شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر/ مراسم عزاداری هیئت هنر و رسانه

حوزه/ همزمان با شام شهادت سیدالساجدین امام علی بن الحسین(ع) اولین شب از مراسم سوگواری خانواده بزرگ مطبوعات و اهالی هنر استان قم در مجتمع آموزشی تربیتی هدایت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین علی طهماسبی، خطیب مراسم عزاداری هیئت رسانه و هنر استان قم در سخنانی ضمن تسلیت ایام سوگواری شهادت اباعبدالله الحسین(ع) و شام شهادت امام زین العابدین (ع) اظهارکرد: در دنیای امروز که هر روز رنگ بوی اخلاق و معنویت کمرنگ و کمرنگ تر می شود یادگیری و رجوع به سیره علمی و عملی ائمه هدی(ع) از ضرورت های عصر امروز است.

وی با بیان اینکه در شام شهادت امام سجاد(ع) قرار داریم و می توانیم از سیره علمی و عملی حضرتش به عنوان یک الگو بهره مند شویم افزود: مهم‌ترین ویژگی امام سجاد(ع)، زهد و بندگی و عبادت است که سبب گشته تا لقب «زین العابدین» به آن حضرت داده شود.

مدرس حوزه علمیه ادامه داد: در این باره حضرت آنقدر پیش رفتند که یک بار فاطمه دختر امام علی (ع) از جابر بن عبدالله انصاری خواست تا او را از این شدت عبادت باز دارد، زیرا بیم آن رود که جانش را بر سر عبادت بگذارد، لذا در تأیید این ویژگی روایات چندی در منابع نقل شده است. از جمله آورده‌اند که آن حضرت، وقت وضو رنگ چهره‌اش دگرگون می‌شد. علت را پرسیدند، فرمود: «أتدرون بین یدی من أرید أن أقوم»، آیا می‌دانید که در برابر چه کسی می‌خواهم بایستم؟ در نقلی دیگر آمده است که چهره امام وقت نماز نیز دگرگون شده و رعشه بر اندامش می‌افتاد. وقتی علت را پرسیدند فرمود: «إنی أرید الوقوف بین یدی ملک عظیم.»

وی به خصلت بخشش حضرت اشاره کرد و افزود: عفو و بخشش یکی از زیباترین خصلت های انسان است که در فرصت های سخت می تواند از خود بروز دهد و با این اقدام نه تنها خدا را راضی می کند بلکه به آرامش روحی و روانی خودش نیز می افزاید. بالاترین بخشش ها هم از آن خداست. حضرت زین العابدین(ع) در دعای شانزدهم صحیفه ی سجادیه خداوند را با وصف "عَفُوّ" می خواند و در دعای التجاء تربیت نفس انسانی را تنها در گرو گذشت خداوند از گناهان فرد می داند. امام می آموزد که متربّی باید متواضعانه در برابر مربّی خطایش را بپذیرد: «اللهمّ إن تشأ تَعفُ عَنّا فَبِفضلِکَ، و إن تشا تُعذّبنا فَبِعدلِکَ، یا غنیّ الاغنیاء، هانحنُ عبادُکَ بینَ یَدَیک، وأنا افقرُ الفقراء الیک، فاجبُر فاقتَنا بِوُسعِکَ ولاتَقطَع رجاءنا بِمَنعِکَ؛ بارالها، اگر بخواهی ما را عفو کنی این از فضل و بخشش توست، و اگر بخواهی ما را کیفر نمایی براساس عدالت است، ای کسی که از همه ی اغنیا بی نیازتری، هم اکنون ما بندگان در پیشگاه تو حاضریم، و من محتاجتر از همه نیازمندان نسبت به عفو هستم، بنابراین ناداری ما را با وسعت خود جبران فرما و امید ما را با دریغ نمودنت قطع مگردان.»

لازم به ذکر است، اولین شب از سه شب مراسم سوگواری سیدالشهداء علیه السلام با مداحی حاج حسن مالکی نژاد و با شب شعر خوانی سید محمد بابامیری دنبال شد.

همچنین چهار شنبه شب مقتل خوانی استاد کوروش زارعی و پنج شنبه شب نقالی مرشد محسن میرزا علی خواهد بود.

مراسم هیئت هنر و رسانه هر شب بعد از نماز مغرب و عشاء در مجتمع آموزشی تربیتی هدایت واقع در بلوارغدیر، کوچه شماره ۸ آغاز می‌شود.

خاطر نشان می‌شود: هیئت هنر و رسانه قم محفلی برای حضور هنرمندان، شعراء، ادباء و اهالی رسانه از مجموعه‌های مختلف استان است که در چند سال اخیر برپا شده است.

انتهای پیام   ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha