جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
رسول نجفیان

حوزه / یک بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون گفت: اثری که می‌خواهد در قالب هنر به موضوعات عاشورایی توجه کند، مهمترین شرط برایش خلوص در کار است.

رسول نجفیان بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، درباره نواهای عاشورایی چنین اظهار نظر کرد: دو مجموعه تا به امروز به بازار عرضه کرده‌ام که در هر یک از آنها به آواهای عاشورایی پرداخته شده است. مجموعه اول «با عاشورائیان» نام دارد و کار دوم «ذوالجناح آمد». در این دو اثر علاوه بر این‌که آواهای قدیمی عاشورایی گردآوری و باز اجرا شده،  نوآوری هم در کارها مد نظر قرار گرفته که به نظرم شنیدن آن برای مخاطبان جالب است.

وی افزود: جدا از این دو کار که به صورت مستقیم به آواهای عاشورایی پرداخته است در دیگر کارهایم نیز به نوعی دیگر این معنا را مد نظر قرار داده‌ام. برای مثال در تعزیه خوانی یا شاهنامه‌خوانی به اشکالی دیگر به موضوعات عاشورایی پرداخته‌ام. در تحقیقاتی که من به عمل آورده‌ام، دریافتم توجهات آئینی به عاشورا به دوران صفویه مختص نمی‌شود، بلکه پیش از این نیز مردم در آئین‌های خود سوگواری عاشورا را در قالب آئین‌ها به جا می‌آوردند.

این کارگردان در پاسخ به این سوال که اصلی‌ترین شاخصه برای کارهای عاشورایی چه فاکتوری است؟ گفت: بر خلاف برخی تصورات مبنی بر این‌که حزن به تنهایی می‌تواند، دلیلی برای عاشورایی خواندن کار یا اثری باشد، باور من این است که خلوص مهمترین عامل در این میان است.

وی بزرگترین آسیب موضوعات عاشورایی را در عالم هنر ریا کاری توصیف کرد و متذکر شد: متاسفانه امروز در خیلی از بخش‌های هنر از موضوعات عاشورایی به عنوان ابزاری در جهت ریاکاری بهره برده می‌شود. این اتفاق نیز از آنجا نشئت گرفته که مدیران ما به این دست کارها بها می‌دهند، والا اگر قرار بود تنها کارهایی که از راه خلوص ساخته شده‌اند دیده شوند، دیگر فرصتی برای ریا کاری باقی نمی‌ماند.

این بازیگر تاکید کرد: در کارهای عاشورایی تنها به روی شور نباید توجه کرد، بلکه الزامی است در کنار شور به شعور نیز نگاه داشت. اگر این اتفاق رخ دهد معتقدم که به این دست تولیدات کمک خواهد شد، هم این‌که کردن با آن ارتباط برقرار می کنند، زیرا همیشه مخاطب کارها واقعی را تشخیص داده و از آن حمایت می‌کند.

نجفیان در پایان گفت: به عنوان یک هنرمند در کارهای چون موسیقی و تعزیه هر آنچه از دستم بر می‌آمده برای موضوعاتی چون عاشورا انجام داده‌ام و باز هم به این تلاش‌ها ادامه خواهم داد، اما در عرصه سینما و تلویزیون بازیگر خود انتخاب کننده نیست. درضمن با شرایطی که هم اکنون بر سینما و تلویزیون حاکم شده، نمی‌توان به آینده چندان امیدوار بود، چون حداقل برای من اکثر پیشنهادات بازی چندان مطلوب نبوده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha