جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
سید حمید جزائری

حوزه/حجت‌الاسلام والمسلمین جزایری با بیان اینکه جامعةالمصطفی به دنبال آموزش پژوهش‌محور و تربیت‌مدار است، تصریح نمود: آموزش، پژوهش و تربیت، سه ضلع موفقیت به شمار می‌روند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین جزایری، ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی به دانش‌پژوهان و استادان، به تقارن آغاز سال تحصیلی با ماه محرم اشاره کرد و اظهار داشت: آغاز سال تحصیلی با ماه محرم تقارن دارد که یادآوری قیام اباعبدالله‌الحسین(ع) است؛ در این واقعه بزرگ، در سویی، سپاه کفر، نفاق، جهل و ظلم قرار داشت که همه‌اش زشتی بود و در سوی دیگر، سپاه نور ایمان، فضیلت و عبودیت صف‌آرایی کرده‌ بود.

معاون آموزش جامعةالمصطفی افزود: یاران امام حسین(ع) خدا را با تمام وجود باور داشتند، از تمنیات نفسانی‌شان عبور و به سمت خدا هجرت کرده بودند و با جان و مال به جهاد در راه خدا همت داشتند و بر عهد خویش با خدا استقامت ورزیدند؛ از این رو، هر روز نام و یاد و نور آن جمع نورانی تأثیرگذارتر می‌شود.

وی با تأکید بر درس‌آموزی در زمینه بندگی، تکلیف‌مداری و دفاع از اسلام و آرمان‌هایش، از این معلمان حقیقی، شیوع بیماری کووید ۱۹ را جهان مورد توجه قرار داد و بیان کرد: از مدتی پیش، جهان با پدیده کرونا مواجه است که اقتضائات ویژه‌ای دارد  و محدودیت‌هایی برای فعالیت‌های آموزشی ایجاد کرده است. البته خرسندیم که جامعةالمصطفی در برخورد با این پدیده عملکرد خوبی از خود نشان داده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین جزایری با بیان اینکه تعلیم و تربیت تعطیل‌بردار نیست و در هر شرایطی، فرایند آن باید انجام شود، خاطرنشان ساخت: مکتب اسلام به آسانی به دست ما نیامده است و موظفیم با تمام توان و با رعایت اقتضائات هر موقعیتی، این مکتب را فرابگیریم و به نسل بعدی انتقال دهیم.

معاون آموزش جامعةالمصطفی کنترل این پدیده را در گرو توکل بر خدا و مدیریت صحیح عنوان نمود و اظهار داشت: با توجه به ضرورت استمرار تعلیم و تربیت، اقتضائات کرونا و در نظر داشتن یکسان نبودن شرایط آموزشی واحدها مختلف جامعةالمصطفی، طبیعی است که نمی‌توانیم نسخه واحدی برای همه واحدها تجویز کنیم. با این حال، از مدت‌ها قبل، با برگزاری جلسات متعدد کارشناسی، شرایط مراکز آموزشی جامعةالمصطفی به دقت مورد بررسی قرار گرفته و کارهای زیادی در این باره انجام پذیرفته است.

وی ادامه داد: با توجه به بررسی‌های فراوان، برنامه آموزشی جامعةالمصطفی به صورت تلفیقی خواهد بود، بدین صورت که در موارد خاص و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و در شرایطی که امکان برگزاری کلاس‌ها به صورت حضوری وجود داشته باشد، کلاس‌ها به صورت حضوری خواهد بود و در غیر این صورت، آموزش به صورت آنلاین و با استفاده از سامانه سجا انجام خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین جزایری، در ادامه، به استادان توصیه کرد که درس‌های خود را ضبط نمایند و با تشکیل گروه‌هایی برای طلاب، دروس خویش را بارگذاری کنند. همچنین ضمن تأکید بر بهره‌گیری از فرصت آموزش آفلاین به عنوان آموزش مکمل، تصریح کرد: با این حال، انحصار آموزش در شیوه آفلاین پذیرفتنی نیست.

معاون آموزش جامعةالمصطفی، در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به نکاتی برای بهره‌مندی هر چه بیشتر از فرصت‌های آموزشی، اظهار داشت: از دانش‌پژوهان می‌خواهم که فرصت را مغتنم شمارند؛ فرصت جوانی، استادانی که در خدمت شما هستند و امکانات آموزشی دائمی نیست و موظفیم از لحظه‌لحظه عمر خویش حداکثر استفاده را ببریم.

وی توجه به پژوهش و تحقیقات کلاسی را بسیار مهم دانست و ابراز نمود: در این باره، لازم است استادان بیش از پیش به تحقیقات کلاسی و مقالات طلاب توجه داشته باشند و طلاب را به مهارت‌های نگارش مقالات دینی مسلط کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین جزایری یکی از راه‌های ترویج دین را بهره‌گیری از مکتوبات برشمرد که در سطوح و مقاطع بالاتر، به ویژه سطح ۴ و ۵ و دکتری، اهمیت بیشتری می‌یابد.

معاون آموزش جامعةالمصطفی، در ادامه، تهذیب و تزکیه را جزء جدانشدنی آموزش عنوان کرد و اظهار داشت: آموزش بدون تزکیه، ناکارآمد است. آموزش هنگامی نافع خواهد بود که همراه با تهذیب، تقوا و تزکیه نفس باشد؛ از این رو، لازم است استادان در اثنای کلاس، به نحو مقتضی، نکات اخلاقی و توصیه‌های تربیتی را ارائه دهند و طلاب به تزکیه نفس اهتمام بیشتری داشته باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین جزایری با بیان اینکه جامعةالمصطفی به دنبال آموزش پژوهش‌محور و تربیت‌مدار است، تصریح نمود: آموزش، پژوهش و تربیت، سه ضلع موفقیت به شمار می‌روند.

وی، افزایش نظم و انضباط آموزشی و کاهش طول دوران تحصیلی را از مسائل مدنظر مسئولان جامعةالمصطفی دانست و خاطرنشان ساخت: دانش‌پژوهان دریافته‌اند که سوابق آموزشی، معدل و طول دوران تحصیلی، در ارتقایشان به مقاطع بالا نقش مستقیم دارد.

معاون آموزش جامعةالمصطفی، در پایان، یاد و خاطره سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و همراهانش را گرامی داشت و ابراز امیدواری کرد که بیش از پیش با نظرات و دیدگاه‌های مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) در مسائل گوناگون آشنا شویم و تحقق آن را وجهه همت خویش قرار دهیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha