شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
دفاعیه

حوزه/ طلبه مرکز تخصصی حضرت فاطمه الزهرا(س) خمینی شهر از پایان نامه خود با عنوان «بررسی تطبیقی اعجاز قرآن از منظر علامه طباطبایی در المیزان و سید قطب در فی ظلال» دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، خانم مرضیه گودرزی، طلبه مرکز تخصصی حضرت فاطمه الزهرا(س) خمینی شهر از پایان نامه خود با عنوان «بررسی تطبیقی اعجاز قرآن از منظر علامه طباطبایی در المیزان و سید قطب در فی ظلال» با راهنمایی دکتر داوود اسماعیلی و داوری دکتر ولی الله جعفری در حوزه علمیه خواهران اصفهان دفاع کرد.

خانم گودرزی در دفاع از پایان نامه خود گفت: بررسی تطبیقی مورد نظر این پژوهش، تعیین نقاط اشتراک و افتراق میان دیدگاه‌های علامه طباطبایی در المیزان و سید قطب در فی ظلال ذیل مبحث اعجاز قرآن است که با هدف توسعه‌ مرزهای دانش تفسیر، تقریب مذاهب و ارائه بستر مناسبی برای قضاوت و داوری صحیح در مورد تفاسیر شیعه و سنی فراهم گردیده است.

وی ادامه داد: وجوه اشتراک فراوانی میان تفسیر فی ظلال القرآن و المیزان علامه طباطبایی ذیل مبحث اعجاز قرآن قابل مشاهده است، به طوری که در بسیاری از موارد، تفسیر نهایی دو مفسر از وجوه اعجاز قرآن کاملاً یکسان و یا حداقل هماهنگ و هم سو بوده و تفاوت‌ها عموماً در فضای گستره‌ متفاوتی که دو مفسر برای این بحث تعریف نموده اند، قابل پیگیری می باشد.

خانم گودرزی اظهار کرد: از مهم ترین وجوه اشتراک این دو تفسیر در موضوع اعجاز قرآن می توان به مطلق و عموم دانستن تحدی طلبی های قرآن، معرفی نوع قرآن به عنوان موضوع تحدی طلبی آن، معرفی اعجاز بلاغی قرآن به عنوان اولین و مأنوس ترین وجه اعجاز آن، اثبات هماهنگی و عدم وجود اختلاف در قرآن در دو حیطه ی اسلوب و معنا، معرفی جامعیت قرآن به عنوان یکی از ابعاد اعجاز علمی قرآن، استناد به اخبار غیبی به عنوان وجهی از اعجاز قرآن و اثبات اعجاز قرآن از طریق شخصیت امی پیامبر اکرم، اشاره کرد.

وی گفت: وجوه افتراق دیدگاه های دو مفسر که از نظر کمی تا حدی بیش از اشتراکات تفسیری آنها می باشد، لزوما عنوان تفاوت به خود می گیرند نه تناقض. این تفاوتها که به نظر می رسد عمدتا ریشه در روش تفسیری متفاوت دو مفسر داشته باشد، عبارتند از: مبحث ابتکاری آفرینش هنری در تفسیر فی‌ظلال( محور عمده تفاوت)، تفاوت در روش و شیوه تبیین مطالب، که علامه با روش عقلی ـ اجتهادی، زبان علمی و کمک گرفتن از مقدمات منطقی به تبیین این مباحث پرداخته ولی ابزار بیان سیدقطب غالباً توصیفات ذهنی و زبان ادبی می‌باشد؛ وسعت طرح مباحث اعجاز قرآن کریم در فی ظلال و محدودیت و نظام مند بودن طرح این موضوعات در المیزان؛ توجه سیدقطب به موضوعاتی چون: شیوه‌سخن پردازی قرآن ، برنامه ربانی منحصر به فرد و اعجاز حرکتی قرآن در ذیل بحث اعجاز و در مقابل پاسخگویی به شبهات وارد در این بحث از سوی علامه و تبیین دقیق معنای معجزه و مبانی و قواعدحاکم بر آن از سوی ایشان.

خانم گودرزی گفت: نتیجه به دست آمده نشان می دهد که در تعیین وجوه اشتراک دیدگاه‌های دو مفسر ذیل مبحث اعجاز قرآن کریم، به این نتیجه رسیدیم که در بیشتر موارد تفسیر نهایی دو مفسر از آیه یکسان یا حداقل هماهنگ و همسو بوده و تفاوت‌ها اکثراً در شیوه تبیین و توصیف مطالب و تعیین گستره بحث  بروز نموده اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha