پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
دیدار هیأت رئیسه مجمع نمایندگان طلاب با آیت الله رجبی

حوزه/  با توجه به مسأله کرونا که برگزاری خیلی از دروس به صورت حضوری نیست باید طلاب عزیز و اساتید برنامه‌ای برای پر کردن خلأهایی که در سایه این ویروس منحوس به وجود آمده، داشته باشند که خدای ناکرده به لحاظ علمی شاهد افت تحصیلی نباشیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله رجبی، عضو شورای عالی حوزه های علمیه؛ در توصیه هایی به طلاب و روحانیون در آغاز سال تحصیلی حوزه  آنان را به جدیت و تلاش به کسب علوم دینی توصیه کرده که متن آن به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

به عزیزان، اساتید محترم و طلاب عزیز که در آستانه سال تحصیلی حوزه های علمیه هستیم و ان‌شاءالله در همین ایام دروس حوزه شروع می‌شود سلام عرض می‌کنم و از خداوند متعال توفیقات روز افزون همه عزیزان را خواستارم. ایام شهادت سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه اسلام و یاران و اهل‌بیت آن حضرت را تسلیت عرض می‌کنم و امیدوارم که بتوانیم راه آن حضرت را به بهترین شکل و بیشترین همّت ادامه دهیم. سال تحصیلی جدید باید یک نقطه آغاز اهتمام بیشتر و عنایت بیشتر به رسالت و وظیفه روحانیت عزیز باشد و با همت و برنامه‌ریزی و تلاش مضاعف بتوانیم ان‌شاءالله موجبات رضایت خداوند متعال و همچنین حضرت بقیة‌الله الأعظم(عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) را فراهم کنیم.

در این سال تحصیلی به نظر بنده هر یک از طلاب و فضلا عزیز که مشغول تحصیل و اساتیدی که مشغول تدریس یا احیاناً تحقیق هستند عرض می‌کنم در ابتدا در برنامه‌های خود یک ارزیابی و ارزشیابی داشته باشند یعنی تمام اوقات خود را تحت یک برنامه منظمی سپری کنند. بخشی از این برنامه مسائل علمی است که طلاب عزیز طبق برنامه‌ای که مرکز مدیریت طراحی و اجرا می‌کند به آن می‌پردازند. بخش دیگر هم بخش تهذیب و اخلاق هست و بخش سوم هم مسائل بصیرتی هست.

باید عزیزان برنامه عمومی حوزه که از سوی مرکز مدیریت اعلام و اجرا می‌شود جدی بگیرند و اهتمام ویژه داشته باشند که بهره لازم را از این برنامه‌ها ببرند و بار علمی خودشان را به خوبی ببندند.

اما در کنار آن برنامه‌ای که مشخص هست باید برای شیوه اجرای آن برنامه به گونه‌ای که بیشترین و بهترین استفاده را ببرند و همچنین برای اوقات فراغت خودشان یک برنامه منظمی را تهیه و طبق آن حرکت کنند.

برای تهذیب باید برنامه داشته باشیم، غیر از برنامه‌های عمومی که در مدارس هست باید خودمان را واکاوی و برنامه‌ریزی و برنامه‌ای داشته باشیم برای این که چگونه اگر احتمالاً رذایلی هست آنها را بزداییم و اگر احیاناً فاقد فضایلی باشیم آنها را به دست بیاوریم. کما این که باید یک برنامه مشخصی برای مسائل بصیرتی داشته باشیم.

با توجه به انبوه نیازهایی که هم در نظام اسلامی و در جامعه خودمان هم در جامعه اسلامی به معنای عام، جوامع اسلامی و حتی در سطح بین‌الملل و جامعه بشری وجود دارد و از حوزه انتظار می‌رود که آن نیازها را تأمین کنند، (نیازهای فکری، فرهنگی و عقیدتی) باید طلاب عزیز خودشان را برای چنین رسالت‌هایی آماده کنند و این نمی‌شود جز  این که مراقب باشند که حتی یک ساعت از وقتشان هدر نرود و با نیازهای جامعه آشنا باشند. البته نیازشناسی‌ها صورت گرفته و مرکز مدیریت و شورای عالی حوزه‌های علمیه هم بر اساس همان نیازهایی که در جامعه ما و انتظاراتی که از روحانیت می‌رود برنامه‌ریزی می‌کنند ولی آحاد افراد هم باید به این مسأله عنایت ویژه داشته باشند. حداقل در پایان هر هفته اگر آن برنامه را برای خودشان داشتند یک ارزیابی از هفته‌ای که گذشته داشته باشند و ببینید که چقدر در انجام آن برنامه موفق بودند و در کجاها نقص وجود داشته و برای آن نقص‌ها زمان و برنامه جبرانی داشته باشند.

 با توجه به مسأله کرونا که برگزاری خیلی از دروس به صورت حضوری نیست باید طلاب عزیز و اساتید محترم برنامه‌ای برای پر کردن خلأهایی که در سایه این ویروس منحوس به وجود آمده، داشته باشند که خدای ناکرده به لحاظ علمی شاهد افت تحصیلی نباشیم.

و در کل نسبت به برنامه‌های حوزه اهتمام جدی داشته باشیم، نسبت به برنامه شخصی برای شیوه تحصیل و هم برای تهذیب و بصیرت با مشورت با اساتید و اهل خبره برنامه ریزی باشد و به خصوص در تقویت بنیان‌های اعتقادی و روزآمد بودن نسبت به شبهاتی که امروزه مطرح هست  در هر مقطعی متناسب با آن مقطع افراد خودشان را مجهز کنند که ان‌شاءالله در عین حال به آنچه که برای یک روحانی و طلبه ضرورت دارد بتوانند پاسخگوی نیازها و شبهاتی که مطرح هست، دفاع و تبیین از فرهنگ و معارف اسلامی را هم داشته باشند.

در کنار این مسائل توسل و توجه به اهل‌بیت(علیهم السلام) و تضرّع به درگاه الهی که چاشنی و اکسیر اعظمی است که رمز موفقیت همه بزرگان ما بوده مورد اهتمام جدی قرار بگیرد و بخصوص عزیزانی که در قم یا مشهد هستند بهره وافر را از این مضجع‌های نورانی ببرند و توسل و توجه به حضرت بقیةالله(عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) صاحب اصلی همه که سرباز او هستیم و ان‌شاءالله سربازان راستینی برای آن حضرت باشیم، این نیاز ضروری، حیاتی و سرنوشت‌ساز هست؛ از این امر مهم غفلت نکنیم، کار را هم خالصانه برای خدا انجام شود، این لطفی که خداوند متعال و حضرت بقیه‌الله  در حق طلاب و روحانیون عزیز و اساتید محترم تفضل فرموده اند شکرگزاری‌اش این است که کار را خالصانه برای خدا انجام بدهیم و به عنوان این که یک سرباز امام زمان(عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) هستیم و می‌خواهیم وظیفه خود را آن گونه که حضرت می‌پسندد انجام بدهیم هر روز این توجه را به خودمان بدیم و این نهیب را به خودمان بزنیم و با این نگاه که آمده‌ایم تا حضرت بقیةالله(عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) و دین خدا را یاری کنیم با اخلاص پیش برویم و خدای نکرده امور دنیوی ما را از این نعمت عظمی الهی محروم نفرماید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha