جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کشکولی

حوزه/ حجت الاسلام کشکولی گفت: تقابل بین دین و علم و یا مجالس امام حسین(ع) و شرایط امروز، معنا و مفهوم ندارد و اگر انسان قدری اندیشه کند حقیقت به دست می آید.

حجت الاسلام و المسلمین کریم کشکولی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اصفهان با اشاره به مضمون دو آیه ۱۱۱ و۱۱۲ سوره توبه، پیرامون ترسیم سیمای اصحاب امام حسین(ع) در روز عاشورا اظهار کرد: این دو آیه شریفه قرآن، سیمای اصحاب امام حسین(ع) در روز عاشورا را ترسیم می فرماید و تاکید می کند اگر انسان۱۰خصوصیت داشته باشد به امام حسین(ع) می رسد، به آن امامی که خدای متعال مال او و جان او را  خریداری کرد.
وی افزود: اگر کسی بخواهد زندگی آبرومندانه، عاشقانه و عاقلانه داشته باشد، باید به شعار "کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا" توجه کند. بر این مبنا نمی شود عاشورا و کربلا را تعطیل کرد، چرا که هر دو اینها آب حیاتی هستند که خدای متعال به بشر عنایت فرموده و مبنای علمی و ایمانی دارد.
کارشناس دینی با بیان اینکه برخی در صدد قرار دادن دین و علم در مقابل هستند، گفت: دین مقوله ای مقابل علم نیست، بلکه دین آمده تا انسان را در مسیر علم هدایتی هوشمندانه کند و به مقصدی عالی برساند.
وی اضافه کرد: اسلام یعنی جاده سلامتی؛ امام حسین(ع) توصیه فرمودند که این مسیر، بسیار دقیق و حساب شده است، لذا مبادا از ارزش های حسینی فاصله بگیریم، چرا که هر چه جلوتر می رویم از مقصد دورتر می شویم.
حجت الاسلام کشکولی، ارزش هایی چون رعایت اصول بهداشتی، علمی و شعائر دینی را همراه و در کنار هم عنوان کرد و ادامه داد: ما سلامت خود را مدیون امام حسین(ع) هستیم، همچنان که سلامت جان ما مدیون راه امام(ع) است، سلامت جسم نیز مدیون خاک حضرت است، ولذا خدای متعال شفا را در تربت سیدالشهدا(ع) قرار داد.
وی خاطر نشان کرد: خدای متعال برای قلب و روح ما، ائمه هدی(ع) را از نسل اباعبدالله(ع) قرار داد و اجابت دعا را که همان شفای معنوی و روحانی است زیر قبه آن حضرت مقرر فرمود، ولذا کشتی امام حسین(ع) هیچ گاه متوقف نمی گردد و در سرعت آن تخفیف داده نمی شود.
کارشناس دینی افزود: تقابل بین دین و علم و یا مجالس امام حسین(ع) و شرایط امروز، معنا و مفهوم ندارد و اگر انسان قدری اندیشه کند حقیقت به دست می آید.
انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حقگو IR ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    0 0
    استاد ارجمند این تقابل علم و دین نیست.عقل حکم می کند اگر می خواهیم در عزاداریهای سید الشهدا شرکت کنیم باید دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنیم. هر کس بدون رعایت پروتکل ها و با تکیه به شفادهندگی تربت امام حسین(ع) در مراسم عزاداری شرکت کند کاری نابخردانه کرده و حق الناس را رعایت نکرده است و اگر در اثر بیماری از دنیا برود و یا باعث مرگ دیگران شود در قیامت مورد مواخذه قرار خواهد گرفت. در همه گیری وبا در ۱۲۰ سال پیش هم عده ای از علما خوردن تربت امام حسین را تجویز و توصیه و وسیله شفای بیماران اعلام کردند ومسلم است که تاثیری نداشت چون با وجودی که مردم تربت کربلا خوردند تعداد زیادی از آنها در اثر ابتلا به بیماری وبا از بین رفتند و شد آنچه شد و این باعث سست شدن ایمان و اعتقادات عده ای از مردم گردید. خود پیامبر(ص) و ائمه بیماران را به طبیب توصیه و ارجاع می دادند. با اعمال و گفتار بی پایه و اساسمان موجب وهن و سست شدن دین نگردیم. اگر تربت امام مایه شفای هر درد و بیماریی است دیگر نیازی به علم پزشکی نیست. اگر گفتار، پندار و رفتارمان حسینی شد مسافر کشتی نجات آن امام همام هستیم و گرنه اولین کسی که برای امام حسین(ع) مجلس و مراسم عزاداری گرفت خود یزید ملعون بود.امام حسین شهید شد که الگوی تمام عیار ما باشد نه اینکه فقط و فقط برایش بگرییم و بر سر وسینه بزنیم این کارها جای خود دارد ولی نباید بعنوان هدف معرفی شود.فلسفه قیام عاشورا امر به معروف و نهی از منکر بود. اینکه در هر زمان و در هر جا و مکان وقتی می خواهیم کاری بکنیم و یا حرفی بزنیم باید از خود بپرسیم آیا اگر امام حسین(ع) بجای من می بودند این کار را می کردند و یا این حرف را می زدند؟ این است معنی کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا.