جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تربت امام حسین(ع)

حوزه/ استاد جامعةالزهرا(س) گفت: پیام عاشورا و محرم اخلاق حسینی(ع) است، ویژگی های اخلاقی و رفتاری امام حسین(ع)، اهل بیت(ع) و یاران وفادارش باید معرفی و به عنوان الگو در زندگی ها نهادینه شود.

زهرا عبداللهی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه اظهار داشت: ماه محرم و صفر فرصت مناسبی برای کسب معرفت نسبت به امام حسین(ع) و ویژگی های اخلاقی ایشان و یاران وفادارش در صحرای کربلاست که هر کدام با خصوصیات اخلاقی بارز الگوی کاملی برای همه ما هستند.
وی افزود: باید سیره و اخلاق این امام معصوم وارد زندگی های ما شود و بر اساس آن رفتار و کردار درست را در جامعه ارائه کنیم.
استاد جامعه الزهرا(س) تاکید کرد: امام حسین(ع) در صحرای کربلا و واقعه عاشورا خاندان و یارانش را به رعایت مسائلی از جمله حریم خانواده، حجاب و عفاف، حق الناس و صبر و استقامت و ولایت مداری توصیه کردند.
وی با بیان اینکه باید شناخت مصیبت ها و سیره امام حسین(ع) برای جامعه تبیین شود گفت: بر این اساس سبک زندگی در پرتو فرهنگ عاشورایی رقم خواهد خورد.
عبداللهی ادامه داد: باید سیره امام حسین(ع) برای ما برجسته شود تا با شناخت مصیبت های این حضرت نوع نگاه ما به عزاداری ها تغییر کند و جزو انتقام گیرندگان خون این حضرت با ظهور مهدی موعود(عج) باشیم از این رو زندگی حسینی را در پیش رو قرار دهیم.
وی با اشاره به اینکه عزاداری مراتب گوناگونی دارد گفت: در مرتبه اول انسان در قلب خود بدون بروز ناراحتی از این حادثه عاشورا و مصیبتی که بر سیدسالار شهیدان و اصحابش وارد شده است ناراحت شود و دراین مرحله فقط یک مرتبه از دشمنان بالاتراست چون آنها راضی بودند واین ناراضی است.
استاد جامعه الزهرا(س) گفت: در مرتبه دوم علاوه بر ناراحتی قلبی، غم خود را در چهره و ظاهر نشان می دهد که این مرتبه نوعی انس و محبت به اهل بیت(ع) است و این در اکثر ادیان نیز دیده شده است و مرتبه سوم که اکثر شیعیان این عزاداری را دارند علاوه بر ناراحتی در قلب و ظاهر، اعلام نفرت و انزجار از اعمال جنایتکاران با فرستادن لعن و نفرین بر دشمنان و سلام و صلوات بر اهل بیت حسین(ع) است.
وی خاطر نشان کرد: مرتبه چهارم فقط عزاداری بر مصیبت هایی که بر جسم امام حسین(ع) وارد شده است نیست بلکه گریه بر جایگاه امامت و ولایت امام حسین(ع) و نوع مصیبت وارد شده که در زیارت های عاشورا، جامعه و ناحیه مقدسه به آن پرداخته که به این نوع عزاداری در مقابل مصیبت اعظم است.
عبداللهی با بیان اینکه حقیقت امامت جایگاه و شان امام معصوم است گفت: درباره امام حسین(ع) این جایگاه از سوی دشمن نادیده گرفته شده است.
استاد جامعه الزهرا(س)  ابراز کرد: عزاداری کردن در مقابل مصیبت های جسمی عزاداری عظیم است که روضه خوانان و مداحان به آن می پردازند ولی هدف در عزاداری مصیبت های اعظم، انتقام و خونخواهی است که در زیارت عاشورا از خداوند می خواهیم" اللهم اجعلنا من الطالبین بثاره: ما را از خونخواهان حسین(ع) قرار بده".
وی افزود: همچنین در روایتی از امام باقر(ع) پرسیده شد که در روز عاشورا چگونه به همدیگر تسلیت بگوییم؟ حضرت فرمودند: بگوئید:"أعظَمَ اللهُ اجورَنا بمُصابِنا بِالحُسَینِ، وَ جَعَلَنا و ایّاکُم مِنَ الطّالِبینَ بِثارِهِ مَع وَلیّهِ الامامِ المَهدیِّ مِن آلِ مُحَمَّدٍ(ع)"؛ خداوند اجر ما را به سبب مصیبتی که از حسین به ما رسیده بزرگ گرداند و ما و شما را از کسانی قرار دهد که در کنار ولی دم او، امام مهدی از خاندان محمد(ص)، به خونخواهی او برمی خیزند.
عبداللهی تاکید کرد: عزادار مرحله چهارم کسی است که در مقابل مصیبت اعظم خودش را آماده کند و برای این آمادگی نیاز است تا روش زندگی اش، سلوک حسینی(ع) باشد از این رو باید از سفارش هایی که این امام معصوم به اهل بیت و یارانش در لحظه وداع کرد درس بگیریم.
وی خاطر نشان کرد: ایشان موقع وداع در روز عاشورا به حجاب و عفاف، تقوا و حفظ شان و منزلت اهل بیت(ع) تاکید می کند در همین راستا اگر ما سنخیت با امام حسین(ع) پیدا کنیم عزاداری ما به جایی ختم می شود که در رجعت باز می گردیم و جزو منتقمان می شویم.
به گفته استاد اخلاق، باید به گونه ای عزاداری کنیم که گام به گام خودمان را با ظهور صاحب الزمان(عج) همراه کنیم و با کسب معرفت نسبت به امام و اهل بیتش(ع) به سعادت دنیوی و اخروی برسیم.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha