سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت الاسلام سید احمد غفاری قره‌باغ

حوزه/ حجت الاسلام قره‌باغی گفت: بانیان مجالس اهل بیت، از دستورات ستاد مبارزه با کرونا تبعیت خواهند کرد و دیده خواهد شد که بیشترین حجم رعایت دستورات بهداشتی، از سوی جامعه‌ معنوی و مذهبی است، اما سؤالی بی‌پاسخ، مؤمنان و حسینیان را رنج می‌دهد که چرا قواعد سخت‌گیرانه برای مجلس اهل‌بیت علیهم‌السلام لحاظ می‌شود.

حجت الاسلام سید احمد غفاری قره‌باغی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»  در ارومیه، با اشاره به این‌که به تعبیر حضرت رسول اکرم (ص) ، شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، داغی است ابدی بر قلب مؤمنین که هیچ‌گاه سرد نمی‌شود، اظهار داشت: در حقیقت، در عرش الهی حضرت زهرا (س) عزادار فرزند بی‌سر خود شده است و این سیاه‌پوشی حضرت مادر، تکویناً قلوب مؤمنان را عزادار کرده است.

وی ادامه داد: مؤمنان و حسینیان در سال‌های مختلف با ابتلائات و چالش‌های مختلف مواجه شدند که مانع‌ برپایی مراسم عزای حسینی بوده‌اند و گاه با حاکمی ددمنش روبرو شدند که آب بر تربت مطهر حسینی بست و مانع زیارت شد و گاه با دشمنی روبرو شدند که به جهت سلطه ظالمانه بر عتبات، مانع ورود مشتاقان زیارت بودند.

عضو هیئت علمی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران بیان داشت: امسال اهالی روضه‌ اباعبدالله با چالشی از نوع دیگر مواجه شده‌اند؛ این‌بار نه یک ستمگر و ظالم، بلکه یک شرور طبیعی، برگزاری مجلس روضه‌ حسینی را به چالش کشیده است.

وی اضافه کرد: از یکسو، بر مؤمنان واجب است از سلامت خود مراقبت کنند و حق ندارند خود را در معرض ابتلا قرار دهند، و از سوی دیگر، تنها مسیر سلوک معنوی مؤثر از منظر روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام و بیانات عارفان بزرگ، حضور در حرم ارباب یا حضور در مجلس روضه‌ اباعبدالله است.

حجت الاسلام قره‌باغی افزود: کسانی که به ضرورت سلامت معنوی در جامعه، واقف نبوده و درک کافی از نقش مجالس محرم در سلامت روانی و اجتماعی ندارند، شِکوِه از برگزاری مجالس نموده و خواستار تعطیلی عزاداری‌های جمعی در محرم شده‌اند و حال‌آنکه بسیاری در همین مجالس با معارف نورانی آل‌الله آشنا می‌شوند و از کژراهه برمی‌گردند، همچنین، بسیاری در همین مجالس، به درک درستی از نظام آفرینش و تدبیر حاکم بر آن می‌رسند و سبکی نوین در زندگی خود شکل می‌دهند.

وی با بیان این‌که بانیان مجالس اهل بیت، از دستورات ستاد مبارزه با کرونا تبعیت خواهند کرد و دیده خواهد شد که بیشترین حجم رعایت دستورات بهداشتی، از سوی جامعه‌ معنوی و مذهبی است، تصریح کرد:سؤالی بی‌پاسخ، مؤمنان و حسینیان را رنج می‌دهد که چرا قواعد سخت‌گیرانه برای مجلس اهل‌بیت علیهم‌السلام لحاظ می‌شود و حدود ۸ هزار بازرس برای نظارت بر این قواعد گذارده می‌شود، ولی نه سینماها و نه سالن‌های پذیرایی و نه هواپیماها محل ورود این قواعد نمی‌شوند؟ مضاف بر اینکه برخی از همین مسئولان در سالهای پیشین، سخن از ملازمت مجالس روضه با افسردگی نمودند، و این سخنان، بدبینی جامعه‌ مؤمنین را می‌افزاید.

استاد حوزه علمیه آذربایجان‌غربی گفت: در چنین مواردی است که لزوم توجه مجدّد به توصیه‌ رهبر حکیم انقلاب درباره‌ بازگشایی مساجد در شب‌های قدر، بروز می‌یابد که: «همان گونه که گفتم نظر کارشناسی‌شده در ستاد ملی مبارزه با کرونا را معتبر می‌دانم؛ اما این بررسی را باید به کسانی سپرد که حقیقت و ضرورت دعا و توسل را درک می‌کنند آن وقت هر چه آن‌ها تصمیم بگیرند بنده و همه مردم به آن عمل خواهیم کرد.».

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha