جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و نماینده مردم استان لرستان در مجلس خبرگان رهبری در پیامی درگذشت آیت الله تسخیری را تسلیت گفت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و نماینده مردم استان لرستان در مجلس خبرگان رهبری در پیامی درگذشت آیت الله تسخیری را تسلیت گفت . متن پیام بدین شرح است:

     

بسم الله الرحمن الرحیم
مصیبت ارتحال انسان مخلص، فقیه متبحر در عرصه بین الملل اسلامی، شخصیت برجسته جهان اسلام، حامل و متخصص اندیشه‌های وحدت گرا و  مشاور مقام معظم رهبری، آیت الله تسخیری (قدس سره) سایه ای از حزن و غم را بر دل و جان طیف گسترده ای از آشنایان، علاقه مندان و مرتبطان با این شخصیت در داخل و خارج کشور افکنده است.
 آیت الله تسخیری هدیه ای بود ساخته و برخاسته از درون حوزه و نظام برای امت اسلامی که از حساسیت ها، محدودیت ها، امکانات، موقعیت ها و فرصت های پیش روی در عرصه بین الملل و فضای میان مذاهب اسلامی به خوبی مطلع بود و در این مسیر پر فراز و فرود به مرحله خبرگی و تاثیرگذاری عمیق دست یافته بود.
حضور پربرکت و کم نظیر وی در عرصه خطیر تقریب میان مذاهب اسلامی گویای رویکردی تخصصی، رفتاری مدون و عملکردی منظم بود و فعالیت های ایشان در این زمینه مبتنی بر شناختی ژرف اندیشانه، نگرشی هوشمندانه و چشم اندازی باورمندانه و  معطوف به خیر و صلاح امت اسلامی  بود. این همه، از یک سوی ریشه در توانمندی این عالم دینی در شناخت اندیشه اسلامی و شیعی داشت و از سوی دیگر برآمده از حضور پراهمیت وی در فضای بین المللی و میان علمای امت  بود. وی حضوری گرم، بی تکلف، صمیمی و برادرانه میان علمای همه مذاهب داشت.
از دیگر ویژگی های آیت الله تسخیری مسئولیت پذیری ایشان در ارتباط با وظایف خطیری بود که بر دوش می گرفت. ایشان در انجام  این وظایف و فعالیت ها نه تنها فرصت شناس بود و از فوت وقت و توان به جد پرهیز می کرد؛ بلکه فراتر نکته سنج بود و بر اساس تحلیل و جمع بندی شرایط و مناسبات، گام بر می داشت و اقدامات دقیق معطوف به تقریب را پیش می برد.
از جمله درخشان ترین جلوه های این فرصت شناسی و آگاهی از موقعیت، نحوه حضور مرحوم آیت الله تسخیری در همایش های بین المللی و کنفرانس های جهانی بود.  این حضور، مسؤولانه، فعالانه و عالمانه بود و وی در این مجامع، ضمن تبیین نکته ها و توصیه های راهگشا، می کوشید افقی به سمت وضعیتی تازه بگشاید و گامی در مسیر تقریب بردارد.
 عالمان بزرگ اهل سنت در کنفرانس های مهم اسلامی به ویژه در جلسات مجمع فقه اسلامی جهانی او را چهره ای دانشمند، دلسوز و معرف رویکرد اجماع آمیز و همگرا جهت یافتن راه حل های اساسی برای مسائل نوپیدا می دیدند، و، از منظر چنین برداشت و بر اساس این خاستگاه، دیدگاه های فقه شیعه را محل تعامل و تبادل با فقه سایر مذاهب قرار می‌دادند.
می توان به جرات گفت این گفتگوها در نوع خود کم نظیر ترین صحنه های همفکری میان عالمان امت را شکل می داد. من، که خود بارها شاهد و حاضر در صحنه هایی از این دست بودم، اذعان دارم موفق ترین و دلنشین ترین حلقه های گفتگوی فقهی فراگیر و معطوف به مسائل نوآمدِ مربوط به  زندگی معاصر میان مسلمانان طی این تبادل نظرها  شکل می گرفت و گاه منشا ایده پردازی ها و رویکردهای اساسی جدید می گردید.
مصاحبت طولانی بنده با ایشان سبب شد تا بارها جلوه هایی عمیق از ایمان و وارستگی را در این مرد خداجوی ببینم و بیابم. مشخصا مرحوم آیت الله تسخیری توکلی ژرف و فراوان به خداوند داشت. اینجانب نمونه‌های درس آموزی از این توکل را در موارد زیادی احساس می کردم. به یاد دارم در یک سفر عمره، هنگامی که آیات مربوط به داستان حضرت ابراهیم (ع) و الطاف ویژه خداوند نسبت به آن حضرت را برای جمعی بیان می‌کرد، گریه راه را بر نفس وی بست و امکان صحبت کردن را از او ستاند، در آن لحظات مرحوم آیت الله تسخیری ترکیبی از  معرفت و عرفان را در مراجعه ای عالمانه به فرازهای نغز و چشمگیر این آیات نورانی برای مخاطبان بیان داشت.
از دیگر ویژگی های علمی وی توانمندی اش در زمینه اقتصاد اسلامی بود. آیت الله تسخیری به خوبی مبانی این حوزه را در اختیار داشت و در این زمینه صاحب نظری نکته سنج بود. توانایی ایشان در این حوزه را می توان بر اساس سه عامل  تعریف کرد: ۱.  اندیشه ورزی در مکتب اقتصادی شهید صدر ۲. انجام مطالعات گسترده و تلاش برای پیشبرد این مکتب ۳.  بهره گیری از تجربه های علمی حاصل از کنفرانس های متعدد و گفت و گوهای متنوع با صاحب نظران.
در کنار این ویژگی های علمی و ایمانی، آیت الله تسخیری وجهه ای به شدت اخلاقی نیز داشت. روحی لطیف، رفتاری نجیبانه و  شخصیتی پرجاذبه و مهربان در منش و روش این عالم وارسته به چشم می آمد و به حضور ثمربخش ایشان در عرصه های داخلی و خارجی جلوه ای اخلاقی و دلنشین می بخشید. این عالم وارسته بسیار فروتن و بی تکلف بود و هر جا که پای منفعت اجتماعی برای شخص او به میان می آمد از تلاش و فعالیت دست می کشید.
اکنون این فقیه ارزشمند و چهره درخشان تقریب از میان ما رخت بربسته است؛ با این حال میراث فکری و الگوی رفتاری وی هم چنین باقی است. بی‌گمان نسلی از انقلاب و حوزه، واقعیت های عرصه بین‌الملل اسلامی و الزامات و اقتضائات آن را از زبان، سیره، نگاه، رفتار و افکار ایشان دریافتند و شناختند. به همین جهت او در چشم همگان، ای بسا بدون استثناء، به عنوان مؤثرترین شخصیت  ساحت بین‌الملل اسلامی شناخته می شد.
 بهره گیری از این میراث حضور ارزشمند منش و روش آیت الله تسخیری را، حتی پس از رحلت ایشان، تداوم می بخشد. این جانب درگذشت این عالم وارسته را، که طرفدار جدی انقلاب اسلامی و یار و مشاور دلسوز  و وفادار مقام معظم رهبری بود، به معظم له، حوزه های علمیه و مراجع معظم تقلید و عالمان امت بزرگ اسلامی تسلیت عرض می گویم و از خداوند برای خاندان تسخیری و فرزندان و برادران و سایر بازماندگان به ویژه جناب حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای شیخ مهدی تسخیری  طلب صبر و اجر و توفیق می کنم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha