جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
رسانه، کودکان و خانواده

حوزه/ کارشناس فرهنگی مدرسه علمیه الزهرا(س) گرگان گفت: مهمترین شرط استفاده از رسانه، عوض نشدن سبک زندگی است که باید توسط کاربران(همه اعضای خانواده) مورد توجه قرار گرفته و رعایت شود؛ مدیریت زمان، مکان، محتوا و ابزار نیز در این بحث باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از گلستان، خانم فاطمه احمدی در ویژه مراسم عزاداری امام حسین(ع) که با حضور کارکنان مجموعه حوزوی الزهرا(س) گرگان برگزار شد، با بیانی گذرا به سیره اخلاقی و رفتاری حضرت نسبت به خانواده حتی در سخت‌ترین شرایط نبرد، بیان کرد: در عاشورا یک خانواده حضور دارد و امام حسین(ع) با خانواده خود در کربلا حاضر می‌شود؛ عاشورا فقط محل حضور مردان جنگی نیست بلکه حضرت نهضت و مکتب خود را خانوادگی طراحی کرد و یک اقدام خانوادگی را پیش بُرد.

وی با بیان اینکه عاشورا در کنار هم ماندن اعضای خانواده تا پایان راه را نشان داد، افزود: واقعه عاشورا خانواده‌ای به هم پیوسته و همراهی است که مشکلات، اعضای آن را از هم جدا نکرده و یکدیگر را رها نکردند.

کارشناس فرهنگی مدرسه علمیه الزهرا(س) گرگان یکی از مشکلات بزرگ اجتماعی امروز را کاهش انسجام خانوادگی دانست که سبب شده اعضای خانواده به پشتیبانی از یکدیگر نپردازند و این در حالی است که پیام عاشورا حمایت اعضای خانواده از یکدیگر است.

احمدی با اشاره به نقش خانواده در شکل گیری نهضت عاشورا، خاطرنشان کرد: نقش خانواده در مدیریت شرایط، بسیار موثر خواهد بود، به طوری که در شرایط زمانی امروز، سواد رسانه از سوی والدین باید بسیار مورد توجه قرار گیرد تا به خوبی خود و فرزندان را از بسیاری آسیب ها و خطرات محفوظ داشته و آرامش خانواده را حفظ کنند.

وی در ادامه به بیان راهکارهای مدیریت رسانه در خانواده پرداخت و با استناد به آیه ششم از سوره مبارکه تحریم، مسئولیت پذیری والدین و فرزندان را اولین اصل در مدیریت رسانه برشمرد که براساس آیه فوق؛ با اطاعت و دعوت به امر الهی و دوری از منکرات می توان خود و خانواده خود را از آتش حفظ کرد.

این مبلّغ حوزوی، دومین اصل از راهکارهای مدیریت رسانه را حاکمیت قانون الهی و حاکمیت قوانین رسانه ای دانست و اضافه کرد: مهمترین شرط استفاده از رسانه، عوض نشدن سبک زندگی است که باید توسط کاربران(همه اعضای خانواده) مورد توجه قرار گرفته و رعایت شود؛ مدیریت زمان، مکان، محتوا و ابزار نیز در این بحث باید مورد توجه قرار گیرد.

احمدی اظهار کرد: آموزش و آگاه سازی(والدین، مربیان و فرزندان) نیز نقش تعیین کننده ای در مدیریت رسانه دارد، بطوری که امام علی(ع) «مهمترین عوامل پرورش عقل را یاد دادن و تعلیم می داند»؛ لذا اطلاعات والدین در این زمینه، به تربیت رسانه ‏ای فرزندان کمک می کند.

وی، اصل مطالبه گری هدفمند، الگوسازی، ایمن سازی، همراهی، تدریج و استمرار و نیز جایگزینی را از دیگر اصول و راهکارهای مدیریت رسانه عنوان کرد و گفت: در بحث الگوسازی؛ تأثیرپذیری فرزند از والدین، الگوسازی صحیح، آشنایی با الگوهای آسمانی و روش زندگی دانشمندان مسلمان و شناخت سیره شهدا از اهمیت بسیاری برخوردار است.

کارشناس فرهنگی حوزه در پایان این نشست، به معرفی منابع مرتبط در بحث سندیت زیارت عاشورا و شرح آن و نیز اهداف قیام امام حسین(ع) پرداخت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha