پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
دفاع

حوزه/ طلبه سطح سه رشته تفسیر و علوم قرآنی از پایان نامه خود با عنوان «تحلیل تفسیری آیات قرآن بر اساس چند معنایی واژگان در سوره بقره با محوریت المیزان» در موسسه آموزش عالی فاطمه الزهرا(س) اصفهان دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، خانم عاطفه پولاد، طلبه سطح سه رشته تفسیر و علوم قرآنی از پایان نامه خود با عنوان «تحلیل تفسیری آیات قرآن بر اساس چند معنایی واژگان در سوره بقره با محوریت المیزان» با داوری ولی الله جعفری و راهنمایی داوود اسماعیلی، در مؤسسه آموزش عالی فاطمه الزهرا(س) اصفهان دفاع کرد.

خانم پولاد در دفاع از پایان نامه خود گفت: از دیرباز تاکنون «چند معنایی» یکی از جلوه‌های زیبایی قرآن کریم بوده که در حیطه زبان قرآن، توانسته توجه اندیشمندان و قرآن پژوهان را به خود جلب کند.

وی ادامه داد: منظور از چند معنایی یا وجوه و نظایر این است که یک لفظ در عبارات گوناگون دارای معنایی متعدد است که در تفسیر و معنای آیات الهی و همچنین علوم قرآنی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ نظر به اهمیت این بحث، در این پژوهش با روش اسنادپژوهی و شیوه توصیفی تحلیلی، تلاش شد تا پدیده چندمعنایی در سوره بقره با محوریت المیزان مورد واکاوی و بررسی قرار گیرد.

خانم پولاد اظهار کرد: نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که از نظر علامه طباطبایی، آیات قرآن دارای لایه‌ها و وجوه معنایی گوناگون است که از حیث معنی مراتب مختلفی دارند، آیاتی که تحمل معانی متعدد را دارند و آیاتی که به یک معنای خاص تصریح دارند. علاوه بر این، در سوره بقره واژگان چندمعنایی با توجه به اشتراک لفظی چون اثم، سبب، رؤیت، تربص و..وجود دارد. علامه در بحث اشتراک لفظی معتقد است که هر لفظ برای یک معنا وضع می‌شود؛ ولی وجود معانی متعدد برای الفاظ را نیز نفی نکرده و آن را صحیح می‌داند. سیاق هم یکی از شیوه‌های تحلیلی است که در وجوه و نظائر قرآنی تأثیرگذار بوده و حجیّت آن امری عقلایی است و تنها قرینه متصل به آیه، سیاق می‌باشد. علامه طباطبائی در جای جای المیزان از این روش کمک گرفته و با کلید سیاق قفل‌های بسته‌ی زیادی را باز کرده است؛ از این رو در همین سوره واژه کفر و ایمان بیانگر بحث چند معنایی است.

وی ادامه داد: واژه‎های اسلام، سما، صلاه و فسق در مبحث حقیقت و واژگان لباس، حیاه، قلب نیز با توجه به جنبه مجاز آن مورد بررسی قرار گرفته است. کنایه نیز سبب چندمعنایی در قرآن کریم در واژگانی چون ظلم، ظن، ید و کتاب در این سوره از منظر علامه بیان شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha