سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
دفاع

حوزه/ جلسه دفاع از پایانامه فاطمه قیطاسیان طلبه سطح سه، رشته تفسیر و علوم قرآنی، با عنوان: «مستندات قرآنی هدایت الهی در دعای جوشن کبیر»، در موسسه آموزش عالی فاطمه الزهرا(س) اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، جلسه دفاع از پایانامه فاطمه قیطاسیان طلبه سطح سه، رشته تفسیر و علوم قرآنی، با عنوان: «مستندات قرآنی هدایت الهی در دعای جوشن کبیر» با داوری دکتر داوود اسماعیلی و راهنمایی دکتر مصطفی زمانی، در موسسه آموزش عالی فاطمه الزهرا(س) اصفهان برگزار شد.

خانم قیطاسیان در دفاع از پایان نامه خود گفت: خداوند متعال از اسامی و صفات کمالی متعددی برخوردار است که در قرآن کریم و روایات به آنها پرداخته شده است، دعای جوشن کبیر یکی از دعاهای مشهور میان شیعیان است که بسیاری از اسماء و صفات خداوند متعال را در خود جای داده است؛ از این رو در حوزۀ اسماء و صفات الهی قابل بررسی می‌باشد.

وی ادامه داد: در این تحقیق تلاش شده است با توجّه به دعای جوشن کبیر علاوه بر بحث دربارۀ واژه هدایت و مشتقّات آن، اسماء و صفات مرتبط با هادی بودن خداوند که صفت فعل اوست و به معنای دلالت و راهنمایی می‌باشد، استخراج شود؛ در این تحقیق واژگانی چون «ه د ی، دلیل، دلائل، برهان، حجت، سلطان، راشد، رشید، مرشد، بیان، مبین، مبیّن، آیت و آیات»؛ مورد بررسی قرار گرفت و سپس با جستجو در آیات قرآن کریم به این یافته ها رسیدیم که از میان واژگان پیش‌گفته تمام آنها در دعای جوشن کبیر به معنای ارشاد و راهنمایی به کار رفته‌اند، امّا در قرآن کریم تنها مشتقّات «ه د ی» و «ر ش د» بدین معنا به کار برده شده‌اند.

طلبه سطح سه رشته تفسیر و علوم قرآنی اظهار کرد:  معنای مشتقّات «ه د ی» و «ر ش د» در قرآن کریم علاوه بر معنای هدایت به معانی چون «هدیه، ایمان، توبه، رشد اصطلاحی و ...» نیز به کار برده شده‌اند، در حالی که در دعای جوشن کبیر تنها معنای «راهنمایی» از آنها مراد است.

وی گفت: در این تحقیق موردی که به دقت مورد توجّه قرار می گیرد این است که هدایت الهی و مترادفات آن در دعای جوشن کبیر و قرآن به چه معناست و وجه اشتراک و افتراق این واژگان در چه مواردی می باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha