جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ دیدار دادستان‌های کل کشور با آیت الله یزدی در جامعه مدرسین حوزه

حوزه/ رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم رابطه محصل و مدرس را بسیار مهم دانست و تاکید کرد: « رابطه بین استاد و شاگرد نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه کرد. هرچه رابطه محصل و مدرس دوستانه‌تر و عاطفی‌تر باشد و مدرس هم نگاه پدرانه به محصل داشته باشد، تاثیر آن بر روح و روان محصل بیشتر خواهد بود.»

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله یزدی  با اشاره به جایگاه مهم علم در اسلام وآغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه، اظهار داشت: «در روایات ما به خصوص درکتاب شریف کافی به طور مفصل درباره اهمیت و فضیلت علم بحث شده است. به عنوان نمونه در روایتی داریم که: اُطلُبوا العِلمَ مِنَ المَهدِ إلَی اللَّحْدِ و یا در حدیث دیگر حضرت رسول فرمودند: طَلَبُ اَلْعِلْمِ فَرِیضَةٌ عَلَی کُلِّ مُسْلِمٍ»

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: «حالا که خوشبختانه زمان دروس تحصیلی فرا رسیده است، امیدوارم آقایان محصلین و مدرسین که از دروس و کلاس های حضوری و مجازی استفاده می کنند، قدر عمرخودشان را بدانند و فرصت ها را مغتنم بشمارند».

استاد حوزه علمیه افزود: «در روایات آمده که « اِنْتَهِزُوا فُرَصَ اَلْخَیْرِ فَإِنَّهَا تَمُرُّ مَرَّ اَلسَّحَاب ، فرصتهای خیر را غنیمت شمارید، همانا آنها چون ابر می گذرند». انسان یکبار به خودش می آید و می بیند تعطیلات تمام شده و سال جدید فرا رسیده است. و یا گاهی می‌بیند که عمر خود را بیهوده هدر داده است بدون آنکه توانسته باشد استفاده لازم را برده باشد. پس شخص محصل باید فرصت ها را غنیمت بشمارد و در هرمقطعی که هست برنامه های شورای عالی را مدنظر داشته باشد و برنامه خودش را براساس آن بچیند.»

وی بر لزوم برنامه ریزی مناسب برای بهره برداری بیشتر از فرصت تحصیل تاکید کرد و افزود: «خوشبختانه مدارس ما که زیر نظر مدیر و معاون آن مدرسه اداره می‌شوند، بهتر می توانند برنامه ریزی کنند اما طلابی که در سطوح آزاد یا مثلا متاهل هستند، باید مراقب باشند که فرصتشان بیهوده تلف نشود.»

 آیت الله یزدی با تاکید بر لزوم مراقبت و رعایت شئون طلبگی گفت: «درست است که طلبه ها بخاطر لباسی که به تن دارند، به نوعی اسلام را تبلیغ می کنند اما به هرحال باید آن چیزی را که مایه اصلی تبلیغ اسلام است به درستی به دست بیاورند. آداب معاشرت با مردم و آداب اجتماعی را رعایت کنند. هرحرفی را نزنند و هرمکانی نروند. البته انسان آزاد است اما طلبه بخاطر لباس و روحانی بودن نباید همه جا برود. باید شأن لباس را حفظ کرد بخصوص کسانی که شناخته شده هستند »

وی رابطه محصل و مدرس را بسیار مهم دانست و تاکید کرد: « رابطه بین استاد و شاگرد نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه کرد. هرچه رابطه محصل و مدرس دوستانه‌تر و عاطفی‌تر باشد و مدرس هم نگاه پدرانه به محصل داشته باشد، تاثیر آن بر روح و روان محصل بیشتر خواهد بود.»

عضو خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه مسئولان و مدیران و اساتید مدارس باید مانند پدر، بر محصلان و طلاب نظارت داشته باشند، افزود: «بنده شنیده ام در زمان آیت الله حائری که طلبه ها کم بودند ایشان حتی در رنگ لباس و جوراب طلبه ها هم نظر داشتند و در نماز شب آنها هم به طریق اولی نظر داشتند. ایشان دقت می کردند که شأن لباس بخاطر رنگ آن زیر سوال نرود و شئون طلبگی رعایت شود.»

 آیت الله یزدی در ادامه سخنانشان طلاب را به مطالعه و مباحثه توصیه کرد و گفت: «درکتاب آداب المتعلمین آمده است که طلبه باید پیش مطالعه داشته باشد و بعد از درس هم مباحثه کند و در تقریر وقت بگذارد. حتی در سوال کردن از استاد هم آداب را رعایت کند. همچنین در زمان تعطیلات طلبه باید از کتب متفرقه که مربوط به درسش است، مخصوصا از کتب اخلاقی هم استفاده کند. »

وی همچنین در سفارشی به مدرسین حوزه های علمیه ، گفت: «خود مدرس پیش و بیش از دیگران باید نظم را رعایت کند، سروقت حاضرشود و قدر زمان و فرصت کلاس  را بداند. برای وقت محصل ارزش قائل شود و بداند که محصل از او الگو برداری می کند و از او یاد می گیرد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha