جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 918910
۲۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵
دفاعیه

حوزه/ طلبه سطح سه رشته اخلاق و تربیت اسلامی از پایان نامه خود با عنوان«نقش استغفار بر سلامت معنوی» دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، خانم اعظم السادات حسینی، طلبه سطح سه رشته اخلاق و تربیت اسلامی صبح امروز از پایان نامه خود با عنوان«نقش استغفار بر سلامت معنوی»با داوری حجت الاسلام آل بویه و راهنمایی دکتر روح الله موسوی زاده در موسسه آموزش عالی فاطمه الزهرا سلام الله علیها اصفهان دفاع کرد.

وی در دفاع از پایان نامه خود گفت: امروزه سلامت معنوی به عنوان بعد چهارم هر انسانی مورد تاکید قرار گرفته است و در تعابیر دینی از جمله چیز هایی که به سلامت­ معنوی انسان آسیب می ­رساند؛ ارتکاب گناهان، انباشته شدن آنها و غفلت از استغفار می ­باشد.

حسینی ادامه داد: گناه؛ ارزش، کرامت، شخصیت و والایی انسان را در پیشگاه خداوند کم می‌کند و تا به درجه حیوانات بلکه  پست‌تر از آن‌ سقوط می ­دهد و این به معنای نبود سلامت معنوی است و راه رسیدن به سلامت­ معنوی کامل، اتصال به منشا هستی و زدودن ناپاکیها از وجود است، تا انسان بتواند ارتباطی درست با خداوند، خود و دیگران برقرار کند.

وی از دیگر موانع اساسی انسان برای رسیدن به سلامت ­معنوی را نداشتن ارتباط قلبی انسان با خدا دانست و ادامه داد: رفع اختلال در مسیر عبودیت، بازسازی ارتباط با خداوند و آرامش درونی و اطمینان قلبی که خود نتیجه خداباوری و رهایی از ناهنجاریهای اخلاقی است و در نهایت رسیدن به سلامت معنوی، از ثمرات فراوان معنوی استغفار و ارتباط قلبی با خداوند به شمار می­ رود.

حسینی اظهار کرد: در کتب مختلف به صورت کلی به بیان اثرات استغفار پرداخته شده است، در حالیکه استغفار نقش بی نظیری در ایجاد سلامت معنوی ایفا می کند و اثرات این امر به مراتب بسیار عمیق‌تر و کاربردی ­تر می­ باشد. با شناسایی ارزش والای استغفار و نقش حیاتی آن در ایجاد آرامش، رفع احساس گناه و نگرانی از آینده، تقویت تاب آوری در سختی ها، خودسازی موفق، بالا بردن عزت نفس، درمان رذایل اخلاقی به واسطه استغفار واقعی، کیفیت نقش آن  بر سلامت­ معنوی روشن می شود.

وی گفت: پژوهش حاضر با تکیه بر آیات و روایات و روش توصیفی_تحلیلی و با بیان اثرات ارتباط عمیق با خداوند و تبیین استغفار واقعی، نقش آن بر ارتباط با خدا، ارتباط با خود و ارتباط با دیگران مورد بررسی می گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha