جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
اماکن برجسته مذهبی کشمیر پس از ۵ ماه بازگشایی شدند

حوزه/ درحالی که بسیاری از زیارتگاه‌ها و مساجد کشمیر در ۵ ماه گذشته به خاطر بحران کرونا تعطیل بودند، این اماکن مذهبی مهم برای مسلمانان پس از اعلام اقدامات بهداشتی برای اقامه نماز بازگشایی شدند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» به نقل از هندوستان تایمز، برخی از اماکن برجسته مذهبی در کشمیر از جمله زیارتگاه‌ها و مساجد روز یکشنبه پس از گذشت ۵ ماه تعطیلی به خاطر شیوع ویروس کرونا بالاخره بازگشایی شدند.

 مردم نمازهای روزانه را در برخی از زیارتگاه‌ها و مساجد کشمیر اقامه کردند ، درعین حال گفته می‌شود که اقدامات بهداشتی، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و زدن ماسک همچنان در این اماکن اجباری می‌باشد.

اگرچه در چند هفته گذشته مساجد کوچک در محله‌ها و مناطق داخلی کم و بیش باز شده بودند اما برای اولین بار در پنج ماه گذشته مردم در زیارتگاه های برجسته مانند «دستگیر صاحب» در شهر قدیمی نماز جماعت را برگزار کردند. مردم همچنین گفتند که آنها از حرم «خانکاه مولا» در سواحل جلوم نیز باز شده است.

سید خالد گیلانی، یکی از بانیان حرم دستگیر صاحب گفت: ما از اواسط ماه مارس تعطیل بودیم و بعد از ظهر امروز برای اولین بار پس از مدت‌ها نماز جماعت را اقامه کردیم. الحمدالله تمام اقدامات احتیاطی رعایت شدند و مردم واکنش خوبی نشان دادند.

وی ضمن بیان اینکه مردم از بازگشایی مساجد بسیار خوشحال بودند گفت: همه از اهمیت اقدامات احتیاطی در دوران بحران کرونا آگاهی دارند. اگرچه ما در چند هفته گذشته در مساجد کوچکی نماز می‌خواندیم اما بازگشایی این حرم‌ها همه را با امید و آرامش انباشته خواهد کرد.

لازم به ذکر است با این حال تمامی مساجد کشمیر بازگشایی نشده اند که از جمله آن‌ها مسجد جامع سرینگر، بزرگترین مسجد کشمیر می‌باشد که به گفته سرپرست آن در دو روز آینده پس از تمیزکاری بازگشایی خواهد شد.

در  این میان برخی مخالف بازگشایی سریع مساجد هستند. یعقوب احمد امام یکی از مساجد محلی سرینگر می‌گوید: ما خوشحالیم که این مکان‌ها بازگشایی شدند و خیلی خرسندیم اما در عین حال مردم باید اقدامات احتیاطی را ادامه دهند. افتتاح این مکان‌ها به معنای پایان یافتن شیوع بیماری نیست. مردم باید همچنان ماسک بزنند، سجاده‌های مخصوص شان را به مساجد بیاورند، از مواد ضدعفونی کننده حتما استفاده کنند. و از دست دادن خودداری کنند.  فقط توکل کردن به خدا کافی نیست بلکه پس از رعایت همه این نکات است که می‌توانیم همه چیز را به خدا بسپاریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha