جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مهدی فقیه

حوزه / یک بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون گفت: به نظرم سینما و تلویزیون بهترین مسیر برای رسیدن به مفاهیم عاشورایی و پرداختن به دفاع مقدس است.

مهدی فقیه بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه،  با بیان اینکه ساختن فیلم عاشورایی تنها به روایت مستقیم از این حماسه خلاصه نمی‌شود، اظهار کرد: این نگاه اشتباه وجود دارد که فیلم عاشورایی تنها به آثاری ختم می‌شود که در آنها نگاهی مستقیم به عاشورا شده است، در صورتی‌که  باور من این است که موضوعات عاشورایی را می‌توان در تمامی ژانرهای سینما تصویرسازی کرد. در همین رابطه باید اضافه کنم حتی در کارهایی که مستقیم به عاشورا توجه کرده‌اند نیز کمتر به معنویات و فلسفه عاشورا توجه شده و تنها وجه جنگی اتفاق مد نظر بوده است!

وی افزود: بهترین نمونه‌هایی که برای کارهای عاشورایی وجود دارد را به شخصه در آثاری  نظیر «هور در آتش» یا کارهای اولیه حاتمی کیا تعریف می‌کنم. در این فیلم‌ها به خوبی فلسفه عاشورا دیده می‌شود بدون این‌که در آنها جنگ و درگیری وجود داشته باشد، البته منظور این نیست که در کارهایی که به صورت مستقیم عاشورا را مد نظر قرار داده‌اند، فرهنگ عاشورا نیست، بلکه می‌گویم اگر قرار است چنین اتفاقی رخ دهد ( فیلم‌هایی که می‌خواهند مستقیم عاشورا را تصویر کنند) کار سختی پیش روی سازنده وجود دارد که انجام آن از توان هر سینماگری خارج است.

فقیه تاکید کرد: دلیل اینکه دفاع مقدس محل مناسبی برای پرداختن به فلسفه عاشورا است به فلسفه دفاع ما بر می‌گردد. کشور ما از سوی یک کشور بیگانه با پشتیبانی ابرقدرت‌ها مورد حمله واقع شد، اما به فرمان حضرت امام (ره)، جوانان این سرزمین توانستند در مقابل این تجاوز ایستادگی کنند. درضمن در هشت سال جنگ تحمیلی ما هیچگاه انگیزه‌هایی که دیگر جنگ‌ها وجود داشت، نبود، بلکه تنها ایمان به خدا بود که راه شهادت و ایثار را برای جوانان باز کرد. این امر پیام عاشوراست که در دفاع مقدس وجود داشت.

این بازیگر در انتها درباره فیلم سینمایی «ثارالله» که قرار بود سالها پیش ساخته شود، نیز چنین گفت: شهریار بحرانی کارگردان نام آشنای سینما، قرار بود فیلمی با عنوان «ثارالله» را سالها پیش جلوی دوربین برد، حتی بخش‌هایی از فیلم هم فیلمبرداری شد. در این فیلم که به عاشورا نظر داشت به شکل مطلوبی به این حماسه توجه شده بود، اما برخی از حساسیت‌ها که درکش برای من مشخص نیست، جلوی تولید را گرفت. برای همین یکی دیگر از عوامل کم کاری در این حوزه را حساسیت‌هایی می‌دانم که فیلمسازان را از نزدیک شدن به این موضوعات باز می‌دارد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha