جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 912947
۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۹
مراجع تقلید

حوزه/ به خاطر داریم از اولین روزهای آغاز کرونا و مطرح شدن مسائلی چون بستن حرم ها و اماکن مذهبی خیلی ها دوست داشتند از این مسئله در جهت دین‌زداییِ افراطی یا تفریطی استفاده کنند؛ اما مرجعیت شیعه با موضعی واضح، آشکار، صریح و اصولی مانع این امر شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مرتضی سعیدی نجفی در یادداشتی با موضوع موضع گیری علما و بزرگان قم و نجف درباره عزاداری محرم امسال آورده است:

در حالی که چند روزی بیشتر تا فرا رسیدن ماه محرم باقی نمانده جملاتی از این قبیل به صورت گسترده در فضای مجازی دست به دست می شود: «حتی اگر کرونا بگیریم نباید از عزاداری تعطیل شود»، «قبلا مردم برای زیارت امام حسین جان می دادند»، «اهل بیت خودشان حافظ و نگهدار عزاداران هستند» یا جملاتی از این دست که «خود اهل بیت هم در طول زندگیشان مریض شده اند»، «حفظ جان از اوجب واجبات است» و ...

بخش زیادی از مردم منتظر شنیدنِ نظر دین و علما در این باره بودند. نظری که پس از اعلام تقریباً همه جامعه آن را پذیرفتند؛ «هم عزاداری؛ هم رعایت پروتکل‌های بهداشتی»

از این دست اتفاقات که به قول طلبه‌ها مسائل مستحدثه است، در چند دهه اخیر کم نبوده و نظر مرجعیت شیعه نیز در همگی مبتنی بر اجتهاد ضابطه‌مند و زمان‌شناس بوده است؛ اما نکته ای که این بار بیش از گذشته مورد توجه نمایاند یکسان بودن موضع و نظر مرجعیت شیعه در ایران و عراق است.

به خاطر داریم از اولین روزهای آغاز کرونا و مطرح شدن مسائلی چون بستن حرم ها و اماکن مذهبی خیلی ها دوست داشتند از این مسئله در جهت دین‌زداییِ افراطی یا تفریطی استفاده کنند؛ اما مرجعیت شیعه با موضعی واضح، آشکار، صریح و اصولی مانع این امر شد. در قم، مشهد، نجف و کربلا محدودیت‌هایی در اعتاب مقدس اعمال شد که همگی مستظهر به نظر مراجع بود و سبب شد برداشت‌های انحرافی کمرنگ شود.

اکنون که مردم در انتظار برپایی پرشور عزای حسینی و برافراشته شدن پرچم عزا و ماتم هستند، بار دیگر گرایش‌ها و برداشت‌های انحرافی رونق گرفتند که این بار نیز با سدّ محکم و پایدار مرجعیت شیعه رو به رو شدند. مرجعیتی که قمی یا نجفی بودن آن برگرفته از تفاوت جغرافیایی و رویکردهای تخصصی در حوزه دین است نه اجتهادی متفاوت و مکتبی مجزا.

در ایران رهبر انقلاب و مراجع معظمی چون حضرات‌آیات وحید خراسانی، مکارم شیرازی و سبحانی با رهنمودهایی از جنس عقلانیت شیعی و رویکردی مجتهدانه راهگشای مسئله شدند و در نجف، زعیم حوزه حضرت آیت الله سیستانی و سایر مراجع همین نگاه را برای مسئولان، متصدیان بهداشت، دسته‌ها و هیات عزاداری و دلدادگان حسینی گستراندند. نگاهی که معتقد است عزای حسینی هیچگاه نباید تعطیل شود اما شیوه آن ممکن است طبق شرایط و محدودیت‌ها تغییر کند.

این رخداد بار دیگر اتحاد قم و نجف در فقاهت و عقلانیت را در منظر جامعه و جویندگان حق تقویت کرد و بینی اختلاف افکنان را به خاک مالید؛ همان افرادی که در قضیه عید فطر نیز نتوانستند مقاصد شوم‌شان را به نتیجه برسانند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد IR ۰۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    0 0
    احسنت
  • محسن IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    0 0
    قم و نجف در اصول مشترک اند