی در اولین اظهارات خود دخالت اسرائیل در این انفجار را تکذیب نموده است.

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الأوسط، گابی اشکنازی، وزیر امور خارجه دولت اسرائیل در سخنانی نسبت به انفجار مهیب در بندر بیروت واکنش نشان داد.وی در این باره گفت: این انفجار بزرگ که در بندر بیروت رخ داد به احتمال زیاد حادثه‌ای ناشی از آتش سوزی بوده است و پیشنهاد می‌کنم که درباره گمانه‌زنی‌ها احتیاط شود. در همین حال، یک مقام صهیونیست دیگر که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری رویترز گفت که اسرائیل هیچ ارتباطی با انفجار و آتش سوزی بندر بیروت ندارد.

علی رغم اظهارات رژیم صهیونیستی مبنی بر عدم دخالت این رژیم در انفجار لبنان بسیاری از کاربران معتقدند این انفجار عمدی بودی و برای تحت فشار گزاردن دولت لبنان و افزایش حملات بر حزب الله لبنان بوده است.

"بلال وهبی" تحلیلگر سیاسی در توئیتی اعلام کرد: احساس می کنیم که این انفجار عمدی بوده تا محاصره اقتصادی را بر لبنان افزایش دهند تا در رسیدن کالا و مایحتاج لبنان خللی حاصل کنند. این انفجار شبیه انفجاری می دانم که در زمان رئیس جمهوری حریری رخ داد و معتقدم که از شیاطین هر انتظاری می رود.

برخی از کارشناسان معتقدند این حادثه در ادامه جنگ مستمر پنهانی علیه لبنان است که از ماه ها پیش شروع شده است و همچنان نیز ادامه دارد. اما این بار به شکل تروریستی و نه همچون گذشته به شکل سیاسی. این کارشناسان معتقدند این نوع جنگ تمام کشورهای محور مقاومت را هدف قرار گرفته است.

آنچه که در این حادثه به رغم آشکار نبودن دلیل یا دلایل اصلی آن واضح است تحت تاثیر قرار دادن وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم لبنان و انتقال کالا و مایحتاج آنها از طریق این بندر است که تاثیر زیادی بر فشار اقتصادی وارده بر مردم لبنان می گذارد. همچنین بر اثر این انفجار خسارت های زیادی به بخش پزشکی و در مانی لبنان وارد آمده است. خبرنگار المنار در همین راستا گزارش داد: ۹۰ درصد از انبار داروهای بیماران صعب العلاج در نزدیکی محل انفجار بر اثر این انفجار از بین رفته است.

کارشناسان و کاربران دیگر در فضای مجازی معتقدند که اسراییل در جنگ تموز نتوانست بیروت را بمباران کند چرا که مقاومت با استقرار معادله بازدارنده مانع نابودی لبنان و ساکنان آن شد، اما حادثه ای که منجر به نابودی تاسیسات ، و قتل افراد بی گناه شد نتیجه فساد مسوولان بی توجهی و بی مبالاتی آنها به ارزش های انسانی است.این جنگ سخت تر از جنگ تموز است.

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان سخنرانی چهارشنبه شب خود را به تعویق انداخت

حزب الله لبنان که همچون گذشته در بحران ها و حوادث مختلف وحدت جامعه لبنان را به عنوان مهمترین کانون توجه خود قرار داده است پس از وقوع این انفجار تمام آحاد ملت لبنان را به همبستگی فراخواند. حزب الله در بخشی از این بیانیه اعلام کرد: این فاجعه دردناک و خونبار بی سابقه که تاثیرات و عواقب خطرناکی روی سطوح انسانی، بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی می‎گذارد، می طلبد که همه لبنانی ها و همه احزاب سیاسی و تاثیر گذار روی تحولات کشور، همبستگی داشته باشند و با اتحاد و همدلی از این مصیب سخت عبور کنند و مجددا برای مقابله با مشکلات و چالش‎های جدید عزم و اراده کنند. به دنبال وقوع انفجار مهیب بیروت، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان سخنرانی چهارشنبه شب خود را به تعویق انداخت.

واکنش جمهوری اسلامی ایران به حادثه انفجار لبنان

علاوه بر پیام ریاست جمهوری ایران به ملت و دولت لبنان و اعلام آمادگی برای ارسال کمک های پزشکی ، ظریف وزیر امور خارجه ایران  در توئیتر به زبان عربی نوشت: «در این حادثه عظیم دل‌های ما با ملت لبنان است و  برای شهدا رحمت و برای اهالی قربانیان صبر و برای مجروحان شفای عاجل خواهانیم و سلام و رحمت خداوند بر این کشور سرافراز».

وزیر بهداشت ایران نیز در پیامی ضمن تسلیت جان باختن کثیری از مردم بیروت در حادثه انفجار این شهر، آمادگی ایران برای هرگونه کمک و یاری به دولت و ملت لبنان را اعلام کرد.

انتظار برای روشن شدن دست های پیدا و پنهان در انفجاری که قلب عروس خاورمیانه را لرزاند

حال باید منتظر ماند که بعد از فرو نشستن غبارهای ناشی از انفجار عظیم در بیروت و مشخص شدن نتایج تحقیقات و بررسی های مختلف امنیتی ، سیاسی و حفاظتی کدام دستگاه های داخلی و کدام سرویس های اطلاعاتی و امنیتی خارجی در این انفجار دست داشته اند و مهمتر از همه نظر دبیر کل حزب الله لبنان سید مقاومت، سید حسن نصرالله است که فعلا سخنرانی خود را به تاخیر انداخته و شاید در روزهای آینده با بررسی کردن زوایای مختلف این حادثه در ارتباط با تحولات داخلی و نقشه ها و توطئه های محور سعودی-آمریکایی و صهیونیستی ابعاد تازه ای از این حادثه را روشن نماید.

گزارش از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha