جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله سید محمد غروی

حوزه/ باید موزاین بهداشتی در مورد برگزاری مراسم عزاداری در محرم واقع بینانه باشد،در بحث کرونا خسارت جدی به فعالیت دینی، تبلیغی، نماز جماعت، مسجد، نماز جمعه و بقاء متبرکه وارد شده است.

آیت الله غروی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به اهمیت برگزاری مجالس عزاداری در محرم و توصیه و تأکید رهبر انقلاب و مراجع بر برگزار شدن این مجالس براساس رعایت موازین بهداشتی در ایام کرونا گفت: همان طور که رهبر انقلاب و مراجع تقلید تصریح کردند، لازم است مراسم معنوی و ولایی عاشورا و محرم و صفر حفظ شود.

این استاد حوزه بیان داشت: این مجالس قطعا برکات معنوی بسیاری بالایی دارد و این در شرایطی است که در این فضای بسیار حساس کرونایی که در آن قرار گرفته ایم، به آن نیازمندیم و روی همین اساس بر برگزاری آن تأکید شده است.

وی عنوان کرد: البته باید گفته شود، چون در این شرایط قرار گرفته ایم، مسلما برای برگزاری آن نیازمند رعایت به مسئله بهداشت هستیم؛ اما ذکر این نکته لازم است که موازین بهداشتی گاهی اوقات دستخوش افراط و تفریط شده است.

آیت الله غروی گفت: متأسفانه گاهی اوقات مسئولین مسئله پروتکل را به گونه ای مطرح می کنند که اگر در هیچ جایی اجرا نشد، لازم است و حتی انتظار دارند در ایام محرم و برگزاری مجالس برای امام حسین(ع) رعایت شود و این مسئله مورد بحث است.

این استاد حوزه بیان داشت:  اما این درحالی است که برای برپایی مجالس عزاداری برای امام حسین تأکید شده که با شکوه برگزار شود؛ این گونه مطرح شده؛ ولی می بینیم که بعضی از مسئولین وارد میدان شده و حرفهایی زدند و گفتند این که باشکوه برگزار شدن مجالس عزاداری تأکید شده، به این معنا نیست که افراد زیادی حضور پیدا کرده و عزاداری کنند، بلکه حتی در خانه هم می توانند مجالس عزاداری برپا نمایند.

وی عنوان کرد: واقعا از سخنان بعضی از مسئولین تأسف می خورم که این گونه سخن می گویند؛ بهتر است چشم های خود را باز کنند و ببینند این مشکلات در انتقال ویروس در چه مکان هایی است.

آیت الله غروی گفت: در حال حاضر مکانهای شلوغ و پر ازدحام، مشخص، معلوم و واضح است؛ چرا روی این مسائل حساس نمی شوند و بر روی محرم حساس شدند و بر رعایت موازین بهداشتی تأکید دارند؟.

عضو سابق شورای عالی حوزه های علمیه بیان داشت: معتقدم در بحث کرونا خسارت جدی به فعالیت دینی، تبلیغی، نماز جماعت، مسجد، نماز جمعه، بقاء متبرکه و ... وارد شده است؛ می شد با برنامه ریزی بهتر کار کرد و جلوی خسارتها گرفته شود و به شکل خوبی برنامه ها با رعایت موازین بهداشتی برگزار گردد.

وی با اشاره به اینکه در این شرایط حساس نباید گرفتار افراط و تفریط شویم، گفت: باید سعی کرد طریق اعتدال را در برگزاری مجالس عزاداری و بپا داشتن ارزش های دینی اجرا کرد و باید مسئولین توجه داشته باشند این مراسم برکات معنوی خاص و ویژه ای دارد که می تواند به عنوان متغیر روانی در ارتباط با ویروس عمل کند و راه های مؤثری برای از بین رفتن این ویروس مهیا شود.

آیت الله غروی گفت: مسئولین باید اعتقاد به این مسائل داشته باشند؛ اگرچه معتقدند؛ ولی موازین بهداشت بین المللی جهانی چارچوب خودش را دارد و با اجرای آن در ایران و کشور ما که کاملا فضا و شرایط متفاوت است، فرق دارد. ما باید براساس شرایط جامعه خودمان موازین بهداشتی را تهیه کنیم، نه اینکه تابع موازین بهداشتی بین المللی و جهانی باشیم.

این استاد حوزه بیان داشت: نظر بنده این است مراسم عزاداری برگزار شده و مسائل بهداشتی هم رعایت شود و  گرفتار افراط و تفریط در این رابطه نشویم. اما نظرات وزارت بهداشت در مورد برگزاری مجالس خیلی ایده آلی است؛ نباید به گونه ای باشد آنچه را که گفته شده، مو به مو اجرا شود و اگر هم اجرا نشد، مشکلاتی در بحث عزاداری و .... و مزاحمت برای مردم پیش بیاید.

وی عنوان کرد: مسئولین باید توجه داشته باشند اگر برخوردهای نادرستی در بحث محرم و برگزاری مجالس عزاداری پیش بیاید، تبدیل به مسئله سیاسی خواهد شد؛ زمینه این مسائل را در گذشته با محرم داشته ایم و باید مواظب بود.

آیت الله غروی گفت: باید موازین بهداشتی در مورد برگزاری مراسم  واقع بینانه باشد، نه این که بین هر نفری ۴ متر فاصله باشد، صرفا در فضای باز مجالس برگزار شود، این چه موازینی است که برای برگزاری مجالس برای محرم تعیین کردند.

این استاد حوزه بیان داشت: وقتی مردم مراعات می کنند، دیگر مزاحمتی برای کسی ایجاد نمی شود.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha