شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تفسیر المیزان

حوزه/ طلبه سطح سه مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرانی ام الائمه نجف آباد از پایان نامه خود با موضوع «بررسی افتراقات تفسیر المیزان و تسنیم در جزء هفتم و راز آن» دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، زهره رضایی، طلبه سطح سه از پایان نامه خود با موضوع «بررسی افتراقات تفسیر المیزان و تسنیم در جزء هفتم و راز آن» با راهنمایی حجت الاسلام دکتر الهی دوست و داوری دکتر برقی کار دفاع کرد.

وی در دفاع از پایان نامه خود گفت: قرآن کریم، در بردارنده برنامه‌های لازم برای زندگی بشر است و کتابی است که می تواند در تک تک مواردی که انسان نیاز به راهنمایی دارد به او راهنمایی و کمک کند اما درک مفاهیم بلند آیات، برای همه مخاطبان قرآن، میسر نیست بنابراین رجوع به تفاسیر و شناخت مفاهیم این کتاب آسمانی، امری لازم و ضروری است.

خانم رضایی با بیان اینکه گاه مشاهده شده، مفسران در پاره‌ای از آیات، با یکدیگر اختلافاتی دارند، گفت: تفسیر «تسنیم» و «المیزان» نیز از این گونه اختلافات، خالی نیستند و هر چند دو مفسر، روش یکسان یعنی قرآن به قرآن را به کار برده‌اند، اما افتراقاتی نیز با یکدیگر، دارند.

وی ادامه داد: در بخش مفردات قرآن دو مفسر با دسته‌ای از معانی مواجه هستند، «معنای افرادی» بدون لحاظ قرائن «معنای استعمالی» با استفاده از قرائن متصل یا پیوسته و «معنای جدی» با استفاده از قرائن متصل و منفصل. دو مفسر در استفاده از هر سه معنا، تفاوت‌هایی دارند. همچنین افتراقات مبانی تفسیری «تسنیم» نسبت به «المیزان» عبارت است از «ارتباط آیات با روایات»، «مباحث فقهی»، «جامع نگری نسبی»، « طرح مباحث علمی» و غیره که راز آن را می توان، در ارائه «تسنیم» در حضور فضلا و اندیشمندان، جست و جو کرد.

خانم رضایی گفت: دو مفسر از کتب تفسیری، «شیعه» و «سنی» کتب، «لغت»، کتب «روایی»، «علمی» و «تاریخی» بهره گرفته‌اند. اما مفسر « پاسخ تسنیم»در هر زمینه، از کتب گوناگون و تعداد بیشتری از، «منابع تفسیری» استفاده کرده است. راز این مطلب در پاسخگویی به مسائل جدید و نیازهای جامعه نهفته در بخش «برداشت از آیات» میدان‌داری علمی مفسر در استنباط از آیات و سخن مفسران، توجه به احتمال‌ها، اشاره به راز برخی آیات ،تقدم و تاخر آیات و کلمات و غیره به چشم می‌خورد. نگارنده «تسنیم» در برداشت از آیات نیز، دقیق‌تر عمل کرده است و راز آن را باید در شرایط زمانی نگارش تسنیم یعنی زمان استقرار نظام اسلامی و به روز بودن و نیازسنج بودن «تسنیم» دانست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha