پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله اراکی

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: امروز وظیفه حوزه‌ها و از مهم‌ترین وظایف ما، دانشجوی حوزوی، طلاب حوزوی، دانش‌پژوهان حوزوی و تلاش‌گران حوزوی تهیه معارف مورد نیاز برپایی تمّدن اسلامی هست.

به گزارش خبرگزاری حوزه، متن توصیه های آیت الله اراکی  عضو شورای عالی حوزه های علمیه" به مناسبت آغاز سال تحصیلی حوزه به این شرح است:

   

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین و الصلوة و السلام علی محمد و آله الطاهرین سیما بقیه الله فی الارضین

آغاز سال تحصیلی جدید را به همه بزرگان حوزه، اساتید محترم، همه طلاب، همه عزیزان پژوهشگری که در حوزه مشغول زحمت‌اند و در رأس همه آنها مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) و مراجع بزرگوار تقلید(دامت برکاتهم) که بزرگان حوزه هستند و ارکان حوزه هستند تبریک عرض می کنم.

امروز رسالت حوزه، رسالت بسیار مهم، سنگین و متفاوت با آن نقشی است که حوزه در گذشته ایفا می‌کرد.

اگر در گذشته‌ مخصوصاً پیش از انقلاب، حوزه‌های ما شعاع عمل و تأثیرشان محدود به جوامع شیعی بود، امروز محدوده تأثیر و عمل حوزه‌ها سراسر جهان است.

ما امروز وظیفه داریم از تحولات جهانی برای ارسال پیام خدای متعال و رسول اعظم(صلی الله علیه و آله و سلم) و ائمه هدی و پیام حوزه استفاده کنیم. باید امروز پیام اسلام را به این توده‌های زحمت‌کش، رنج‌کشیده و ستم دیده‌ای که این نهضت عظیم را در آمریکا، اروپا و برخی از کشورهای آن سوی دنیا آغاز کرده‌اند باید با آنها ارتباط برقرار کنیم، باید طلاب جوان ما با آشنایی کامل با فرهنگ اسلام،  معارف و علوم اهل‌بیت(علیهم‌السّلام) همچنین با آشنایی با زبان دنیا و زبان کشورهایی که امروز این نهضت بزرگ در آنها اتفاق افتاده، این پیام‌ها را به آنها برسانند؛ البته این بخشی از مسئولیت حوزه‌های ما هست، بخش دیگر مسئولیت حوزه های علمیه پاسخگویی به نیازهای انقلاب و نیازهای حکومت اسلامی هست. حکومت اسلامی حادثة عظیمی بود که توسط حضرت امام(رضوان‌الله تعالی علیه) و مراجع همراه ایشان، حوزه‌های علمیه، روحانیت معظم و مردم عزیز رخ داد.

امروز وظیفه حوزه‌ها هست که بتوانند تلاش کنند تا طرح‌هایی را بر مبنای فقه اسلامی برای حل مشکلات اقتصادی، فرهنگی، مسأله عمران شهری، سبک زندگی به جامعه، دولت و نهادهای تصمیم‌ گیرنده در نظام اسلامی  ارائه دهند تا بتوانیم تمدّن اسلامی جدید را مبتنی بر فقه اسلام، معارف اسلام، معارف قرآن و معصومین(علیهم‌السّلام) به پا کنیم.

 امروز وظیفه حوزه‌ها و از مهم‌ترین وظایف ما، دانشجوی حوزوی، طلاب حوزوی، دانش‌پژوهان حوزوی و تلاش‌گران حوزوی تهیه معارف مورد نیاز برپایی تمّدن اسلامی هست. البته همه معارف حوزوی ما مقدمه برپایی همان تمدّن اسلامی هست. لیکن باید با تلاش علمی سعی کرد که ان‌شاءالله فقه اسلامی خود را در شکل طرح‌های تمدّن‌ساز به جامعه و نظام اسلامی ارائه کنیم.

بنابراین وظیفه طلاب این است که در تأثیر علم بکوشند. ارائه فقه اسلامیِ تمدّن‌ساز، کار می‌خواهد، دوستان و عزیزان ما باید فقه سنّتی را خوب مسلط شوند و با اصول فقه کاملاً آشنا شوند.

هم تأثیر علوم معقول که در فلسفه و کلام خلاصه می‌شود و هم تأثیر علم اصول که مبنای استنباط است و هم آشنایی با فقه سنّتی، فقه متعارف و فقه جواهری و تضلّع در این فقه، اینها مقدمات توانایی یک دانشجوی حوزوی، یک طلبه حوزوی و یک دانش‌پژوه حوزوی برای توانایی در استنباط فقه معاصر یا فقه نظام یا به تعبیر اینجانب فقه کلانی هست که می‌تواند تمدّن‌ساز شود. آن فقهی که می‌تواند تمدّن‌ساز شود و جامعه متمدّن مبتنی بر تمدّن اسلامی را بسازد این فقه کلان هست که ان‌شاءالله امیدواریم با همّت تلاش‌گران حوزوی، اساتید معظّم حوزه، پژوهش‌گران عزیز ما و جوان‌های با استعداد و تلاش‌گر ما در آینده نزدیک شاهد آن باشیم که حوزه علمیه ما توانسته است طرح جامعی برای برپایی تمدّن اسلامی معاصر که نیاز امروز ما هست ارائه دهد.

این‌هایی که امروز در آمریکا و برخی جاهای دیگر فریاد می‌زنند و از این تمدّن غربی مبتنی بر الحاد و سکولاریزم به سطوح آمده‌اند امروز در انتظار ارائه یک تمدّن جدید هستند و تلاش حوزویان و پژوهش‌گران حوزوی ما می‌تواند در ارائه تمدّن اسلامی نوین، زمینه‌ای فراهم کند جهانیان در پی این تمدّن باشند و آن را بپذیرند و این در حقیقت همان زمینه‌سازی حقیقی برای ظهور ولی‌عصر(عج) صاحب زمان ما، صاحب عصر ما و ولیّ ما و ولی نعمت ما حضرت حجت‌بن الحسن(صلوات‌الله تعالی علیه) خواهد بود. بهترین انتظار، برترین انتظار و ضروری‌ترین انتظار، فراهم ساختن زمینة ظهور آن حضرت هست که یکی از مهم‌ترین ارکان زمینه‌سازی ظهور آن حضرت فراهم کردن تئوری تمدّن اسلامی معاصر هست که این هم جز با تلاش فقهی فقیهان و حوزویان میسور نیست.

برای همه عزیزان، پژوهش‌گران حوزوی، همه طلاب، اساتید و بزرگان حوزوی آرزوی توفیق دارم. خدا ان‌شاءالله سایه بزرگان حوزه، مراجع عزیز و مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) را مستدام بدارد. خدا ان‌شاءالله به همه اساتید حوزه توان و توفیق بیشتری عنایت کند و همچنین ان‌شاءالله طلاب عزیز ما بالأخص طلاب جوان در کسب علم و مهم‌تر از همه کسب تقوا موفق باشند، چون آسیب علم بدون تقوا از جهل بیشتر است. همه آسیب‌ها به جهل برمی‌گردد و آسیب جهل هم در بستر بی‌تقوایی هست و بی‌تقوایی هست که می‌تواند هم جهل را آسیب‌زا کند و هم علم را آسیب‌زاتر کند. ان‌شاءالله که عزیزان ما در طلب و کسب تقوا تلاش مضاعفی کنند و سال پر باری در کسب تقوا و در کسب علم صالح و مفید داشته باشید و هم تلاش کنید که ان‌شاءالله حوزه علمیه بزرگ ما بتواند در انجام وظیفه مهمی که بر دوش او هست، مخصوصاً مسأله ارائه طرح تمدن نوین اسلامی موفق باشد.                                         

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha