جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
دفاع از پایان نامه موسسه آموزش عالی فاطمه الزهرا اصفهان

حوزه/ طلبه سطح سه رشته تفسیر و علوم قرآنی از پایان نامه خود با عنوان «نقش الگو و اسطوره در تربیت از دیدگاه تفاسیر اجتماعی فریقین» در موسسه آموزش عالی فاطمه الزهرا(س) اصفهان دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، خانم مریم محمدی طلبه سطح سه رشته تفسیر و علوم قرآنی از پایان نامه خود با عنوان «نقش الگو و اسطوره در تربیت از دیدگاه تفاسیر اجتماعی فریقین» با داوری دکتر داوود اسماعیلی و راهنمایی محسن برقی کار در مؤسسه آموزش عالی فاطمه الزهرا(س) اصفهان دفاع کرد.

محمدی در دفاع از پایان نامه خود گفت: الگو و اسطوره در زبان فارسی به یک معنا بکار رفته‌اند، ولی اسطوره در مواردی بکار برده می‌شود که الگو دست نایافتنی است، انسان طبعاً در جست و جوی الگوها و اسطوره‌های کامل و جامع است و همواره می‌خواهد فرد ایده‌آلی را سرمشق زندگی خود قرار دهد و از عمل و رفتار او پیروی کند، زیرا مسلماً الگو می‌تواند زوایا و چشم‌انداز کار را به ما نشان دهد.

وی ادامه داد: تربیت انسان یکی از اهداف اساسی قرآن کریم به شمار می‌آید، یکی از مهم‌ترین ابعاد تربیت، تربیت اجتماعی است، چرا که انسان موجودی اجتماعی است و بدین جهت قرآن بارها به تربیت اجتماعی انسان اشاره و مطالب گسترده‌ای در مورد نهادهای اجتماعی بیان کرده است و انسان را به ارتباط سالم با خانواده، خویشاوندان، همسایگان، دوستان و دیگر مردم و نیز به مشورت و...، دعوت نموده و راهکارها و اصولی در این رابطه ارائه نموده است.الگوها و اسطوره‌های مطرح شده در قرآن را به دو دسته الگوها و اسطوره‌های کلی و جزئی می‌توان تقسیم کرد. هر دسته در دو جنبه مثبت و منفی الگوهایی در قرآن ذکر شده است. الگوهای کلی مثبت عبارت‌اند از توابین، متقین، محسنین، صالحان. در مقابل کافران، مشرکان و منافقان الگوهای کلی منفی هستند.

محمدی اظهار کرد: الگوهای جزئی مثبت شامل اسامی همه انبیاء و افراد نیک مثل حضرت مریم، لقمان، هابیل، آسیه و... است و الگوهای جزئی منفی شامل جالوت، قارون، آزر، نمرود، فرعون، پسر نوح و... است، بین شیعه و سنی در الگو بودن این افراد تفاوت اساسی وجود ندارد.

وی گفت: روش الگویی در تربیت، روشی است که اساس آن بر محور الگودهی و ارائه نمونه ‏های عینی و عملی بنا شده است، در این روش مربّی تلاش می‏ کند نمونه رفتار و کردار مطلوب را عملاً در معرض دید متربی قرار دهد تا شرایط لازم برای الگوبرداری و تقلید برای وی فراهم آید. تفاوت‌ها بیشتر جنبه کلامی داشته و مربوط به عصمت الگوها و دامنه زمانی الگو گیری از شخصیت‌های برجسته قرآنی مثل انبیاء است.

محمدی روش تحقیق در این پایان‌نامه را  توصیفی- تحلیلی اعلام کرد و گفت: شیعه و اهل سنت در بحث اسوه و اسطوره و نقش آن‌ها در تربیت در بیشتر موارد دارای اشتراک هستند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha