پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
ربانی

حوزه / آیت الله محمد ابراهیم ربانی مجتهد، عالم و مجاهدی که یک قرن زندگانی خود را صرف خدمت به مردم و انقلاب کرد و بعد از ۹۳ سال زندگانی با خادمی به بندگان خداوند و با علم آموزی به آنان از دنیا رفت.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از بیرجند، محمد ابراهیم فرزند محمد علی و نواده شیخ محمدرضا ربانی مهمویی بیرجندی در سال ۱۳۰۶ (ه.ش) در بیرجند دیده به جهان گشود پس از تحصیل علوم مقدماتی در بیرجند نزد پدر و حاج آقای رضوانی مهمویی به‌منظور تکمیل دانش خود به حوزه علمیه قم رفت.

ببینید:

فیلم | مستند "عالم ربانی" روایتی از زندگی مرحوم آیت الله ربانی

وی در حوزه علمیه قم، سطح را نزد شیخ اسدا...، مرحوم صدوقی و سید موسی صدر و مرحوم سلطانی آموخت و در سال ۱۳۲۹ هجری شمسی به نجف اشرف مهاجرت کرد و به تحصیل پرداخت و پس از آن با دختر آیت‌الله فاضل قاینی پیوند ازدواج برقرار کرد، مدتی نزد بزرگان و استادان حوزه به ویژه آیت ا... شاهرودی و میرزا حسین بجنوردی شاگردی کرد و موفق به دریافت اجازه روایت حدیث از مرحوم حاج آقا بزرگ تهرانی شد.

آیت الله ربانی در سال ۱۳۴۵ هجری شمسی از سوی مرحوم شاهرودی به‌عنوان وکیل تام‌الاختیار به بیرجند اعزام شد و در آنجا به انجام وظایف شرعی و تدریس مشغول شد و منشأ برکات زیادی برای منطقه جنوب خراسان و به‌ویژه بیرجند شد.

او طلاب زیادی تربیت کرد که تعداد زیادی از آنان از فضلا و مدرسان حوزه علمیه بیرجند، مشهد و سایر شهرها محسوب می شوند و همچنین عده‌ای از شاگردان این عالم نام آشنا در پست‌های قضایی مشغول خدمت هستند. علاوه بر اقامه نماز جماعت در مسجد بازار بیرجند، تدریس، قضاوت و سایر فعالیت‌های مرتبط فرهنگی در عرصه اقتصادی نیز خدمات شایان توجهی انجام داد که از آن میان می‌توان به کمک در تأسیس کارخانه لاستیک‌سازی و کارخانه صابون سازی بیرجند اشاره کرد.

شیخ ابراهیم ربانی، اولین امام جمعه بیرجند پس از انقلاب بود و سال‌ها در دیوان عالی کشور و شورای عالی قضایی مسئولیت داشت. بنابر اعلام بیت آن مرحوم؛ آیت‌الله ربانی سال‌ها در دیوان عالی کشور و شورای عالی قضایی مسئولیت داشته است و در حوزه‌های علمیه قم، بیرجند و نجف کسب علم کرده و از آیت‌الله سید محمود شاهرودی و امام خمینی(ره) اجازه اجتهاد دارد.

آیت الله ربانی شخصیتی با تقوا و ساده زیست بود

حجت الاسلام سید محمد باقر اسدی استاد حوزه در گفت و گو با خبرنگار«حوزه» در بیرجند، با اشاره به ساده زیستی آیت الله ربانی گفت: ایشان عالمی وارسته،باتقوا،مجاهد، مردمی و خاکی  بود و طوری زندگی می کرد که خود را همچون طلبه ای ساده و جوان می دانست و برای تبلیغ به روستاهای خراسان جنوبی بین مردم می رفت.

وی ادامه داد: آیت الله ربانی در طول عمر با برکتش هرگز از راه خود منحرف نشد و تمام این مدت در خدمت مردم دلسوز و علاقمند به مردم، ساده زیست، همراه و همگام مردم در جهت تحقق اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی زندگی کرد.

این استاد حوزه علمیه با بیان خدمات آیت الله ربانی برای استان تصریح کرد: ایشان در بدو ورود به خراسان جنوبی سنگ بنای دو کارخانه کویر تایر و صابون سازی را بنا کردند که خدمت بزرگی به استان بود.

حجت الاسلام اسدی به خدمت خالصانه آیت الله ربانی اشاره و خاطرنشان کرد: این عالم بزرگوار هدفش از انجام کارهای اقتصادی خدمت به مردم بوده، نه نفع شخصی چراکه ایشان حتی دفتر محل کار هم نداشتند و مردم و مسئولان مستقیم با ایشان در مسجد بازار دیدار می کردند.

وی ادامه داد: آیت الله ربانی در طول ۹۳ سال از زندگانی خود حتی از مال دنیا یک خانه هم نداشتند و خانه ای که در آن مستقر بودند،خانه مسجد بازار بود که جنبه شخصی نداشت.

این استاد حوزه  احسان و کمک به مستمندان را از برجسته ترین ویژگی این عالم بزرگ دانست و تاکید کرد: از ویژگی های برجسته ایشان احسان به دیگران و کمک به نیازمندان بود که کار اصلی ایشان بعد از اولویت خدمت رسانی، تدریس، تبلیغات و کشاورزی بود، با خدمات ارزشمندی که آیت الله ربانی ارائه کرد فقدان ایشان ضایعه بزرگی است که آن را به مردم استان تسلیت می گویم زیرا سالها و قرن ها باید بگذرد تا چنین شخصیت هایی دوباره متولد شوند.

زندگانی خود را وقف خدمت به مردم کرد

حجت الاسلام غلامحسین نوفرستی، نماینده ولی فقیه در سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی با بیان شخصیت آیت الله ربانی گفت: آیت الله ربانی عالم و مجاهدی بود که عمر با برکت خود را در کسب علم تقوا و معرفت سپری نموده و در این وادی اسوه و الگوی دیگران بود و و در عرصه‌های مختلف نظام مقدس جمهوری اسلامی مانند سنگر امامت جمعه بیرجند و دیوان عالی کشور  نقش ایفا کردند.

وی ادامه داد: آیت الله ربانی، مجتهدی ساده زیست بودند که تقوایشان  به وضوح در رفتار و عملش نمایان بود.

قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی،آیت الله ربانی را یک چهره مردمی دانست و تصریح کرد: آیت‌الله ربانی یک شخصیت مردمی بودند و طوری در جامعه عمل کردند که احترام خاصی مردم به ایشان می گذاشتند.

حجت الاسلام نوفرستی با بیان اینکه آیت الله ربانی زندگانی خود را وقف خدمت به مردم کرد، خاطرنشان کرد: ایشان پیوند زننده ارتباط مردم با جامعه روحانیت بودند بطوریکه نقش ایشان در ارتباط بازاریان با مسجد و اهمیت خواندن نماز اول وقت را به خوبی می توان لمس کرد.

وی ادامه داد: مسجد بازار همواره محل رفت و آمد اقشار کم درآمد، مستمندان و محرومان بود و ایشان تا جایی که امکان داشت به یاری آنان می آمد.

بیماری هم سبب غفلت از علم آموزی نشد

وی با بیان اینکه آیت الله ربانی تا روزهای آخر عمر خود دست از علم آموزی و کسب علم غافل نشد، تاکید کرد: این عالم بزرگوار تا روزهای آخر زندگانی خود کلاس های درسشان را در مسجد بازار برقرار داشتند.

حجت الاسلام نوفرستی به اهمیت علم آموزی اشاره کرد و گفت: وقتی زندگانی این عالمان برجسته را نگاه می کنیم، به خوبی متوجه اهمیت علم آموزی و یادگیری علم و همینطور ساده زیستی می شویم.

راز تقوای آیت الله ربانی

مطمئنا در باب شخصیت این عالم برجسته یک قلم و صفحه ای محدود کارساز نیست اما یادآوری همراهی تمام قد ایشان با مردم آن هم با این همه مشغله امکان پذیر است، باید یاد و نام امام جمعه فقید بیرجند همواره در شهر و استان جاری باشد تا الگویی شود برای همه مردم، مانند شهدایی که همیشه نامشتان در تاریخ خواهد درخشید.

عالمی که شاید تنها انتظارش از مردم تقوا بود و همواره یکی از پرتکرارترین سخنان او دعوت خود و مردم به تقوا بود. شاید بعدها این امر بیشتر مورد توجه قرار گیرد که چه رازی در تقوا وجود دارد که ایشان انقدر بر تکرار مکرر آن تاکید داشت، بدون شک  یاد و خاطره این عالم برجسته مطمئنا از اذهان عمومی مردم بیرجند پاک نخواهد شد.

آیت الله شیخ ابراهیم ربانی روز گذشته(۲۵ مرداد) در سن ۹۳ سالگی بر اثر ابتلا به بیماری کرونا به دیدار حق شتافت. نماز بر پیکر این عالم وارسته به امامت حجت الاسلام والمسلمین سید علیرضا عبادی، نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اقامه شد و سپس در زادگاهش روستای مهمویی بیرجند به خاک سپرده شد.

گزارش : مسعود نوفرستی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حميد IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    1 0
    باسلام به دست اندركاران سايت دوست داشتني حوزه نيوز خواهشا دراين ايام سوگواري تصاير با چهره هاي خندان وبشاش در سايت نگذاريد تصوير اين خبر دراين ايام خيلي دل آدم را ميشكند متشكرم