سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
ماه محرم

استاد حوزه در جمع سوگواران اباعبدالله الحسین(علیه السلام) در مدرسه علمیه حضرت زینب کبری(سلام الله علیها)یزد گفت: حفظ امنیت یکی از فلسفه های حرمت ماه محرم است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از یزد، حجت الاسلام  اخوان در  مراسم عزاداری حضرت سید الشهدا(علیه السلام) در مدرسه علمیه حضرت زینب کبری(س) یزد که با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد، با اشاره به آیه شریفه۳۶ سوره توبه، بیان کرد: در این آیه«شهور»، جمع «شهر» به معنای ماه ها است و تعداد ماه ها از روزی که آسمان ها و زمین خلق شده، مشخص بوده است.

وی، ماه محرم را یکی از چهار ماه حرام دانست و افزود: ماه های حرام احکام ویژه ای دارند و یکی از این احکام، حرمت جنگ و خونریزی در این ماه است که فلسفه آن ایجاد امنیت در جهان برای برگزاری مراسم حج است.

استاد حوزه با استناد به آخرآیه ۳۶ سوره توبه، معیت خاص خداوند را شامل حال متقین دانست و اظهار داشت: معیت در قرآن به دو صورت عمومی وخاص بیان شده است که معیت عمومی برای تمام موجودات جهان و معیت خاص ویژه متقین است.

حجت الاسلام اخوان با استناد به روایتی از امام رضا(علیه السلام)به حفظ حرمت ماه محرم در زمان جاهلیت اشاره کرد و گفت: امام رضا(علیه السلام) به ریان بن شبیب فرمودند:« محرم ماهی است که اهل جاهلیت حرمتش را نگه می داشتند، اما این امت نه حرمت محرم  و نه حرمت  نبی اکرم(صلی الله علیه و آله) را نگه داشتند و ذرّیه سید الشهدا را به شهادت رساندند، زنانش را به اسارت برده وکاروانش را غارت کردند.خدای متعال هرگز اینان را نیامرزد.ابن شبیب اگر دوست می داری که در غرفه های بهشتی با پیامبر قرار بگیری قاتلان حسین (علیه السلام) را لعنت کن و بیزاری خود را اعلام کن.»

وی در پایان اضافه کرد: بر اساس این روایت حرمت ماه محرم در اسلام، احکام امضایی است و تغییر و تحول در حرمت این ماه امکان ندارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha