جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
دفاعیه مرکز تخصصی خمینی شهر

حوزه/ طلبۀ مرکز تخصصی فاطمه الزهرا(س) خمینی شهر از پایان نامه خود با عنوان «وجوه اشتراک و افتراق دیدگاه‌های علامه طباطبایی و فخر رازی در تفسیر سوره‌ عنکبوت» دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، خانم بهجت مختاری، طلبۀ مرکز تخصصی فاطمه الزهرا(س) خمینی شهر از پایان نامه خود با عنوان «وجوه اشتراک و افتراق دیدگاه‌های علامه طباطبایی و فخر رازی در تفسیر سوره‌ عنکبوت» به راهنمایی حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر صافی و داوری حجت الاسلام والمسلمین آقای الهی دوست در مدیریت حوزه علمیه خواهران اصفهان دفاع کرد.

مختاری در دفاع از پایان نامه خود گفت: روش تفسیر تطبیقی آن هم به طور خاص در مقایسه تفسیر سوره های قرآن کریم، از سوی مفسران شیعه و سنی تاکنون بسیار مورد غفلت واقع شده در حالی که مقایسه سوره ای می تواند مسائل بسیار جزیی و دقیقی را در تعیین دیدگاه‌های مشترک یا متعارض مفسران شیعه و سنی در اختیار جامعۀ تفسیری قرار بدهد و از یک طرف با تعیین اشتراکات به موضوع تقریب مذاهب کمک کند و از جهت دیگر در بررسی وجوه تعارض امکان قضاوت و داوری عالمانه و به دور از تعصب را برای افراد فراهم کند.

وی ادامه داد: پژوهش حاضر در سه فصل کلی تنظیم و ارائه شده است. فصل اول شامل دو گفتار کلیات و مفهوم شناسی که در قسمت مفهوم شناسی با توجه به عنوان پژوهش به تعریف و شرح تفسیر تطبیقی زندگینامه علامه طباطبایی و فخر رازی معرفی دو تفسیر مفاتیح الغیب و المیزان، معرفی بسترهای اصلی تعارض دیدگاه های تفسیری شیعه و اهل سنت و نهایتاً معرفی سوره عنکبوت پرداخته شده.

طلبۀ مرکز تخصصی فاطمه الزهرا(س) خمینی شهر فصل دوم و سوم این پژوهش را شامل وجوه اشتراک و وجوه افتراق بیان کرد و گفت: مشترکات تفسیری علامه و فخر رازی و وجوه تعارض تفسیری این دو مفسر در سوره عنکبوت را در قالب این دو فصل مورد بررسی قرار گرفته است. فصل دوم شامل سه گفتار می باشد: گفتار اول سنت آزمایش و امتحان و اصول حاکم بر آن. گفتار دوم: مصادیق ابتلا و آزمایش در امتهای گذشته و گفتار سوم که خودش شامل دو قسمت می باشد: یک، خواسته های خداوند از رسول الله در تعامل با امت خود و دوم، نحوۀ تعامل مخاطبین پیامبراکرم با سنت ابتلا که شامل مؤمنان و کافران می شود.

مختاری اظهار کرد: در نتیجه تفسیر تطبیقی مورد نظر این پژوهش مبتنی بر دیدگاه فتح الله نجارزادگان است که هدف این بررسی را مقایسه‌ دیدگاه های شیعه و سنی در تفسیر قرآن کریم معرفی می‌نماید تا از رهگذر تعیین نقاط اشتراک و افتراق این تفاسیر و معرفی دقیق مبانی و نقطه نظرات مفسرین فریقین در ذیل آن، با نگاهی منصفانه و به دور از تعصب، در هر حوزه، بهترین نظرات معرفی گردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha