جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
فاطمه یوسفی

حوزه/ استاد حوزه علمیه خواهران یزد گفت: واقعه غدیرخم مسئله ای بین المللی و مرتبط با سرنوشت تمام بشریت است.

فاطمه یوسفی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در یزد، با گرامیداشت عید سعید غدیرخم پیرامون آیه تبلیغ در قرآن، اظهار کرد: قرآن کلام خدا مهم ترین منبع موثق و معتبر درمورد حقیقت ولایت و امامت و ارتباط آن با واقعه غدیرخم است. 

وی افزود: خداوند در قرآن می فرماید «یا ایها الرسول بلّغ ما انزل الیک من ربک». خداوند هرگاه از موضوعات شخصی با پیامبر سخن می گوید او را یا ایهاالنبی خطاب می کند مانند آیه ۲۸ سوره مبارکه احزاب؛ اما در آیه تبلیغ، خداوند عبارت یا ایهاالرسول را به کار می برد، زیرا مسئله ای که پیامبر باید آن را به مردم ابلاغ کند مسئله بسیار مهمی است. 

*واقعه غدیرخم، فراتر از ابلاغ اصول و فروع دین بود

استاد مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) یزد تصریح کرد: در این آیه، خداوند نفرموده است «اَبلِغ» بلکه از کلمه «بلّغ» که کلمه ای محکم و مؤکد است استفاده کرده است یعنی خداوند از پیغمبر اسلام می خواهد تا حاجیان را برگرداند و منتظر مابقی حاجیان نیز بماند و با جمع کردن بیش از صدهزار تن از مسلمانان در کنار برکه غدیرخم، پیغام مهم خداوند را به گوش همگان برساند. 

یوسفی با بیان این که اصرار پیامبر برای ابلاغ پیام وحی در آن شرایط دلیل مهمی داشته است، تصریح کرد: پیامبر هفتاد روز قبل از رحلت در حجة الوداع قطعا قصد نداشته که در مورد اصول و فروع دین سخنی بگوید، مسئله مورد تأکید غدیرخم، مسئله ای فراتر از اصول و فروع دین بود یعنی از آنجایی که خداوند در ادامه آیه می فرماید نترس ما با تو هستیم، مشخص می شود موضوع مورد ابلاغ که همانا جانشینی حضرت علی (ع) پس از پیامبر اسلام  و تکمیل رسالت است.

استاد حوزه خواهران گفت: تمام علمای شیعه و ۳۵۶ تن از علمای اهل تسنن آیه تبلیغ را مرتبط با واقعه غدیرخم می دانند و هیچ یک موضوع گرد آمدن بیش از صدهزار نفر در غدیرخم را مرتبط با توحید، معاد و نبوت اعلام نکرده است. اعتراف تعداد بسیار بالای افراد معتبر به این واقعه، نشان می دهد که در آن روز، موضوع جانشینی حضرت علی (ع) پس از پیغمبر مهم ترین دلیل آن گردهمایی بوده است. 

*پیام غدیرخم، مسئله ای بین المللی و مخاطب آن تمام بشریت است 

یوسفی به اتمام حجت های خداوند به پیامبر در قرآن اشاره و بیان کرد: وظیفه خطیری که رسول الله (ص) بر عهده دارند مربوط به اصول و فروع دین نیست و مسئله در حد مسائل شخصی و فردی پیامبر نیز نمی تواند باشد، بلکه موضوع غدیرخم، فرا منطقه ای و بین المللی و مربوط به تمام بشریت است. 

استاد حوزه خواهران جایگاه امامت پس از نبوت را ضمانت اجرایی برای احکام اسلام و اصول و فروع دین دانست و افزود: جایگاه امامت از انحراف و تحریف در دین الهی جلوگیری می کند و مانع از هدررفت زحمات طاقت فرسای پیامبر در طول حیات طیبه خود، می شود. اهمیت امامت و ولایت از آن جهت است که زنده نگهدارنده اسلام و حفظ کننده سنت های زمان حیات پیامبر است.

وی با بیان اینکه وظیفه امروز تمام شیعیان، رساندن پیام غدیر به گوش تمام جهانیان است گفت: خلاقانه و فعال در گرامیداشت روز غدیر و دفاع از مقام و حقانیت امیرالمومنین حضرت علی (ع) باید تلاش کنیم و در این راستا، پاسخ به شبهات و دفاع از حقانیت مقام و جایگاه ولایت زمانی فایده خواهد داشت شکه ما شیعیان خود را آراسته به  اخلاق علوی کنیم و این گونه مردم جذب جریان شیعه گری می شوند. 

انتهای پیام/۳۱۳/۴۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha