شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
امیر سرتیپ حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

حوزه/ وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: درباره تولید واکسن کرونا با وزارت بهداشت همکاری‌هایی شده است و تست‌های حیوانی موفق بوده و یک مورد تست انسانی شده و امیدوارم پابه پای دیگر کشورها بتوانیم به واکسن برسیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، امیر سرتیپ امیر حاتمی، امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت ۳۱مرداد روز صنعت دفاعی اظهار داشت: علم و فناوری پشتوانه صنعت دفاعی است؛ روز صنعت دفاعی را به همه فعالان این عرصه تبریک می‌گویم.

وزیر دفاع گفت: هر چه از انسجام و پیوستگی در نیروهای دفاعی کشور وجود دارد مرهون هدایت و رهنمودهای مقام معظم رهبری است. از ایشان بابت این هدایت‌ها تشکر و این روز را به ایشان تبریک‌ می‌گویم.

وی با اشاره به تحولات کنونی در سطح منطقه و عرصه بین الملل بیان داشت: این تحولات ما را با یک‌محیط سیال مواجه کرده است، به تعبیر رهبری دوره گذر بهترین نامی است که می‌توان برای این ایام نامگذاری کرد. رسانه‌ها در این دوران سیال نقش مهمی را ایفا می‌کنند، رسانه‌های بیگانه در این دوران تلاش می‌کنند روی افکار و اندیشه‌های فعالان و نخبگان تاثیر بگذاردند و حق را طور دیگری عرضه کنند. در مقابل آن رسانه‌های خودی هستند که موضوعات را روشن می‌کنند.

وزیر دفاع با اشاره به حضور تروریست‌های داعش در منطقه و تلاش رسانه‌های بیگانه برای وارونه جلوه دادن این حضور مخرب افزود: در این روشنگری رسانه‌های آزاد و مستقل و رسانه‌های ایران نقش مهمی ایفا کردند و نقش مهمتر را دولت، ملت و شهدای ملت‌های عراق و سوریه کردند و مخصوصا خون شهید سلیمانی و ابومهندس مهدی روشنگری واقعی را انجام داد.

وی افزود: رسانه‌های آزاد، مستقل و رسانه‌های ایران در روشنگری و برملا سازی اقدامات این گروهک‌های تروریستی نقش برجسته‌ای را ایفا کردند البته نقش مهمتر را رزمندگان و شهدای عزیزما ایفا کردند، دولت‌ها و ملت‌ها و نیروهای مسلح سوریه و ایران نقش بزرگی بازی کردند همچنین خون شهید عزیز حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی مهندس روشنگری بزرگ را انجام دادند.

امیر حاتمی گفت: یا در همین حادثه‌ای که در لبنان اتفاق افتاد می‌بینیم حادثه‌ای پیش آمده و توقع این است که رسانه‌ها بیایند و مشکلات این مردم را منعکس کرده و کمک‌هایی را جلب کنند همانطور که جمهوری اسلامی ایران تلاش کرد، اما د رهمین فضا هم شاهد بودیم تلاش می‌کند سوء استفاده‌هایی داشته باشند و انشقاقاتی ایجاد کنند، اما خوشبختانه ملت‌ها امروز بیدار هستند و رسانه‌های آزاد نیز کمک می‌کنند تا این توطئه‌ها خنثی شود.

وی یادآور شد: نکته دیگر این است که در همه این فضای سیالیت که در عرصه بین الملل وجود دارد یکسری نقش‌هایشان را خوب ایفا کرده اند از جمله آن‌ها رسانه‌های متعهد ایران و همین طور نیروهای مسلح کشور بودند که با هوشیاری فضا را رصد کردند و به خوبی نقششان را ایفا کردند.

وزیر دفاع بیان داشت: شاید این سوال پیش بیاید که چطور در این فضای مشتت و متشنج که این همه قدرت‌های بزرگ حضور داشتند توانستیم این هوشیاری را به خرج دهیم و تامین امنیت برای مردم عزیزمان داشته باشیم، بنده فکر می‌کنم یکی از مسائلی که در این باره خیلی موثر بود و می‌توان آن را به عنوان یک الگو به دنیا عرضه کرد، قابلیت دفاع راهبردی و اطمینان بخشی است که آن را با کمترین هزینه اجرا کردیم.

امیر حاتمی افزود: همه تلاش دشمن این است که ما نتوانیم منابعمان را نقد و استفاده کنیم، دشمنان همواره سعی می‌کنند محدودیت‌هایی برای ما ایجاد کنند، اما ما در همین فضا توانستیم این شرایط را فراهم کنیم یعنی از یک طرف قدرت را برای ایجاد امنیت ایجاد کنیم و از طرف دیگر به دنیا بفهمانیم این قدرت برای حفظ استقلال، آزادی و امنیت مردم ایران است و علیه هیچ کسی نیست.

وی تاکید کرد: ما هیچ چشم طمعی به منافع هیچ کشوری را نداریم و از طرف دیگر موضع ما بازدارندگی فعال است یعنی با چشمان تیز بین رصد می‌کنیم تا هر جا توطئه‌ای علیه ما و ملت‌های منطقه که امنیت ما به هم پیوسته است شکل بگیرد، حتما آنجا برخورد می‌کنیم همانطور که با تروریست‌ها برخورد کردیم.

وزیر دفاع گفت: یکی از مولفه‌های این قدرت اطمینان بخش به دست همین صنعت دفاعی اتفاق می‌افتد که امروز می‌خواهیم آن را گرامی بداریم و تلاش‌ها در این زمینه را تشریح کنیم.

امیر حاتمی افزود: یکی از مولفه‌های قدرت دفاعی همان تجهیزات راهبردی است که در صنعت دفاعی ایجاد می‌شود که به دو سه ویژگی آن اشاره می‌کنم. از جمله اینکه امروزه نیازهای دفاعی کشور را تا بالای ۹۰ درصد با کیفیت بالا می‌توانیم در داخل کشور تولید کنیم در حالی که محدودیت‌های مالی و تحریمی در حد اعلای خود داریم.

وی تصریح کرد: با همت و روحیه جهادی و تلاش متخصصین و کارکنان صنعت دفاعی و چه خارج از آن در سایر صنایع کشور و شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌ها توانستیم به خوبی خودکفا شویم.

وزیر دفاع بیان داشت: امروز توانسته‌ایم چشم انداز صنعت دفاعی را که می‌گفت در سال ۱۴۰۴ بایستی قدرت اول علم و فناوری در این حوزه باشیم، تامین کنیم.

امیر حاتمی تصریح کرد: شاید مهمتر از هر دوی این‌ها این باشد که هر دو مولفه یاد شده به دست توانمند دانشمندانی انجام شده که توانسته اند بلوغ فناورآنه را در کشور ایجاد کنند و هیچ تحریمی و تهدیدی نمی‌تواند این مهم را از ما بگیرد و ان شاءالله به همین ترتیب بر قدرت ما افزوده خواهد شد.

وی اضافه کرد: این بلوغ فناورآنه و استفاده از ظرفیت انسانی در خدمت صنعت کشورو مردم عزیزمان است و در عین حالی که نیازهای دفاعی را تامین می‌کند و در هر جایی که احساس نیاز شود اعلام آمادگی می‌کند چنانچه امروزشاهدیم درصنعت نفت و خودروسازی و بهداشت و درمانی، حوزه دریایی و هوایی وریلی نیز کمک می‌کند و در عین حال مراقب است حریم اصل خصوصی و اصل ۴۴ را به دقت رعایت کند تا هر کسی بتواند در کشور کار خود را انجام دهد.

وزیر دفاع در پاسخ به این سوال که آخرین دستاورد صنعت دفاعی چیست، عنوان کرد: دستاوردها فراوان است به طور معمول در ۳۱ مرداد برنامه داریم و بخشی از این پیشرفت‌ها را به مردم معرفی می‌کنیم و امسال هم از رییس محترم جمهور دعوت کردیم تا در این روز رونمایی‌هایی داشته باشیم.

امیر حاتمی افزود: دستاوردهایی در حوزه موشکی، هوایی، پهبادی، دریایی را تا پایان سال رونمایی خواهیم کرد و همه این موارد را به دفتر رییس جمهور معرفی کرده‌ایم و ببینیم چه چیزی را انتخاب می‌کنند تا روز ۳۱ مرداد آن را معرفی کنیم و کام مردم شیرین شود. حتما دو دستاورد در حوزه دفاعی و فناوری و یا هر دو معرفی می‌کنیم.

وزیر دفاع در پاسخ به سوالی دیگری مبنی بر اینکه امسال ارتباطتتان با شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌ها چقدر بوده است، گفت: شرکت‌های دانش بنیان و خصوصی و دانشگاه‌ها حقیقتا شریک ما هستند و ممکن است هنوز ما نتوانسته باشیم این شراکت را به طور جدی پیاده سازی کنیم، اما خواست قلبی ما این است که این شراکت را به نهایت برسانیم و آن‌ها نیز احساس کنند با ما یکی هستند و خود را در منابع و افتخار این کارها سهیم بدانند.

امیر حاتمی بیان داشت: فکر می‌کنم در طول این سال‌ها روند مناسبی در این زمینه داشته‌ایم و چه دستاورد هوایی، موشکی و یا پهبادی معرفی شود، شرکت‌های دانش بنیان ودانشگاه‌ها سهم بسزایی دارند که انشاالله در روز ۳۱ مرداد توضیحات مفصل‌تری ارائه خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این سوال که وزارت دفاع با پایان یافتن تحریم‌های تسلیحاتی در مهرماه چه برنامه‌هایی دارد، بیان داشت: واقع امر این است که در این دوره یعنی بعد از قطعنامه ۲۲۳۱ ما تحریم نبودیم، ما با محدودیت‌هایی که ایجاد شده بودند با مشکلاتی مواجه شده بودیم که اگر می‌خواستیم خرید یا فروشی داشته باشیم باید می‌رفتیم از شورای امنیت اجازه می‌گرفتیم.

وزیر دفاع تاکید کرد: با توجه به اینکه می‌دانستیم ابزارهای تامین امنیت بین الملل مورد استفاده آمریکایی‌ها قرار می‌گیرد هیچ گاه به شورای امنیت مراجعه نکردیم آن‌ها هم به دروغ می‌گفتند که می‌خواهیم تحریم‌ها را تمدید کنیم و تحریمی نبود که تمدید کنند و البته شکست مفتضحانه‌ای نیز در این باره متحمل شدند.

امیر حاتمی یادآور شد: من در پاسخ به سوال خبرنگاری در مجلس قبل از رای اعضای شورای امنیت به قطعنامه جدید آمریکا پاسخ دادم، به نظرم با این وضعیتی که امروزه در دنیا حاکم است همه از این همه یکه تازی و یک جانبه گرایی آمریکایی‌ها متنبه هستند، چنانچه وقتی رای گیری انجام شد آمریکایی‌ها تنها یک رای مثبت دریافت کردند آن هم با دریوزه گری و التماس و چندین ماه رایزنی به این نتیجه رسیدند.

وی با اشاره به تاثیر تحریم‌ها بر فعالیت‌های صنعت دفاعی گفت: تحریم‌ها محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند و هزینه‌ها را افزایش می‌دهد، اما محدودیت برای ما مانع نبوده است و همه دستاوردهایی که به دست آوردیم در شرایطی بوده که ما در اوج تحریم‌ها بوده ایم لذا تاثیر قابل توجهی نداشته است. به هر حال تلاش می‌کنیم از این فرصت برای تامین نیازهای تسلیحاتی وفناورانه‌امان و هم برای فروش فناوری، خدمات و کالاهایی که مورد نیاز کشورهای دوست است اقدام کنیم.

وزیر دفاع در پاسخ به سوالی درباره اقدامات انجام شده برای ارتقای سیستم‌های تانک‌های T۹۰ گفت: یکی از توانمندی‌هایی که علم و فناوری برای ما ایجاد می‌کند این است که بتوانیم از داشته‌های موجودمان به خوبی استفاده کنیم ما در نیروهای مسلح سرمایه‌های بسیاری داریم که همه آن‌ها متعلق به مردم است و تا روزی که به اجرای ماموریت‌های ما کمک کند از این قابلیت‌ها استفاده می‌کنیم.

امیر حاتمی افزود: یک کاری را درباره ساخت تانک کرار انجام داده بودیم که یک تانک روس بود و مشهور شده بود در مقایسه با تانک T۹۰ بود تانک‌های موجود ما T۷۲ هستند از مدل‌های مختلف و ما از فناوری‌هایی که برای ساخت تانک کرار به دست آورده بودیم یک بسته‌ای را به نیروی زمینی ارتش و سپاه معرفی کردیم و گفتیم با این بسته می‌توانیم تانک‌های موجود شما را به تانک T۹۰ یا کرار ارتقا دهیم که مورد توجهشان قرار گرفت و امسال این کار آغاز شده است.

وی در پاسخ به سوال درباره ارتباط امارات و رژیم صهیونیستی خاطر نشان کرد: رژیم صهیونیستی یک رژیم غاصب و بسیار جنایتکار است هر جا که این رژیم حضور پیدا کرده جز شر و پلیدی ثمری نداشته است و عادی سازی روابط این رژیم با امارات جز خیانت به حق مردم فلسطین و امنیت منطقه نیست و اگر بخواهند پای رژیم صهیونیستی را به منطقه باز کنند حتما شری را ایجاد خواهد کرد که مسئولیت این ناامنی به عهده کسانی است که چنین اقدامی می‌کنند و بدانند این شر دامنشان را خواهد گرفت.

وزیر دفاع گفت: آن‌ها همه این جنایت‌های را که در طول این سال‌ها در منطقه انجام داده اند معطوف به موفقیت نبوده است و همواره از ایده‌های اولیه‌ای که داشته اند، عقب نشسته اند به طوری که امروز می‌خواهند دیواری دور خود بکشند تا امنیت خود را حفظ کنند.

امیر حاتمی در پاسخ به سوالی در باره ارتباط ایران و لبنان نیز گفت: مردم شریف لبنان دوست مردم ایران هستند ما آن‌ها را دوست داریم و در دوره مقاومت به آن‌ها کمک کردیم به همه کسانی که با ظلم و جنایت رژیم صهیونیستی مقابله می‌کنند کمک می‌کنیم، یک مرحله اعلام آمادگی کردیم برای اینکه نیازهای مردم لبنان را تامین کنیم با توجه به شرایط خوبی که در تولید سلاح و تجهیزات داریم، اما انتخابات دوستان ما است و هر کدام از کشورهای همسایه دوست و مسلمان که مقید به مقررات بین المللی و ارزش‌های اسلامی و انسانی هستند حتما به آن‌ها کمک می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوالی در مورد خروج آمریکایی‌ها از منطقه عنوان کرد: به حق انتقام واقعی همین است این به درستی گفته شده است و گام‌های موثری در منطقه برداشته شده است و این خواست همه ملت‌های منطقه است البته این شرایطی که در عرصه بین الملل ایجاد شده مانند همین رای گیری قطعنامه ضد ایرانی آمریکا، صدای شکستن استخوان‌های ابرقدرتی آمریکا بود که شنیده شد.

وزیر دفاع تاکید کرد: لازمه ماندن آمریکایی‌ها در منطقه همین ابهت دروغینی بود که ایجاد کرده بودند و همه این‌ها نشان می‌دهد آن‌ها باید به خواست ملت‌ها از این منطقه خارج شوند و ما بسیار امیدواریم این اتفاق خواهد افتاد.

تحویل شناورهای حیدر به ناجا

وی در پاسخ به سؤالی درباره اقدامات وزارت دفاع در حوزه مرزبانان اظهار داشت: در چند سال اخیر یکی از برنامه‌هایی که سالی دوبار برگزار کردیم با نیروی انتظامی بوده است. یک خط اعتباری ۴۵۰ هزار میلیاردی در خدمت نیروی انتظامی قراردادیم تا نیازمندی‌های وسیعی که دارند را تأمین و تجهیز کنند؛ از جمله پهپادهایی که اخیرا تامین‌ می کنند. شناورهای حیدر در یک مرحله به آن‌ها تحویل شد و آمادگی داریم به مرور و در طول سالیان تجهیزات را به این نیروها برسانیم. نیروهای مرزبانی بسیار زحمتکش و خط مقدم نیروهای انتظامی هستند.

وزیر دفاع در پاسخ به سؤالی درباره آخرین دستاوردها درباره «ماهواره‌بر»ها گفت: برنامه فضایی ایران یک برنامه دائمی است و چند مرحله پشت سرگذاشته است و چند مرحله پیش رو دارد. نیازهای نیروهای مسلح این است که محموله‌های ۱۰۰کیلوگرم و بالاتر را با این‌ «ماهواره‌بر»ها حمل کنند لذا ماهواره‌بر سیمرغ و ذوالجناح برای رسیدن به ارتفاع ۵۰۰کیلومتر و بالای ۲۵۰کیلوگرم ظرفیت حمل دارد. در پرتاب قبلی ارتفاع مداری ۵۴۰کیلومتر را تثبیت کردیم و ان‌شاءالله پرتاب بعدی با ماهواره بر سیمرغ انجام می‌شود و این‌ها پرتاب‌های تحقیقاتی است. دشمنان سعی در کوچک نشان دادن این اقدامات دارند.

امیر حاتمی بیان داشت: ماهواره‌بر ذوالجناح نیز سوخت جامد دارد. امسال از هر دوی این ماهواره برها پرتاب خواهیم داشت. ماهواره‌بر قاصد هوافضای سپاه هم برای حمل محموله‌های کوچک استفاده می‌شود و این ماهواره بر با سوخت جامد مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین تا مدارهای ۳۶هزار کیلومتر، ماهواره‌برهای سروش ۱و۲ در در دست اقدام هستند.

وی درباره رزمایش مرکب ایران روسیه و چین که سال گذشته برگزار شد، گفت: این رزمایش جلب توجه زیادی کرد و همچنان تعاملاتی با کشورهای همسایه داریم، اما با توجه به بروز کرونا، تابع پروتکل‌های بهداشتی هستیم و تا شرایط فراهم شود اقدام خواهیم کرد.

وزیر دفاع در پاسخ به سؤالی درباره اقدامات وزارت دفاع در حوزه کرونا بیان داشت: باتوجه به پایه علم وفناوری که داریم به سرعت ماسک‌های n۹۵ برای کادر درمانی تولید شد و خط‌هایی که در حوزه شیمیایی بودند، مواد ضد عفونی کننده تا روزی ۲۰۰هزار لیتر تولیدکردیم، در حوزه‌های دیگر هم اقلام فنی مانند ونتیلانور و مانیتور تولید کردیم. درباره واکسن هم با وزارت بهداشت همکاری‌هایی شده است و تست‌های حیوانی موفق بوده و یک مورد تست انسانی شده و امیدوارم پابه پای دیگر کشورها بتوانیم به واکسن کرونا برسیم.

امیر حاتمی در پاسخ به سؤالی درباره اقدامات وزارت دفاع در عرصه خودرو سازی بیان داشت: خودروسازی صنعتی راهبردی است چرا که به تأمین نیازهای مردم و پرستیژ کشور و نیز حمل و نقل در کشور مرتبط است و شاید برای همین است که دشمنان برای تحریم اولین اقدام‌شان در زمینه خودرو است و شرکت‌های خودروسازی از ایران خارج می‌شوند.

وی بیان داشت: وزارت دفاع در جاهایی که خارجی‌ها رفتند و شرکت‌های خودروسازی نیاز فناورانه در آن قسمت‌ها داشتند و ما هم توانایی انجام آن را داشتیم، کمک کردیم. هم اکنون بین ۳۷ تا۴۰ قطعه را از ما خواستند، قراردادها به بالای ۴هزار میلیارد تومان با شرکت‌های خودروسازی رسیده است و ما تنها در عرصه فناوری اقدام‌کرده و شرکت‌های خصوصی قطعات را تولید می‌کنند.

وزیر دفاع درباره افتتاح فروشگاه اتکا در کشور ونزوئلا و برنامه گسترش این فروشگاه‌ها گفت: ونزوئلا یک کشور انقلابی و ضداستعماری است لذا مورد دشمنی آمریکایی‌ها قرار گرفته است و از سوی دیگر کشور غنی از لحاظ محصولات جنگلی کشاورزی و منابع انرژی است، ایران و ونزوئلا جزو کشورهای مورد تحریم آمریکا هستند که سال‌ها باهم همکاری می‌کنند، براساس همکاری متقابل و شرایط برد - برد ارتباط داریم. اتکا یک نهاد عمومی است و قطعا چنین همکاری‌هایی ادامه دارد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره همخوانی محصولات وزارت دفاع با تحقیقات گفت: یک مرحله وقتی محصول می‌خواهد افتتاح خط تولید شود و یک مرتبه در زمان تولید و یک مرتبه در زمان تحویل اطلاع رسانی می‌شود، یکی از اهداف ما از ارایه محصولات ما پاسخگویی به یاوه گویی هاست. نیازها با تحقیقات در خیلی موارد همخوان است. در هر محصولی فناوری‌های زیادی توسعه می‌یابد. محصولاتی که رونمایی می‌شود حدود ۷۵تا۸۰ وارد خط تولید می‌شود.

امیرحاتمی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا ساخت موشک‌های کروز تهاجم زمینی را در دست اقدام دارید، گفت: درباره کروزها حرکت‌های افتخار آمیزی داشتیم کروز هوا به زمین، کروز سطح به سطح و ... داریم و تا جایی که نیروهای مسلح اعلام نیاز کردند نیاز آن‌ها را تامین کردیم و کروز یک محصول افتخار آمیز است.

وی در پاسخ به سؤالی درباره برنامه کمک‌رسانی وزارت دفاع به بازنشستگان این نیرو عنوان کرد:  این یکی از مأموریت‌های مغفول وزارت دفاع بوده که بسیار مهم است. در حوزه‌های مختلف به این عزیزان خدمات می‌دهیم‌ یکی از این خدمات در حوزه درمانی است. از جمله خدمات درمانی‌هایی که خدمات خوب و شایسته و به موقع می‌دهد خدمات درمانی نیروهای مسلح است و پوشش کامل بیمه‌ای داریم.

وزیر دفاع بیان داشت: در سه سال گذشته حقوق بازنشستگان صددرصد افزایش یافته است و با توجه به وضعیت اقتصادی می‌دانیم این عزیزان در مضیقه هستند، ولی این رقم نیز رقم مورد توجهی بوده است. افزایش صددرصدی برای همسان سازی ومتناسب سازی حقوق بوده است. در حوزه معیشت هم خدماتی می‌دهیم که در این حوزه مجلس و دولت خدمات مناسبی را ارایه می‌کنند و سعی می کنیم با تخفیفات اتکا و طرح حکمت کمک می‌کنیم.

وی درباره تحقق وظایف وزارت دفاع نیز بیان داشت: راجع به صنعت دفاعی باید بگوییم چه بوده است و در چند سال گذشته برنامه‌های بلند پروازانه را اجرا کنیم، خواسته‌ها و نیازهای نیروهای دفاعی را باکیفیت و تا ۹۰درصد تامین می‌کنیم و چشم انداز صنعت دفاعی را تامین می‌کنیم و همچنین باید به خزانه علم ودانشمندانی می‌رسیدیم که این هم فراهم شده و باید به کشور با این ظرفیت‌ها کمک می‌کردیم‌که این هم محقق شده است.

آغاز تأمین مسکن یک‌سوم‌ نیاز نیروهای مسلح

امیرحاتمی درباره اقدامات وزارت دفاع برای تأمین مسکن نیروهای مسلح گفت: تامین مسکن از دغدغه‌های ماست، برنامه ۱۰۰ هزار مسکن که حدود یک‌سوم‌ نیاز نیروهای مسلح است، و زمین‌های این طرح شناسایی و تقسیم‌کار شده و بخشی ازکارها شروع و برنامه یک ساله بوده و با قدری بوروکراسی که هست با قدری تاخیر این برنامه محقق خواهد شد.

انتهای پیام/ 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha