پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
عاشورا

حوزه/ عضو هیئت علمی جامعةالزهرا(س) بر لزوم بازگو کردن تاریخ تحلیلی نهضت حسینی برای آحاد مردم به خصوص نسل جدید تأکید کرد.

دکتر طیبه توکلی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تسلیت فرارسیدن دهه اول ماه محرم ابراز داشت: تاریخ کربلا وسعتی به طول تاریخ بشر دارد به این خاطر که در درون خود، بارزترین و شاخص ترین نبرد حق و باطل در روز ماندگاری چون عاشورا را دارد و به تعبیر امام راحل، سیدالشهدا(ع) با قیام خود تکلیف همه ما را مشخص کرده است.

وی افزود: ما باید تاریخ نهضت حسینی را به شکل تحلیلی برای آحاد مردم به خصوص نسل جدید که در معرض تهاجم فرهنگی و انواع و اقسام شبهات است، تبیین و تشریح کنیم و در این مسیر البته از ابزارهای روز هنر و رسانه نیز به خوبی می بایست استفاده نماییم تا تأثیر عمیق و ماندگاری بر روی مخاطب به این وسیله گذاشته شود.

عضو انجمن تاریخ پژوهان حوزه همچنین گفت: در واقع ما باید به موازات توجه به بُعد عاطفه و مرثیه ی عاشورا که البته بسیار ضروری است، نگاهی تاریخی و تحلیلی نسبت به چرایی و چگونگی وقوع عاشورا داشته باشیم تا به این زمینه ارتقای شور و شعور حسینی به طور همزمان را فراهم کنیم.

وی تصریح کرد: متاسفانه نگاه دقیق و عالمانه به تاریخ عاشورا و به خصوص تبیین این مساله به زبان قابل فهم برای عامه مردم و نسل جوان تا حدودی در جامعه ما مورد غفلت قرار گرفته، به این خاطر که توجه به عاشورا بیشتر ناظر به مقتل خوانی و بیان مصایب شده و حال آن که تاریخ کربلا و عاشورا حاوی نکات بسیار مهم و در عین حال ظریفی است که ما به عنوان یک شیعه و محب سیدالشهدا(ع) باید حتماً به آن ها توجه کنیم.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha