جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سید محمد کاظم مدرسی

حوزه/عضو شورای فرهنگ عمومی استان یزد در یادداشتی به مناسبت عید غدیر با تأکید بر توجه به تبیین و ترویج فرهنگ غدیر در جامعه به ویژه برای جوانان،بیان کرد: حقیقت غدیر در آیات الهی و قرآن ریشه دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در یزد، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدکاظم مدرسی به مناسبت عید غدیر در یادداشتی آورده است: فرارسیدن عیدسعید غدیرخم، عیدالله اکبر، عید آل محمد و هم چنین عید سادات را تبریک و شادباش می گویم.

پایه های اعتقادی غدیر عبارت است از یک، اثبات امامت و ولایت امام علی (ع) و یازده فرزند ایشان یعنی دوازده امام  که جریان غدیر امامت و ولایت امیر المومنین (ع) و یازده فرزندشان به اثبات می رسد.دوم،عمومیت و گسترده بودن ولایت ائمه معصومین (ع) که به صورت امامت مطلقه است.

سوم، عبارت است از استناد ولایت اهل بیت به امضای پروردگار که ریشه قرآنی دارد «یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک»، چهارم، عدم مشروعیت هر ولایتی بدون اذن پروردگارکه بر این اساس  جریان و واقعه غدیر حادثه ای غیر قابل انکار و غیر قابل فراموشی است چرا که بزرگ ترین منقبت امیرالمؤمنین علی(ع) به حساب می آید و لذا امام هشتم بیان می کنند: ( به خدا قسم اگر مردم حقیقت روز عید غدیر را درک می کردند فرشتگان آسمان بر آن ها نازل می شدند و روزی ده مرتبه با آن ها دیدار می کردند).

لازم به توجه است که حقیقت غدیر ریشه در آیات الهی و قرآن دارد، آیاتی شریفه از جمله « اطیعوا الله و اطیعوا الرسول  و اولی الامر منکم »، « انما ولیکم الله و رسوله و الذین آمنو الذین یقیمون الصلاه و یوتون الزکاه و هم راکعون»، « الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا»، « یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک» نشانگر این امر است و ما را به  این حقیقت الهی و ولایی آشنا تر می سازد.

در طول تاریخ جریان های مختلف و متعددی با غدیر مخالفت داشته اند.این نکته نیز باید روشن باشد که احکام الهی معمولا مخالفانی دارد اما هیچ حکمی از احکام الهی شرایط مخالفتی نداشت که نسبت به آن  و در همین دنیا عذاب نازل بشود الا جریان غدیر که  آن هم به واسطه داستان  «حارث فهری» اتفاق افتاد.

همان طور که روشن است در طول تاریخ افراد مختلفی و جریان های متعددی با واقعه غدیر مخالفت داشته اند، و در جریان این مخالفت ها یا بیرق تعارض و تضاد با غدیر را بلند کردند و یا نسبت به این واقعه مهم سکوت کردند.

اولین گروه هایی که مخالفت کردند کسانی بودند که در جریان صدر اسلام نمی توانستند جایگاه امیرالمومنین علی (ع) را تحمل کنند و  به خاطر رقابت های خانوادگی یا جریانات تاریخی و حوادثی که در آن زمان اتفاق افتاده بود مثل عدالتی که از علی (ع) شاهد بودند.

 این ها افراد معدودی بودند و مخالفت های آن کمتر حالت جریانی به خود داشت اما جریان هایی به مانند جریان بنی امیه، جریان بنی مروان، بنی عباس و جریان هایی دیگری همچون وهابیت در عصر حاضر و تکفیری هایی که عملا نماد مخالفت غدیر در امروز هستند.

بر این اساس ضروری و لازم به توجه است که فرهنگ و غنی و ناب غدیر در جامعه بیش از پیش ترویج داده شود تا اقشار و گروه های مختلف به ویژه جوانان در سایه تبیین موثر و تشریح ابعاد مختلف این واقعه بسیار مهم با جریان ولایت انس  گرفته و مبتنی بر نعمت ارزشمند امامت و ولایت مسیر ارزشمند زندگی فردی و اجتماعی خود را  به شکلی موثر شکل دهند تا از آسیب های مختلف در امان بماند.

انتهای پیام/313/47

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha