جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کد خبر: 915522
۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۲
کعبه

حوزه/ حجت الاسلام نعمتی با تأکید بر این‌که در ایام حج احتمال انتقال بیماری‌های گوارشی وجود دارد، گفت: با شیوع بیماری‌های ویروسی و عدم زیرساخت‌های درست در کشور عربستان، حج امسال تعطیل شد، اما دولت سعودی باید در سال‌های آتی مقدمات برگزاری آن را فراهم نماید چرا که واجب الهی تعطیل‌بردار نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در ارومیه، حجت الاسلام جواد نعمتی شامگاه شنبه یکم شهریورماه در همایش «حج با تأکید بر تعطیلی آن از منظر تاریخ» که به همت مدارس علمیه خواهران الزهرا(س) ارومیه، شاهین‌دژ و خوی به صورت مجازی برگزار شد، با بیان این‌که حج به عنوان سند گویا و جنبش حرکت آفرین اسلام مایه دوام دین و ایجاد روحیه جمعی بین مسلمانان است، اظهار داشت: اهمیت حج در آن‌جا خود را نشان می‌دهد که آیات و روایات فراوانی اهمیت آن را به مردم بیان و تبیین کرده است و یک سوره کامل در قرآن هم به همین نام نازل شده است.

وی ادامه داد: حج جامع بسیاری از عبادات از جمله نماز، انفاق، طهارت، هجرت، تحمل سختی‌ها و .. می‌باشد و از دیدگاه امیرالمؤمنین(ع) حج عصاره دین و دربرگیرنده مسائل مهم فردی، اجتماعی، تربیتی، اخلاقی و سیاسی اسلام است.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان‌غربی با بیان این‌که با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی حج در اذهان بسیاری این سؤال ایجاد شد که آیا در تاریخ اسلام تعطیلی حج سابقه داشته یا نه، افزود: در تاریخ اسلام تعطیلی زیادی را برای حج به دلیل مسائل مالی، سیاسی، نظامی و بیماری‌های مختلف ثبت کرده‌اند و اولین تعطیلی آن به سال ششم هجرت برمی‌گردد که مشرکین مانع حضور رسول خدا و یارانش در مناسک حج شدند.

وی ادامه داد: کشتار عرفات در سال ۲۵۱، کشتار قرامطه در سال ۳۱۷ که به تعطیلی ده ساله حج انجامید، تعطیلی به دلیل شیوع طاعون و وبا از جمله مقاطعی بوده که موجب تعطیلی حج شد و در برخی از سنوات هم ساکنین برخی مناطق از حضور در حج محروم شده‌ و یا آن را تعطیل کرده‌اند.

حجت الاسلام نعمتی با تأکید بر این‌که در ایام حج احتمال انتقال بیماری‌های گوارشی وجود دارد، گفت: با شیوع بیماری‌های ویروسی و عدم زیرساخت‌های درست در کشور عربستان حج امسال تعطیل شد اما دولت سعودی باید در سال‌های آتی مقدمات برگزاری آن را فراهم نماید چرا که واجب الهی تعطیل بردار نیست.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha