جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
محمد جواد حاج علی اکبری

حوزه/ رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه گفت: باید این مرز بندی قرمز و سفید از نماز جمعه برداشته شود، زیرا این فریضه به درستی و با رعایت شیوه نامه‌ها قابل برگزاری است و نباید مشتاقان این فریضه را از آن بی بهره گذاشت.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام و المسلمین محمد جواد حاج علی اکبری، در دیدار با وزیر بهداشت گفت: در این چند ماه که از شیوع بیماری کرونا شورای سیاست گذاری ائمه جمعه همکاری خوبی در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی داشته است.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری با اشاره به گذراندن دو مراسم بزرگ ماه رمضان و ماه محرم به شیوه متفاوت در ایام کرونا افزود: با کمک مومنان رعایت‌ها انجام شد و شرایط نشان می‌دهد حوزه دین و نهادهای دینی پیشگام و الگو در رعایت دستورالعمل هاست و ما خدا را شاکر هستیم.

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه افزود: در مورد تصمیمی که در خصوص نماز جمعه گرفته شد بسیار به ما سخت گذشت، زیرا ۴۰سال از فضایل و برکات نماز جمعه بهره‌مند بودیم و از نظر اهمیت، نماز جمعه در تراز فریضه حج است و این موهبت همواره شامل حال ما بوده است.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری گفت: از نظر سیاسی و انقلابی هم یکی از ارکان نظام بوده و هست و نماز جمعه تهران از ویژگی خاصی برخوردار بود.

وی گفت: ما همواره در این مسیر با حمایت از عنایات رهبر معظم انقلاب پیرو دستورالعمل‌های بهداشتی بوده ایم و هماهنگ با ستاد ملی کرونا عمل کرده ایم و این مسیر تا کنون به خوبی سپری شده است.

حجت الاسلام و المسلمین علی اکبری افزود:در حال حاضر وضعیت مشخصی در ستاد در برگزاری نمار جمعه داریم و نظارت‌ها به درستی انجام می‌شود.

وی گفت:در مورد مساجد تقریبا دستورالعمل‌ها به خوبی رعایت می‌شود و در مورد نماز جمعه وضعیت متفاوت است و امیدواریم بتوانیم تصمیمات مناسبی در این زمینه داشته باشیم.

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه می‌توان با رعایت شیوه نامه‌های سخت گیرانه‌تر نماز جمعه برگزار شود هیچ توجیهی برای برگزار نشدن آن وجود ندارد.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری افزود: نماز جمعه که کمترین ریسک و مخاطره را دارد و در یک زمان محدود و تنها در یک روز هفته با ورود و خروج مشخصی قابل برگزاری است، اما برگزار نمی‌شود و الان این سؤال پیش می‌آید چرا نماز جمعه با این اهمیت برگزار نشود.

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه گفت: باید این مرز بندی قرمز و سفید از نماز جمعه برداشته شود، زیرا این فریضه به درستی و با رعایت شیوه نامه‌ها قابل برگزاری است و نباید مشتاقان این فریضه را از آن بی بهره گذاشت.

وی ادامه داد: مصلاها با گردش هوای خوب و فضاهای باز و کنترل جدی ورود و خروج امکان برگزاری را دارد، اما در نهایت تصمیم ستاد کرونا برای ما حجت شرعی است.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری گفت: این جلسه با همین هدف ترتیب داده شده است.

پیشنهادهای جدید در خصوص برگزاری نماز جمعه

سرپرست مرکز رسیدگی به امور مساجد هم در این نشست گفت: ما می‌توانیم با برگزاری شیوه نامه‌های سخت گیرانه‌تر نماز جمعه را در مناطق باز و دارای شرایط مناسب کشور برگزار کنیم.

حجت الاسلام علی نوری با اشاره به استفاده شورای سیاست گذاری ائمه جمعه از نرم افزار ماسک، افزود: ما این برنامه را را پایه فعالیت قرار داده ایم و براساس مناطق سفید برای برگزاری نماز جمعه برنامه ریزی کردیم.

وی گفت: ما در ۶۲۶ پایگاه، نماز جمعه را برگزار کردیم و قریب به ۲۰۰ پایگاه در مراکز استان‌ها نماز جمعه را برگزار نمی‌کنند.

سرپرست مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: مازندران و اصفهان با ۲۶ پایگاه و سپس سمنان با ۱۷ پایگاه نماز جمعه را برگزار نمی‌کنند و سعی شد تعطیلی نماز جمعه به هیچ وقت اعلام نشود و به صورت هفتگی خبر برگزاری‌ها به مشتاقان این فریضه اعلام شود.

حجت الاسلام نوری گفت: نرم افزار ماسک نیز باید بروز رسانی شود، زیرا براساس ان ما چهارشنبه هر باید اخرین تصمیم را در خصوص برگزاری نماز جمعه داشته باشیم در حالی که ممکن است این برنامه در روز جمعه شرایط متفاوتی را نشان دهد.

وی با بیان اینکه در نقاط شهرستانی نیازمند هماهنگی‌های بیشتری صورت گیرد ادامه داد: در برخی شهرستان‌ها ما مناطق نارنجی را ملحق به قرمز در نظر گرفته ایم و حتی در استان‌های زرد مثل آذربایجان غربی به هیچ وجه امکان برگزاری نماز نداریم که در همین زمینه نیازمند تصمیمات جدید برای برگزاری نماز جمعه هستیم.

حجت الاسلام نوری افزود:برای شهرهای قرمز هم پیشنهاداتی داریم مثلا در مناطقی هوای ازاد خوبی داریم، چون زنجان تبریز و مشهد و می‌توان در فضای باز یا مصلاهای مسقف با ارتفاع بلند بتوان نماز جمعه را برگزار، اما شیوه نامه را بیشتر کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha