پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
نشست علمایش شیعه و سنی خراسان جنوبی با مناسبت ایام محرم

حوزه/ قیام عاشورای امام حسین(ع) امروز به یک پدیده و الگوی جهانی برای همه ملت های آزادی خواه و به خصوص مسلمان اعمم از شیعه و سنی در مبارزه علیه ظلم و ستم برای رهایی از چنگال ظالمان تبدیل شده است.

خبرگزاری «حوزه» - خراسان جنوبی/ «تفرقه بینداز و حکومت کن» سیاستی که از گذشته های دور توسط دولت های غربی به ویژه آمریکا در دنیا دنبال شده است، رژیم تروریستی آمریکا تاکنون کشورهای زیادی را به وسیله همین سیاست با کمک برخی دیگر از کشورهای غربی متشنج کرده و عوامل دست نشانده خود را به عنوان حاکم بر آنها گمارده اند.

سیاستی که در سوریه و عراق سالها بر روی آن کار کردند و با درایت های رهبر جهان اسلام حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای و رشادت ها و فداکاریهای سردار رشید اسلام سپهبد حاج قاسم سلیمانی ناکام ماند، این راهبرد را سالهاست که برای جمهوری اسلامی ایران هم بدنبال پیاده سازی آن هستند؛ اما به برکت وحدت و بصیرتی که بین شیعه و سنی در کشور وجود دارد نتوانستند عملی کنند.

مقام معظم رهبری در خصوص لزوم وحدت بین مسلمانان می فرمایند:« قدرتمندان، عامل جنگهای مذهبی مسلمین در زمان حـال، برای ایـن که مسلمین با هم متحد و متفق نبـاشند و علیـه هـم کـار کنند، تلاشهـای مضـاعفی انجـام می گیرد. این تلاشها به خصوص از وقتی تشدید پیدا کرده، که نیاز مسلمین به وحدت، بیش از همیشه است. به تصور خیلی نزدیک به واقعیت، انگیزه تلاشهای دشمنان این است که از تحقق آرزوی سیادت و حاکمیت اسلام- که امروز به مراحل عملی نزدیک می شود- جلوگیری کنند. طبیعی است که اگر اسلام بخواهد حاکمیت پیدا کند و مسلمین در دنیای اسلام بخواهند به اسلام تمسک کنند؛ با این اختلافات امکان پذیر نیست».

ایشان همچنین فرمودند«ماجرای حسین بن علی علیه السلام حقیقتا موتور حرکت قرون اسلامی در جهت تفکرات صحیح اسلامی بوده است. هر آزادی خواه و هر مجاهدِ فی سبیل اللّه و هرکس که می خواسته است در میدان خطر وارد شود از آن ماجرا مایه گرفته و آن را پشتوانه روحی و معنوی خود قرار داده است. در انقلاب ما این معنی به صورت بینّی واضح بود».

نشست علمای شیعه و سنی با موضوع «نقش قیام عاشورا در استکبارستیزی معاصر» به همت دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت خراسان جنوبی با حضور علمای شیعه و سنی استان در بیرجند برگزار شد، نشستی که در طول سال در موضوعات مختلف چندین مرتبه تشکیل می شود تا به نوعی آبی برآتش نفاق دشمنان بین مسلمانان باشد.

 مولوی عبدالعزیز خالقی از ائمه جماعت درمیان در این نشست با بیان اینکه شیعه و سنی برادرانه کنار هم در خراسان جنوبی زندگی می کنند، گفت: امام حسین(ع) برای عدل، انصاف و قیام مکه مکرمه را رها کرد و به کوفه رفت تا قسط بر جهان حاکم شود.

وی با بیان اینکه مبارزه سرنوشت تمام انبیا بوده است و هر پیامبری در زمان خودش در جمع مستکبرین آن زمان قیام داشته است، افزود: در این راستا حضرت یحیی(ع) ذبح می شود و ابراهیم در آتش نمرود می افتد، ایوب صابر ۱۸ سال مریض است و یونس در شکم ماهی زندانی می شود اما خدا سلامتی را به او بر می گرداند، اما تاریخ بشریت این چنین حماسه ای(کربلا) را یادآور نیست.

امام جمعه اهل سنت درمیان با بیان اینکه امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در جمع پیامبر(ص) تربیت شدند، اظهارداشت: اینها نور چشم رسول الله بودند و با کم سنی از رسول الله روایت می‌خواندند و بعد از پیامبر، مردم آنها را به دید رسول الله می دیدند.

خالقی با اشاره به اینکه دشمن در هر لباسی کار می کند، افزود: دشمن امام حسن(ع) را در مدینه مسموم کرد.

وی با اشاره به اینکه یزید شخصی منافق و فاسق بود، افزود: کوفیان با ۱۸ هزار نامه از امام حسین(ع) برای کوفه دعوت کردند، اما عمر سعد و شمر که از خبیث ترین افراد بودند امام را اجبار کردند که یا جنگ کنند و یا تسلیم  شوند. امام حسین با درس قیام خودش برای ملت های آینده پیام را رساند که هیچ وقت صلح ننگین را نپذیرید.

امام جمعه اهل سنت درمیان با بیان اینکه از مکتب امام حسین(ع)، قیام علیه ظلم، تدبیر، تفکر، صبر واستقامت و بردباری برای تمام مسلمانان اعمم از  شیعه و سنی درس می گیریم، افزود: مقاومت بهترین جوهره است، امام راحل سالها تبعید و دوری از وطن را چشید و در هر جا که بود درس انقلاب و حرکت اسلامی و عدل و انصاف را برای مردم بیان کرد که نتیجه سالها صبر استقامت پیروزی انقلاب است.

معامله قرن را هیچ مسلمانی نمی پذیرد

مولوی خالقی افزود: تا قبل از انقلاب اسلامی ایران کسی در دنیا جرات نداشت نسبت به آمریکا حرف بزند، اما امروز شعار «مرگ بر آمریکا» به شعار همه مردم دنیا تبدیل شده است. آمریکایی که اسرائیل را به وجود می آورد تا زن و بچه مردم را به خاک و خون و بکشد  وآنها را آواره کند و مسئله معامله قرن را پیش می آورد که هیچ مسلمانی آن را نمی پذیرد و قبول ندارد.

وی ادامه داد: مگر می‌شود که خانه من را در مکان سکونتم بفروشند و بگویند به تو در شهر دیگری زمین می دهیم برو برای خودت آنجا خانه بساز، فلسطین خادم قدس است و تا قیامت هم باید باشد، مسلمانان دنیا آرزو دارند که اسرائیل از بین برود و قدس آزاد و زیارتگاه مومنان قرار بگیرد.

این امام جمعه اهل سنت تاکید کرد: استعمار و استکبار جهانی از آن طرف جهان پا می‌شود و ناوهای خود را در دریاها مستقر می کنند و به هر جا دلش می‌خواهد حمله می‌کند که این عین ظلم است.

امام حسین(ع) الگوی تمام قد برای مبارزه با استکبار است

حجت الاسلام محسن مشرفی، مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت خراسان جنوبی هم در این جلسه با بیان اینکه تاکید بر محورهای وحدت بین علما و برادران شیعه و سنی است و یکی از این محورها اهل بیت عصمت و طهارت به ویژه امام حسین علیه السلام است، افزود: همه اندیشمندان و متفکرات و عدالت خواهان عالم می دانند که امام حسین(ع) الگوی تمام قد برای مبارزه با استکبار و استعمار است.

وی گفت: خیلی از آزادی خواهان دنیا از جمله ماندلا و گاندی از قیام امام حسین(ع) برای مبارزات آزادی خواهانه خود الهام گرفتند.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت خراسان جنوبی افزود: امروز همه بشریت به فرهنگ حسینی نیازمند است و افتخار می کنیم که جزو محبین آن حضرت هستیم.

همچنین در این نشست حجت الاسلام جواد سلمیانی امیری، عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با بیان اینکه استکبار یعنی اینکه انسان چیزی را که در شان او نیست طلب کند و جایگاهی که حق او نیست را بطلبد، گفت: بزرگترین مستکبر شیطان است، شیطان نپذیرفت که انسان را سجده کند، چون منزلتی را خواست که نداشت، انسانی که خلیفه الله است در عینی که میل به گناه در او است با نفس خود مبارزه می کند که به سمت گناه نرود، همچنین فرعون و سربازانش هم مصداق مستکبر در قران بیان شدند چون شانی را می طلبیدند که آن را نداشتند.

یزید در دوران امام حسین(ع) بزرگترین مستکبر عصر خود بود

وی با بیان اینکه یزید در دوران امام حسین(ع) بزرگترین مستکبر عصر خود بود چون شارب الخمر بود و علنی گناه می کرد، افزود: این ادم با این وضعیت خود را خلیفه الله می نامید این یعنی بزرگترین مستکبر و شانی را می طلبید که هیچ از آن بویی نبرده است.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به اینکه در دنیای معاصر امام راحل فرمود بزرگترین مستکبر آمریکا است، گفت: آمریکا مدعی است که می تواند برای ملت‌های جهان آزادی و برابری بیاورد در حالی که با همین شعارها اکنون خون ملت‌ها را در شیشه کرده است.

حجت الاسلام سلیمانی با اشاره به اینکه سعودی ها کودکان یمن را می کشد، آمریکایی ها بمب بر سر مردم عراق می ریزد و کودکان و زنان بی گناه را می کشد و می گوید برای شما آزادی می آوریم، این بزرگتری استکبار و دروغ تاریخ است، افزود: نظم نوین جهانی که همه بشریت بتوانند از آن سود ببرند را آمریکا مدعی ان است که این بزرگترین دروغ است.

وی با بیان اینکه نزاع مستمری در تاریخ بین مستکبران و اولیای الهی همواره بوده است، اظهارداشت: پیامبران، اهل بیت(ع) و صحابه راستین همواره با دشمنان دین خدا مبارزه کردند، آنها نگفتند دشمن کار خود را بکند و ما می رویم نماز بخوانیم، اگر این گونه می بودند که آنها را به شهادت نمی رساندند.

سعودی ها دنباله رو خط معاویه در دنیای معاصر

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با بیان اینکه امروز خط معاویه را در دنیای معاصر ما عربستان و سعودی ها تعقیب می کنند، افزود: معاویه و یزید ژن تک دانه تاریخ نیستند و هوشمند کسی است که در زمان خودش متوجه شود که معاویه و یزید زمان چه کسانی هستند، معنی نمی دهد کشوری خود را  خادم حرمین شریفین بدانند اما بر سر مسلمانان یمن بمب بریزند این یعنی یک خائنی در جهان اسلام نفوذ کرده است.

حجت الاسلام سلیمانی با بیان اینکه راه غلبه بر استکبار در تاریخ در وحدت شیعه و سنی است، گفت: هر وقت منافقی وسط آمد و بین مسلمانان اختلاف انداخت، آن وقت دشمن غلبه کرده است.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با بیان اینکه راه غلبه بر استکبار صبر و مقاومت است، افزود: الگوی مبارزاتی امام حسین(ع) جهاد تا پای شهادت است، امام حسین(ع) به ما مسلمانان یاد داد که اگر عده ندارید؛ بروید در میدان حماسه و برای کارتان استدلال عقلی داشته باشید، نتیجه این الگوی مبارزاتی هر وقت در تاریخ بازسازی می‌شود، رشد غیرت دینی را می‌آورد همان طور که مقاومت مردم فلسطین براساس همین منطق بوده است.

انتهای گزارش/ ۹۹ 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha