جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
صالح قاسمی

حوزه/ یک کارشناس جمعیت در برنامه صبحگاهی شبکه پنج گفت: شش سال از ابلاغ سیاست های جمعیتی می‌گذرد اما دولت و همه مسئولانی که در این سیاست‌ها نقش دارند کاری برای اجرای آن نکردند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، صالح قاسمی در برنامه یه روز تازه از شبکه پنج سیما با اشاره به این نکته که بیشترین تاثیر در فرزندان در روابط با همسالان اتفاق می‌افتد، گفت: از نگاه کلی تمام شاخص‌های جمعیتی کشور در حال کاهش است و در شرایط هشدار قرار داریم. به زودی وارد شرایط بحرانی می‌شویم و این اتفاق نتیجه تفکراتی مثل اینکه می‌گفتند فرزند کمتر تربیت بهتر، است.

وی افزود: برای اینکه گذاره درست بودن تفکر فرزند کمتر؛ تربیت بهتر را بررسی کنیم ابتدا باید تعریف تربیت را مشخص کنیم. اگر تربیت بهتر را اینطور معنی کنیم که باید انباشت امکانات رفاهی برای یک فرزند و بیشترین وقت را برای یک فرزند بگذارند بله تک‌فرزند منجر به تربیت بهتر دارد، اما نه تجربه ما و نه هیچ کارشناسی چنین تفکری را قبول ندارد. کارشناسان موجود ما بنابر تجربیات چند دهه گذشته به ما می‌گویند که تربیت آن فرایندی نیست که بین والدین و کودکان رخ می‌دهد بلکه تربیت روابط بسیار پیچیده و دقیق است که بین فرزندان و همسالان رخ می‌دهد. آنجاست که مهارت‌های زندگی آموزش داده می‌شود. آنجاست که دفاع از خودش و ایثار و مفاهیم اینچنینی را می‌آموزد. فرزندان بسیاری از چیزهایی که در زندگی لازم دارند را در تعامل با یکدیگر می‌آموزند.

این کارشناس جمعیت افزود: این تعریف غلطی است که فکر کنیم اگر انباشت امکانات رفاهی و اقتصادی و اتاق اختصاصی و انواع لوازم گران‌قیمت را برای فرزندانمان فراهم کنیم فرزند بهتری را تربیت می‌کنیم. از این‌رو در آمار داریم که تک‌فرزندان در تعامل با دیگران حتما مشکل دارند و جالب اینجاست که آمار می‌گوید تک‌فرزندان در زندگی زناشویی‌شان بیشتر دچار مشکل می‌شوند. زاویه دید به موضوع فرزندآوری غلط بوده است.

قاسمی ادامه داد: بیایم حداقل یکبار موضوع فرزندآوری را از این زاویه ببینیم که تعدد فرزند برای خود فرزند و خانواده چه مزیت‌هایی دارد. اول وجود فرزند در خانواده به طور محسوسی نشاط و شادابی و امید به آینده را بیشتر حفظ می‌کند. خانواده‌ای که دو کودک هم‌سن و سال دارد فضای آینده بهتر را می‌بیند و نشاط در آن موج می‌زند، این دم‌دستی‌ترین اتفاق است اما حضور فرزند در خانواده برکاتی برای والدین دارد. باعث رشدیافتگی شخصیتی والدین می‌شود.

وی افزود: زوج بدون فرزند و زوج دو تا چهار فرزند را نگاه کنید. زوجی که پدر و مادر شدند از لحاظ بلوغ اجتماعی و فکری خیلی جلو هستند و این یکی از برکات است. فرزند داشتن به لحاظ پژوهش آماری اثر بسیار جدی بر تحکیم خانواده دارد. تولد فرزند ریسک طلاق را از ۶۷ درصد به کمتر از ۲۳ درصد کاهش می‌دهد. ۶۷ درصد طلاق‌ها در بین زوجینی اتفاق می‌افتد که صاحب فرزند نیستند اما به محض تولد فرزند این ریسک طلاق از ۶۷ درصد به زیر ۲۳ درصد کاهش پیدا می‌کند. معنی‌اش این است که تولد فرزند تضمین تداوم زندگی مشترک بشود. فرزند باعث تعمیق و کیفی‌تر شدن روابط بین والدین می‌شود. والدین بدون فرزند دوره سالمندی بسیار سختی دارند. با نسلی روبه‌رو هستیم که از اینکه یک فرزند دارند به شدت پشیمان هستند.

قاسمی با اشاره به این نکته که این مطالعات را داریم ۶ سال است از سیاست‌های جمعیت‌مان گذشته اما مسئولین ما کاری نکردند، افزود: قطعا نهادهایی که وظیفه داشتن عمل نکردند چه دولت و چه سازمان برنامه و چه مجلس و چه نهادهای دیگر اما ما تجربه روشنی در کشور داریم با همان تجربه می‌توانیم به جای درستی برسیم. اما حرف من این است که مسئولان عمل نکردند اما خودمان نباید به فکر باشیم؟

قاسمی خاطرنشان کرد: در کنار مردم هستم و به آینده خودمان و فرزندانمان فکر کنیم و منتظر مسئولان نباشیم. واقعیت این است که ما تا سه دهه آینده به یکی از ۵ کشور سالمند تبدیل می‌شویم و در آستانه سونامی سالمندی هستیم.

برنامه یه روز تازه که کاری است از گروه اجتماعی شبکه پنج سیما شنبه تا چهارشنبه هر روز از ساعت ۷ تا ۹ صبح به مدت ۱۲۰ دقیقه پخش می‌شود.

۳۱۳/۶۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha