سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
غلامحسین اسماعیلی - سخنگوی قوه قضائیه

حوزه/ سخنگوی قوه قضائیه، در سی‌ و یکمین نشست خبری با خبرنگاران از دستگیری ۵ جاسوس در وزارت امور خارجه، صنایع و شرکت های قطعات و پشتیبانی کننده حوزه انرژی، وزارت دفاع و سازمان انرژی اتمی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، غلامحسن اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه، در سی‌ و یکمین نشست خبری با خبرنگاران، با تبریک روز خبرنگار و ایام غدیر، با بیان این که امروز جامعه ما از ناحیه دشمنان و بدخواهان با دوگانه تحریم و تحریف مواجه است، گفت: همانگونه که کشور امروز با یک جنگ اقتصادی مقابله دارد، شاهد جنگ تمام عیار امپراطوری رسانه ای دشمن با استفاده از ابزار تحریف در نظام جمهوری اسلامی مواجهیم، بنابراین اهمیت حرفه خبرنگاری در مواجهه با جنگ رسانه ای بیش از پیش بر ما آشکار و روشن است. آنجا که خبرنگاران با رعایت امانت، صداقت، شفافیت و امیدافرینی خنثی کننده رسانه های دشمن هستند.

وی ادامه داد: در دوران تحول جلب مشارکت گروه های مختلف مردمی به ویژه گروه های نخبگانی و تاثیرگذار از برنامه های قوه قضاییه است. در این برنامه خبرنگاران و جامعه رسانه ای در مبارزه با مظاهر فساد نقش مهمی دارند و در ماه های اخیر نیز شاهد نمونه های بسیاری خوبی از گزارشگری فساد از سوی جامعه رسانه ای کشور بوده ایم.

خبرنگاران چشم و گوش قوه قضائیه اند

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: خبرنگاران همکاران ما در حوزه مبارزه با فساد و چشم و گوش قوه قضائیه در یافتن آسیب ها و مشکلات هستند.

اسماعیلی تخلفات رسانه ای و مطبوعاتی اشاره کرد و افزود: در هر جامعه ای امکان اشتباه، تخلف و حتی وقوع جرم از ناحیه افراد را محتمل می دانیم. گاهی اوقات تشکیل پرونده و رسیدگی قضایی اجتناب ناپذیر است، ولی رسیدگی به آن به رافت و مدارا صورت میگیرد.

وی اضافه کرد: هیئت نظارت بر مطبوعات و وزارت ارشاد به عنوان نهادهای متولی قبل از ورود دستگاه قضا ماموریت های قانونی خود را به نحو شایسته ای در این حوزه انجام دهند تا نوبت به رسیدگی قاضی نرسد.

۲۳ هزار میلیارد تومان مالیات از بدهکاران عمده وصول شد

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه با اشاره به این که با پیگیری های صورت گرفته بیش از ۲۳ هزار میلیارد تومان مالیات از بدهکاران عمده وصول شده است و در سایر استان ها هم بیش از ۶ هزار میلیارد تومان وصلی داشته ایم، تصریح کرد: وضعیت فعلی و اقتصادی کشور ایجاب می کند یقه بدهکاران بزرگ بانکی و مالیاتی را بگیریم، این کار با همکاری بانک مرکزی در مورد بدهکاران بانکی و سازمان امور مالیاتی در امور مالیاتی محقق می شود که از همکاری آنها تشکر میکنم.

اسماعیلی ادامه داد: هفته گذشته از یک بدهکار بانکی که گروه فرزان راد بودند ۱۴۰ میلیارد بدهی آن ها به بانک مسکن تسویه شده، ۲۳۰ میلیارد بدهی این گروه به بانک رفاه هم در حال تسویه است؛ بالغ بر هزار میلیارد تومان مالیات هم از ناحیه سازمان بازرسی وصول شده است.

آخرین وضعیت پرونده طبری

وی به پرونده طبری هم اشاره کرد و گفت: امروز آخرین جلسه داداگه طبری است وآخرین دفاع‌ها از متهمین اخذ شده است و دادگاه ختم رسیدگی را اعلام خواهد کرد.

سخنگوی قوه قضائیه اظهار کرد: پیش بینی می کنیم به زودی رای پرونده صادر شود، البته آنچه در دادگاه رسیدگی شد همه اتهامات طبری نبوده است و بخش های دیگری از پرونده در دادسرا هنوز مفتوح است و ان شاءالله بخش دوم به زودی به دادگاه ارسال خواهد شد

فرار چند نفر از متهمان پرونده پتروشیمی

اسماعیلی در مورد خروج چند نفر از متهمان پرونده پتروشیمی که دادگاه آن هم اکنون در حال برگزاری است، هم گفت: لازم می دانم بگویم سه نفر از افراد قبل از تشکیل پرونده خارج از کشور بودند؛ شریفی نیک نفس زمانی که پرونده در دادسرا مطرح بود از کشور خارج شد و علی اشرف ریاحی هم ممنوع الخروج بود و بررسی های ما حکایت از این دارد که با گذرنامه ای غیر از گذرنامه خود از کشور خارج شده است. البته اقدامات لازم با پلیس بین الملل برای بازگشت این افراد انجام شده است.

پیگیری ادعای ۶۵ میلیاردی میرسلیم علیه قالیباف

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری در مورد ادعای ۶۵ میلیاردی میرسلیم علیه قالیباف، توضیح داد: گزارشی به قوه واصل شده است و در حال بررسی هستیم. رسیدگی ها شروع شده است و یک نماینده سابق مجلس بازداشت شده است و هنوز ماهیت و جزئیات موضوع روشن نشده است. مطمئن باشید در رسیدگی ها آنچه از گزارشات و تخلفات به ما منعکس بشود حتما مورد رسیدگی قرار می گیرد.

ورود جدی سازمان بازرسی به گرانی خودرو

اسماعیلی به مسئله گرانی خودرو اشاره کرد و افزود: پیگیری های مجدانه ای برای ورود شورای رقابت به قیمت گذاری خودرو انجام دادیم که اثرات مثبتی داشت.

وی ادامه داد: در زمینه گرانی خودرو سازمان بازرسی ورود جدی داشته است و دربازرسی از ایران خودرو به این نتیجه رسیده اند که یکی ازشرکتهای تامین کننده قطعات با تبانی مبادرت به گران نمایی وگرانفروشی می کرد، این شرکت باوجود توان تولید داخل، ازخارج کشورقطعات راوارد می کرده. درمورد یکی از شرکت هایی که فولاد آلیاژی به خودرو ساز می فروخت بیش از ۵۴۴ میلیارد تومان هزینه اضافی به گردن خودروساز گذاشته بود که با پیگیری ها ۵۳۳ میلیارد بازگردانده شده است.

رسیدگی جدی به اتهامات مدیران هفت تپه

سخنگوی قوه قضائیه در مورد وضعیت پرونده مدیران هفت تپه گفت: با جدیت و برابر ضوابط قانونی به اتهامات متهمان این پرونده رسیدگی می کنیم و حکم را صادر خواهیم کرد.

اسماعیلی اضافه کرد: بحث خصوصی سازی هفت تپه در دولت هم در حال پیگیری است؛ دو هفته پیش رییس دستگاه قضا به دادستان کل کشور ماموریت ویژه داد که موضوع هفت تپه را بررسی و پیگیری ویژه بکند، لذا طی دو هفته جلسات متعددی با مسئولان استانی و کشوری برگزار شده است.

دستگیری ۵ جاسوس

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه با اشاره به دستگیری ۵ جاسوس، گفت: اخیرا ۵ مورد دستگیری دروزارت امور خارجه، صنایع و شرکت های قطعات و پشتیبانی کننده حوزه انرژی، وزارت دفاع وسازمان انرژی اتمی داشته‌ایم.

وی ادامه داد: درهمین ایام دو نفر از جاسوسان حکم محکومیت قطعی گرفتند. مسعود مصاحب در قالب دبیر کل انجمن دوستی ایران و اتریش با سرویس موساد و آلمان مبادرت به جاسوسی می کرد، وی ده سال حبس گرفته و حکمش قطعی است. شهرام شیرخانی، جاسوس انگلیس هم حکم قطعی گرفته و به دنبال آلوده سازی برخی مدیران و جذب عناصر برای سرویس انگلیس بوده است. او اطلاعات قراردادهای ما در حوزه بانک مرکزی، بانک ملی و وزارت دفاع را به دشمن داده بود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha