جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام احمد مبلغی

حوزه/ عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه باید مقتل خوانی را در مراسم و مجالس عزای حسینی(ع) باب کنیم، گفت: امروزه زبان مقتل، قوی ترین زبان و محکم ترین تعبیر برای ذکر مصائب اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در سخنانی پیرامون حماسه عاشورای حسینی خاطرنشان کرد: لازم است سخنرانان و مداحان با آموختن مقتل خوانی، هنرمندانه آن را در جامعه ادا کنند.

 وی گفت: نوحه ها و روضه ها خوب است ولی هیچ چیز جای مقتل را از حیث استحکام تاثیرگذاری و استواری نمی‌تواند بگیرد.

عضو خبرگان رهبری گفت:  ممکن است در نوحه ها و روضه ها گاهی مباحثی کم و زیاد شود، ولی در مقتل صحت، استواری و استحکام نهفته است.

وی ادامه داد: مداحان ما می توانند هنرمندانه مقتل را به زبانی بگویند که در برانگیختن احساسات و  عواطف نقش اساسی را داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با اشاره به دو شیوه مقتل خوانی گفت: شیوه اول مقتل خوانی رایج است که در این شیوه، مقتل به صورت کامل( از ابتدا تا انتها) ارائه می گردد.

 وی با اشاره به اینکه می‌توان مقتل را به صورت موضوعی نیز ارائه کرد، گفت:  مقتل موضوعی این است که ما یک موضوع را در مقتل از ابتدا تا به انتها مرور و ارائه کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی ادامه داد:  به نظر می رسد به دلیل زمان بر بودن شیوه اول، بهترین روش مقتل خوانی موضوعی است،  افزون بر این که این نوع مقتل خوانی ما را با مفاهیم و اضلاع وقایع روز عاشورا به صورت ویژه آشنا می سازد.

استاد حوزه علمیه گفت: اگر بخواهیم چند موضوع را به عنوان مثال برای مقتل موضوعی ارائه کنیم می‌توانیم مواردی مانند مقتل بکاء الحسین (موارد گریستن امام حسین علیه السلام در روز عاشورا)، مقتل الماء  و العطش ( آب در روز عاشورا و موارد تشنگی و حالات مربوط به تشنگی اهل بیت عصمت)، مقتل الشجاعة والرجز، ( مقتل شجاعت و رجز های یاران امام)،  مقتل وقوف الامام عند الشهداء (حضور امام در نزد  یاران خود به هنگام شهادت)،  مقتل الخیام (خیمه ها از آغاز تا انتها)، مقتل شباب کربلا ( مقتل یاران جوان امام )،   و موارد دیگر، اشاره کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha