جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
شیخ حسین انصاریان

حوزه/ مترجم قرآن کریم گفت: با توجه به ظرفیت‌های دینی و تربیتی، باید صحیفه سجادیه به‌عنوان کتاب رسمی درسی در مدارس تألیف و تدریس شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان در اولین جلسه هم‌اندیشی صحیفه‌پژوهان بنام کشور که در مؤسسه علمی فرهنگی درالعرفان برگزار شد، در سخنانی اظهارکرد: بزرگان زیادی در طول تاریخ برای اعتلای علوم دینی و مکتب اهل‌بیت(علیهم‌السلام) زحمت کشیده‌اند؛ اما چنین شخصیت‌های علمی به‌خوبی معرفی نشده‌اند و حتی در گذر زمان، قبور تعدادی تخریب یا نامشان به فراموشی سپرده شده است.

استاد اخلاق حوزه علمیه  افزود: ما در تکریم بزرگان علوم دینی و علمای فاخر و گران‌قدر، دارای وظایف سنگینی هستیم و باید مقام آنها را ارج بنهیم؛ به‌ویژه بزرگانی که در احیای معارف صحیفهٔ سجادیه تلاش کرده‌اند، تلاش‌های بسیار باارزش و گران‌بهایی داشته‌اند.

وی تصریح کرد: گردآوری آثار در خصوص صحیفه سجادیه، از تلاش‌های ارزنده و ماندگار خواهد شد و موجب استفادهٔ اهل علم از این ظرفیت ارزشمند می‌شود.

استاد انصاریان بیان کرد: بنده شرح صحیفه را در ۱۵ جلد به نگارش درآورده‌ام و ۳۶۵ برنامه در ده دقیقه پیرامون موضوعات مختلف، همچون ازدواج و امیرالمؤمنین(ع) و حضرت سیدالشهدا(ع) آماده کرده‌ایم که از دو شب قبل شروع به پخش شده است.

وی عنوان کرد: همچنین در این مدت، بیش از ده‌هزار کلیپ در موضوعات قرآنی و اهل‌بیت(علیهم‌السلام) و صحیفهٔ سجادیه داریم که برخی از آنها در تمامی دنیا پخش می‌شود و حتی بر روی کشورهایی چون ترکیه اثر گذاشته است. برای نمونه، علوی‌ها در ترکیه بر استفاده از معارف دینی، در دههٔ عاشورا وارد عزاداری و سوگواری و جلسات تبلیغی می‌شوند و ما همچنان با برنامه‌های خود روی آنها کار می‌کنیم.

این استاد برجسته حوزه خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت‌های دینی و تربیتی، باید صحیفهٔ سجادیه به‌عنوان کتاب رسمیِ درسی در مدارس تألیف و تدریس شود.

وی گفت: این مجموعه می‌تواند در سه بخش دبستان، دبیرستان و دانشگاه مورداستفاده قرار بگیرد و از دعاهای کاربردی و اخلاقی، مانند دعا به پدر مادر، معلم و مرزداران، کتاب درسی تولید شود و به وزارت نیز بقبولانیم که چنین ظرفیت‌های ارزشمندی وجود دارد و نباید نادیده گرفته شود.

استاد انصاریان تصریح کرد: اگر بتوانیم با کتابخانهٔ «سلیمانیه» در ترکیه در ارتباط باشیم، بخش زیادی از پژوهش‌ها و آثار دربارهٔ صحیفهٔ سجادیه قابل‌دسترس است. بنده به این کتابخانه رفته‌ام و این مجموعه صدها هزار کتاب خطی دارد.

وی ادامه داد: مدیر کتابخانهٔ سلمیانیه، انسان بزرگی است و تعریف می‌کرد که اسم حسین و زینب در ترکیه، بیشترین اسم در خانواده‌هاست؛ چون معتقدند بقای دین با این خواهر و برادر تضمین شده است. ایشان این مطلب را برای من نوشت و آن را نگهداری کرده‌ام.

این مفسّر قرآن کریم بیان کرد: من به تمامی منبری ها، دعاهای انتخابی از صحیفهٔ سجادیه را پیشنهاد می‌دهم تا این اثر گران‌بها را معرفی کنند؛ اگر صحیفه بر روی منبر قرار بگیرد، در جامعه تأثیرگذار می‌شود.

وی اظهار داشت: کتابخانه‌های یمن متعلق به زیدی‌ها، دارای آثار زیادی در مورد صحیفهٔ سجادیه است؛ زیرا خود را وابسته به حضرت زین‌العابدین(ع) می‌دانند. ما اگر بتوانیم از این کتب و آثار عکس‌برداری کنیم، مجموعه کارهایمان بسیار قوی می‌شود.

استاد انصاریان تصریح کرد: باید صحیفه را به‌عنوان کتاب رسمی و با سبک زیبایی وارد دبستان، دبیرستان و دانشگاه کنیم. کار بزرگی انجام می‌شود و دراین‌باره نیاز است که نمایه‌ای از مجموعهٔ زین‌العابدین(ع) را به وزیر آموزش‌وپرورش ارائه دهیم و اهمیت آن را در تعلیم‌وتربیت تبیین کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بزرگان زیباترین کتاب‌های دینی را در زمان طاغوت نوشته‌اند و در آن شرایط با جامعه در ارتباط بوده‌اند و قلم برخی از بزرگان جادو می‌کند؛ چرا ما در این دوران دست به قلم نشویم و از این آثار در دروس دانش‌آموزان و دانشجویان بهره نگیریم؟

این مفسّر قرآن کریم گفت: باید در کنار هم باری سنگین را برداریم و بخواهیم این مجموعه جزئی از کتاب درسی باشد تا برکات آن را ببینیم.

وی افزود: مردم ایران با دعاهای کمیل و عرفه ارتباط عاطفی دارند. در صحیفه، هرچند حال‌وهوای مناجات وجود ندارد، اما با نظام‌بندی خاص می‌تواند مخاطب را جذب کند؛ چراکه این اثر باارزش می‌خواسته معارف الهی را ترویج کند و از همین رو به مطالب معارفی پوشش دعا داده است.

استاد انصاریان عنوان کرد: حضور در میان پژوهشگران و اساتید در عرصه صحیفه افتخاری بزرگ است و اگر بتوانیم صحیفه را به‌شکل تخصصی در مدارس بکشانیم، قطعاً اثربخش است و امیدواریم پژوهشگران و اساتید در این عرصه یاری‌گر ما باشند.

وی خاطرنشان کرد: ما فضایی قرآنی و معارفی را در دست اقدام داریم که در ده‌هزار متر مربع و سه طبقه در حال ساخت است.

این مفسّر قرآن کریم تصریح کرد: هر قدمی برای اهل‌بیت(علیهم‌السلام) برداریم، باز هم کم است. این مجموعه در آینده از نظر فیزیکی، یکی از تماشاگاه‌های قم می‌شود. اگرچه ساده در حال ساخت است، اما معماری آن، تلفیقی از معماری صفویه، قاجاریه و ایتالیاست.

وی اظهار داشت: آشنایی مردم با آموزه‌ها و معارف اهل‌بیت(علیهم‌السلام) ارزش زیادی دارد و باید تلاش‌ها در این عرصه جدی‌تر باشد. حوزه دارای پشتوانهٔ قوی در عرصهٔ پژوهش پیرامون صحیفهٔ سجادیه است و باید از این ظرفیت استفاده کرد.

استاد انصاریان عنوان کرد: بعد از کربلا، زین‌العابدین(ع) به یکی از صحابه فرمودند که ما می‌ترسیم خودمان را فرزند پیامبر معرفی کنیم. آن دوران، چنین شرایطی داشتند؛ پس باید مکتب اهل‌بیت(علیهم‌السلام) را از غربت بیرون بیاوریم.

وی گفت: طلاب و روحانیت باید به‌طور جدی وارد عرصهٔ پژوهش در زمینه صحیفهٔ سجادیه شوند تا بتوان شاهد تولید آثار گران‌بهایی باشیم و قطعاً این تلاش‌ها بالاترین خدمت به مکتب تشیع است.

این مفسّر قرآن کریم بیان کرد: خداوند توفیق بزرگی به پژوهشگران در این عرصه داده است و تلاش‌شان اجر بالایی دارد. مطمئن باشید که اهل‌بیت(علیهم‌السلام) دست خادمان خود را می‌گیرند؛ پس باید از این فرصت‌های علمی و پژوهشی، حضور در جلسات و نشست‌های هم‌اندیشی به بهترین نحو استفاده کرد.

انتهای پیام   ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha