یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 917247
۱۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۶
نخستین مسجد خورشیدی در قزاقستان به زودی افتتاح می‌شود.

حوزه/ نخستین و تنها مسجد خورشیدی، سازگار با محیط زیست به خاطر داشتن صفحات خورشیدی بر روی سقف آن، در شهر نورسلطان پایتخت کشور قزاقستان افتتاح می‌شود.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» به نقل از kazakh-tv، نخستین مسجد خورشیدی به زودی در شهر نورسلطان، پایتخت کشور قزاقستان افتتاح می‌شود.

طبق اطلاعات به دست آمده این مسجد که مردم آن را «گل خدا» می‌نامند نخستین و تنها مسجد  اکوسیستمی و خورشیدی در کشور قزاقستان می‌باشد که ظاهری متفاوتی با دیگر بناهای مذهبی این کشور دارد و به زودی قرار است افتتاح شود.

 این مسجد که قرار است یک مسجدگردشگری نیز باشد، نه تنها از نظر ظاهر با دیگر مساجد متفاوت است بلکه به خاطر استفاده از فناوری‌های مدرن «سبز»  و نصب صفحات انرژی خورشیدی  نیز تفاوت زیادی دارد. این صفحات خورشیدی به منظور جذب انرژی خورشید برای کاهش هزینه‌های آب و برق مسجد و تسهیل امر نگهداری از آن قرار داده شده‌اند.  

یرسیکلدی قاضی عبداللهی امام جماعت ارشد مسجد در این باره گفت: ما طبق توافقی که با شرکت شرکت برق الکتریکی آسیای میانه داشته‌ایم، از طریق این صفحات خورشیدی برق مسجد را تماما تولید کرده که به منظور نگهداری از مسجد و روشنایی محوه آن کفایت می‌کند.

وی ضمن ابراز امیدواری از اینکه دیگر مساجد، مراکز و خانه‌ها نیز استفاده از این انرژی را آغاز کنند، افزود: آن‌ها همچنین این انرژی را به خانه‌های اطراف مسجد می‌فروشند.

امام جماعت خاطرنشان کرد که مسجد به روی تمامی نمازگزاران باز خواهد شد اما محدودیت‌های مربوط به رویدادهای دسته جمعی و نمازهای جمعه هنوز پابرجا هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha