جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
طالقانی

حوزه/ یکی از شاگردان آیت‌الله طالقانی در برنامه صبحگاهی شبکه پنج با اشاره به مدت چهل سال زندانی بودن ایشان گفت: آیت‌الله سیدمحمود طالقانی برای اولین‌بار وقتی طلبه ۲۸ ساله بودند با مامور رضاخان بر سر کشف حجاب یک زن درگیر شدند و به زندان افتادند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام فخرالدین صابری یکی از شاگردان آیت‌الله طالقانی به بهانه سالروز وفات این عالم در برنامه یه روز تازه به معرفی ایشان و مشی و رفتارشان پرداخته و گفت: آیت‌الله سیدمحمود علایی‌طالقانی؛ زاده شهر طالقان روستای گلیه متولد ۱۲۸۹ هجری شمسی است در خانواده روحانی پرورش یافته‌اند. پدر بزرگوار ایشان آیت‌الله سیدابوالحسن علائی‌طالقانی از مجتهدان و روحانیان بودند و به تعبیر حضرت امام(ره) در راس پرهیزکاران زمانش قرار داشت.

وی افزود: آیت‌الله طالقانی تحصیلاتش را در حوزه علمیه قم و  نجف گذراند و به موقعیت اجتهاد رسید، اجازه اجتهاد از حضرت آیت‌الله سیدابوالحسن اصفهانی در نجف و مرحوم آیت‌الله حائری‌یزدی موسس حوزه علمیه قم داده شد. اما این شخصیت بزرگوار علی‌رغم تحصیل در حوزه علمیه و اینکه در آن دوران سنتی جامعه به اجتهاد رسیدند دارای روحیه‌ای بودند که باعث می‌شد به خوبی با جوانان جامعه و نسل دانشگاهی و اقشار مختلف ارتباط برقرار کنند. در آن روزها تلاش می‌کرد که قرآن را به عرصه زندگی بکشاند و برای همین بعد از حضور در تهران مسجد هدایت را انتخاب کرد و در آن مسجد قرآن را محور کار قرار داد و معتقد بود که قرآن درسنامه اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی جامعه است.

صابری ادامه داد: با روحیه بلند و روشن ضمیری ارتباط خوبی را با نسل جوان جامعه ایجاد کرد و قرآن را هم سرلوحه کار قرارداد و این رفتار تا آخرین لحظه زندگی به عنوان مهمترین رفتار زندگی ایشان مطرح بوده است. وی درباره مشی سیاسی آیت‌الله طالقانی نیز گفت: مبارزات سیاسی آیت‌الله طالقانی که در واقع نشات گرفته از آگاهی او به مسایل زمان و درک زندگی مردم و نوع حاکمیت پهلوی اول و دوم است از سال ۱۳۱۸ شروع شد. در دوره رضاخان که کسی جرات اعتراض کردن نداشت در آن موقعیت در یکی از محله‌های قدیمی تهران شاهد درگیری پلیس با خانم محجبه‌ای بود که پلیس می‌خواست با اصرار چادر آن خانم را از سرش بردارد و خانم مقاومت می‌کند. مرحووم طالقانی وارد می‌شود و ابتدا پلیس را از آن خانم و چادرش جدا می‌کند و با او گلاویز می‌شود. اقدام او کار شجاعانه‌ای بود و کسی حق نداشت با پلیس رضاخان چنین اقدامی کند و نهایتا برای نخستین‌بار دستگیری شدند و اولین دوره زندان را تجربه کردند.

شاگرد آیت‌الله طالقانی ادامه داد: بعد از این در زمان حرکت فدائیان اسلام، در سه مرحله مرحوم نواب‌صفوی و فدائیان اسلام را در خانه‌شان پناه دادند و به جرم مخفی کردن مبارزان دستگیر شدند و به زندان افتادند. ایشان در حمایت از جمال عبدالناصر مصری که آن زمان مصر در حال جنگ با اسرائیل بودند و برای حمایت از جبهه مقاومت دستگیر و زندانی می‌شود. همچنین آیت‌الله طالقانی در ۱۵ خرداد ۴۲ در حمایت از نهضت امام(ره) دستگیر می‌شوند و ۱۰ سال زندانی می‌شود. ایشان ۴۰ سال زندان؛ و یک سال و نیم در تبعید زابل و بافت گرفتار بودند. همچنین در برهه‌هایی از زمان ممنوع‌المنبر و ممنوع‌الخروج و ممنوع‌الجماعت بودند.

حجت‌الاسلام صابری درباره رو کردن ماهیت منافقین توسط آیت‌الله طالقانی نیز خاطرنشان کرد: مرحوم آیت‌الله طالقانی با سعه‌صدری بنا بود همه گروه‌ها را زیر چتر انقلاب اسلامی داشته باشند و بنابر جذب بود و همه را در پرتوی انقلاب اسلامی و حرکت اسلامی مردم قرار بدهند، یکی از اینها جمعیت مجاهدین خلق بود که امروزه با توجه به رفتارهای وحشیانه و ترورها به آنها منافقین می‌گوییم. این گروه با رفتارهای تروریستی و کارنامه ۱۷ هزار ترور ماهیت امروزه‌شان برای نسل جدید شناخته شده است اما در آن زمان وقتی آیت‌الله طالقانی متوجه می‌شوند که می‌خواهند اخلال کنند و مقابله مسلحانه را ترتیب می‌دهند؛ غیرتمندانه و شجاعانه با آنها مقابله کرد و حتی سرکرده این تروریست‌ها مسعود رجوی را از خانه بیرون کردند و تشر زدند و طرد کردند.

خاطرنشان می شود، برنامه "یه روز تازه" کاری است از گروه اجتماعی شبکه پنج که از ابتدای هفته تا چهارشنبه هر روز صبح از ساعت ۷ تا ۹ و به مدت ۱۲۰ میهمان خانه‌های مردم است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha