سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
معصومه نصیری

مدرس و پژوهشگر سواد رسانه تصریح کرد: امروز باید زنده نگه داشتن فرهنگ دفاع مقدس در اولویت برنامه ها و سیاست های رسانه ای کشور قرار گیرد.

معصومه نصیری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس اظهار داشت: رسانه در عصر جامعه شبکه‌ای و زمانه‌ای که تعاملات و تبادلات گوناگون جوامع به ‌وسیله آن انجام می‌شود، دیگر جایگاه تک‌بُعدی و یک‌سویه پیشین را ندارد و می‌رود که در قامت ابزاری آفندی و پدافنی در بسترهای حقیقی و سایبری تحول آفریده، اهرم بنیادین تمدن سازی شود و در خدمت فراگیری دکترین راهبردی اسلام یعنی توسعه و بسط فرهنگ متعالی مقاومت ایفای نقش کند.

رسانه و اهمیت ترسیم جبهه حق و باطل

وی افزود: این ابزار همچنین می‌تواند در راستای مهابت جریان مقاومت، میدان‌داری کرده و با تحکیم قدرت اجتماعی نیروهای اسلامی در برابر اراده‌های استبدادی، به پیشبرد نگاه تمدن ساز و تمدن گرا مدد رساند و با کمک به تبیین روش‌ها و ضرورت‌ها، ضمن افشاگری و شفاف‌سازی مختصات تصمیم سازی و تصمیم‌گیری جبهه معارض، به بیان بنیان‌های فکری منجر به شکل‌گیری محور مقاومت پرداخته و افکار عمومی را با این ضرورت مهم امروز دنیا آشنا کند؛ ترسیم و تبیین جبهه حق و باطل و تعیین و اظهار مرزهای آن، مساله مهمی است که با این ابزار قابل تحقق است.

این کارشناس و فعال رسانه ای همچنین گفت: این امر با توجه به مختصات زمانی و مکانی دوران هشت ساله دفاع مقدس در کنار اطلاع‌رسانی به مردم در خصوص اخبار جنگ، ایستادگی در برابر هجوم همه‌جانبه دستگاه دروغ‌پراکنی شرق و غرب علیه ایران را نیز پیگیری می‌کرد و این‌گونه بود که در آن دوران با وجود تلاش‌دستگاه‌های رسانه‌ای علیه ایران، مردم مقتدرانه پای‌کار نظام و اسلام و تمامیت ارضی کشور ایستادند و در عین حال و با وجود فتنه انگیزی های گوناگون، بن‌مایه‌های باور و اعتقادات آن‌ها تغییری رخ نداد.

نقش کلیدی رسانه دفاع مقدس در پیشبرد اهداف دیپلماسی

وی همچنین اضافه کرد: در آن برهه از تاریخ ایران اسلامی و مقاومت اسلامی، رسانه‌ها علاوه بر اطلاع‌رسانی داخلی، به‌عنوان بازوی توانمند دیپلماسی ایران در عرصه بین‌المللی برای اثبات حقانیت ایران نیز اقدام می‌کردند و شاید بتوان این مهم را یکی از ریشه‌ای‌ترین و حیاتی‌ترین بخش‌های بین‌المللی رسانه‌ای در دوران دفاع مقدس دانست.

نصیری ادامه داد: این نقش‌آفرینی رسانه‌ای توانست موجبات تقویت و زنده نگه داشتن فرهنگ شهادت‌طلبی و ایستادگی در برابر جریان سلطه شود و پیوند تاریخی این خط سرخ را با دفاع از حرم نیز برقرار کرده و فرهنگ مقابله با ظلم و مقاومت در برابر ظلم و استکبار را به دکترین ذهنی افکار عمومی بدل کند تا دفاع از حقیقت و مقاومت در برابر مستکبران به درون مرزهای ایران اسلامی محدود نشده و آن را اقدامی در امتداد نهضت حسینی و قیام حضرت اباعبدالله الحسین(ع) قلمداد کرده و اینگونه شود که جریان مقاومت اسلامی و کمک به تحقق تمدن نوین اسلامی در برنامه پنجاه سال آینده کشور و بیانیه گام دوم رهبری معظم انقلاب محور و مبنا قرار می‌گیرد.

قدرتی نرمی که باید در خدمت جبهه مقاومت باشد

وی با بیان اینکه رسانه به‌عنوان قدرت نرم جوامع و بخشی از اقدامات پدافندی است، ابراز داشت: اینکه چرا این ابزار باید در خدمت مقاومت قرار گیرد و شیوه اقدام رسانه‌ای در این میدان چگونه باید باشد نکته‌ای است که باید به‌درستی و با دقت پاسخ داده شود. این موضوع از دو منظر قابل بررسی است؛ ابتدا رسانه با کارکرد داخل مرزها و سیاست‌گذاری برای همراه سازی افکار عمومی جامعه با این ابرهدف است و در مرحله جدی‌تر و گسترده‌تر، اقدام مشترک رسانه‌ای جبهه مقاومت و نقش‌آفرینی رسانه‌ای در حوزه‌های مختلف رسانه‌ای و بهره‌مندی از روش‌های مختلف برای معرفی مقاومت به‌عنوان ضرورتی حتمی و باید، برای نجات دنیای امروز از ظلم و سلطه و ایجاد اقناع عمومی برای توسعه اثرگذاری محتواهای یاد شده است.

پژوهشگر و مدرس سواد رسانه، پیروزی در جنگ روایت‌ها رامتأثر از توجه به محتوای پیام، فرایند تولید و انتشار پیام متناسب با مخاطبان را امری دارای اولویت برای برنامه‌ریزان ارتباطی در نهادها و دستگاه‌های گوناگون کشورهای مختلف دانست و افزود: ما در دوران دفاع مقدس به نقش‌آفرینی افکار عمومی و فعال پنداشتن آن‌ها توجه داشتیم و این روند باید مستمر مورد توجه قرار گیرد. برای تحقق این امر نیازمند رسانه‌های مردمی هستیم که با بدنه‌ فعال جامعه ارتباطی دوسویه داشته باشند و از ظرفیت‌های مردمی بهره گیرند؛ رسانه‌هایی که روح سلحشوری، مقاومت و انقلابی‌گری را بیدار و زنده نگه دارد تا گروه‌های مختلف مخاطبان نیز پویا و زنده در صحنه حاضر شوند.

لزوم هوشیاری رسانه ای در برابر خطر تحریف

وی تصریح کرد: جهان رسانه‌ای استکبار اینک به دنبال این است که جهان را براساس نظام استکباری خودشان دچار تحریف و وارونگی کنند تا بتوانند با مدیریت افکار به اهداف شوم خودشان بر مراکز قدرت و ثروت تسلط پیدا کنند.

وی افزود: متاسفانه جهان رسانه دچار پدیده شوم تهاجم رسانه‌ای جهان استکبار و تسلط بر مراکز خبری شده، به همین سبب مشاهده می‌شود گاهی اوقات، پایگاه‌های خبری و شبکه‌های خبری دیداری و شنیداری بسیاری در جنگ جهان استکبار است.

نصیری در خاتمه سخنان خود با اشاره به لزوم هوشیاری رسانه ای در برابر تحرکات و برنامه های دشمن ابراز داشت: آنچه دارای اهمیت استراتژیک است این نکته است که جهان کنونی در آستانه تحول عظیمی است و در این تحول نقش رسانه به عنوان یکی از ارکان این تحول در شکستن محاصره رسانه ای قطب استکبار حائز اهمیت می باشد.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha